משנולד אדם יחטט במעשיו עלי אדמות
לא בחר האדם לבוא לעולם. הזכות להיברא לעולם לא בידי הנברא. אז מה עם אלה שטוענים כי קיים היושב במרומים וכי הכל בידי שמיים, וכי סומא על האדם לנהוג מיראת שמיים. אז מה אם ה' "וירא" בתום בריאת העולם כי טוב ? אז הוא ראה. אז מה ?
האם יכול האדם לומר שטובה בריאתו, וכי העולם שנקלע אליו הוא אכן כמראה היושב במרומים, כי העולם הוא אכן טוב מאוד ?! האם האדם ממלא ייעודו מעצם בריאתו? האם יש לו ייעוד? ואם כן אזי מה תכליתו?! בין אם מדובר בבריאת האדם הראשון או בלידתו של כל אחת ואחד מאתנו, קיימת מחלוקת פילוסופית וערכית על משמעות החיים האנושיים בעולם מקדמת דנא. ברור שאם הבריאה טובה לאדם, אזי יש משמעות ותכלית לקיומו כמין אנושי.
שנתיים וחצי נחלקו בית שמאי ובית הלל בשאלה הקיומית: האם כדאי להיוולד? אלה בני שמאי אומרים "נוח לו לאדם שלא נברא יותר משנברא", והללו בני הלל אומרים: "נוח לו האדם שנברא יותר משלא נברא".
לבסוף נמנו וגמרו בהחליטם "נוח לו לאדם שלא נברא יותר משנברא, עכשיו שנברא - יפשפש במעשיו". כלומר: אין צידוד בהמשך בריאה, אולם אם כבר נברא האדם, כדאי שימצא תועלת בחייו, תכלית, משמעות וערך, תוך ניסיון לכוון ולתקן את העולם בדברים שנעשו ובדברים שייעשו.
כדי שלאדם יהיה ייעוד ותהיה תכלית בחיים הוצעה פשרה שמקובלת עליי בהחלטת בית הלל ובית שמאי, שבאה לידי ביטוי במשפט: "משנברא ,עכשיו שנברא-יפשפש במעשיו". אם אני מפרש נכון את חז"ל הרי שרק במצב שיואט קצב הילודה, יש לאדם ערך מועיל לעולם. או אז, יתרום האדם לצמצום העוני והסבל ויסייע לנזקקים, יאמץ ילדים ואלה מעשים אלטרואיסטיים לא פחות מלהוליד ילדים. העולם זקוק לפחות לצמצום סבלם של בני אדם שנבראו כתוצאה טבעית מרוע פיסי ורוע אנושי שקיימים מיום הבריאה .
אז מה יש לנו בארסנל הרוע הפיזי והרוע האנושי? מלחמות, אסונות טבע, טרור, מחלות, רעב, תאונות לסוגיהן, גירושין, אבטלה ועוד למכביר. סטטיסטית, כל אדם בעולם "יחווה" מספר אירועים מתוך ארסנל זה. דוגמא מן העבר הלא רחוק (שעלולה להתרחש בכל עת מהיבט תופעות כאלה ואחרות ) מתארת ד"ר יונת אשחר, מכון דוידסון 07.02.19 ביום .לטענתה, בסוף המאה השש עשרה החל "עידן הקרח הקטן", שנמשך כ-300 שנה. במאמר החדש החוקרים השתמשו בכמה מקורות כדי להגיע להערכה של כ-60 מיליון בני אדם, חיו בשתי היבשות באמריקה בסוף המאה ה-15. בסוף המאה ה-16 נשארו רק כחמישה או שישה מיליונים. את רוב העבודה עשו החיידקים והנגיפים שהגיעו איתם, בעיקר האבעבועות השחורות אך גם חצבת ומחלות אחרות.
אז מי צדק ? בית הלל או בית שמאי ?
תחשבו על זה
יעקב רוב