תיאטרון פלייבק הינו תאטרון אימפרוביציה שמתבסס על סיפורי חיים. שיטה זו פותחה עי ג'ונתן פוקס בניו יורק בשנות ה 70.
בשונה ממופעי תאטרון אחרים, במופע תאטרון פלייבק, הקהל הוא פרטנר משמעותי. אקטיבי. המחזה נכתב בשיתוף, תוך דיאלוג שנוצר ביננו לבין הקהל באותו ערב ספציפי.
כל מופע תיאטרון פלייבק הינו מפגש חד פעמי. מפגש בין השחקנים המנחה, והקהל. במאמר זה אתייחס לחלק מהמשתנים שמשפיעים על הדיאלוג שנוצר באירוע של תאטרון פלייבק.
בתאטרון פלייבק החבר'ה מאיכילוב, למדנו במשך השנים, כי קיימים מספר גורמים ומשתנים המעצבים ומשפיעים על חווית המופע. כל משתנה שאתייחס אליו בהמשך יאפשר ויצור חווית מופע מעט אחרת.
בדרך כלל לפני יציאה למופע פלייבק מוזמן, אנחנו עורכים תיאום ציפיות עם מזמין המופע ובין היתר מתייחסים גם לנקודות הבאות:
1.פרטים ראשוניים:
איפה המופע מתרחש- מהו גודל החלל של המופע? ובעיקר- האם הוא מאפשר יצירה של אינטימיות, הקשבה ותחושת בטחון?
מתי המופע מתרחש- בשעות היום/ הערב? האם המופע מוזמן כחלק מיום עיון בארגון? או כחלק מיום גיבוש צוותי? כחלק ממסיבת יום הולדת? או כחלק מערב הוקרה? ומה הקהל חווה לפני המופע שלנו?
מהי מטרת המופע? - מה הציפיות מהמופע? מה מטרת האירוע?
2. ההרכב של הקהל:
פרטים לגבי הפסיפס האנושי שהקהל מורכב ממנו- במופע מוזמן פעמים רבות יש מידע קודם לגבי הקהל. כמה אנשים צפויים להשתתף במופע? האם הקהל הוא הטרוגני או הומוגני? מהו הרקע התרבותי ממנו מגיע הקהל? לאיזה נקודות ורגישויות חשוב לשים לב בעבודה עם הקהל הספציפי הזה? האם יש תתי קבוצות בתוך הקהל (למשל בוסים, עובדים וכו'..), ומה מערכת היחסים בינהן?(האם ואיך תוכל להיוצר אוירה של פתיחות והקשבה?), האם הקהל כקבוצה עבר אירועים משמעותיים לאחרונה? מהו המכנה המשותף של הקהל?
3. תיאום ציפיות של הקהל:
האם הקהל יודע באופן בסיסי פרטים על האירוע? כיון שהקהל הינו חלק אקטיבי במופע, שלב שבירת הקרח מתקצר כאשר הקהל מודע למהות האירוע.
4. שאלת המופע :
מהי השאלה המרכזית של המופע - איזו שאלה מרכזית תהיה הכי נכונה בכדי להשיג את מטרת הערב? האם נשאל את הקהל שאלה פתוחה כגון מה הסיפור שלי
להיום? או שאלות מכוונות יותר - סיפור שבו התמודדתי עם דילמה אתית?, סיפור על רגע של פרשת דרכים ושינוי? תמונות מחיי הזוגיות ונישואין? סיפורים על מפגשים, סיפורים על חירות, על אהבה, על קונפליקטים ועוד...
בנקודה זו חשוב שהשאלה המרכזית מצד אחד תכוון ותמקד ומצד שני תאפשר מרחב למגוון סיפורים.
ועוד..
עוד על תיאטרון פלייבק באתר שלנו:
החבר'ה מאיכילוב
ליצירת קשר:
contact@play-back.co.i
בשונה ממופעי תאטרון אחרים, במופע תאטרון פלייבק, הקהל הוא פרטנר משמעותי. אקטיבי. המחזה נכתב בשיתוף, תוך דיאלוג שנוצר ביננו לבין הקהל באותו ערב ספציפי.
כל מופע תיאטרון פלייבק הינו מפגש חד פעמי. מפגש בין השחקנים המנחה, והקהל. במאמר זה אתייחס לחלק מהמשתנים שמשפיעים על הדיאלוג שנוצר באירוע של תאטרון פלייבק.
בתאטרון פלייבק החבר'ה מאיכילוב, למדנו במשך השנים, כי קיימים מספר גורמים ומשתנים המעצבים ומשפיעים על חווית המופע. כל משתנה שאתייחס אליו בהמשך יאפשר ויצור חווית מופע מעט אחרת.
בדרך כלל לפני יציאה למופע פלייבק מוזמן, אנחנו עורכים תיאום ציפיות עם מזמין המופע ובין היתר מתייחסים גם לנקודות הבאות:
1.פרטים ראשוניים:
איפה המופע מתרחש- מהו גודל החלל של המופע? ובעיקר- האם הוא מאפשר יצירה של אינטימיות, הקשבה ותחושת בטחון?
מתי המופע מתרחש- בשעות היום/ הערב? האם המופע מוזמן כחלק מיום עיון בארגון? או כחלק מיום גיבוש צוותי? כחלק ממסיבת יום הולדת? או כחלק מערב הוקרה? ומה הקהל חווה לפני המופע שלנו?
מהי מטרת המופע? - מה הציפיות מהמופע? מה מטרת האירוע?
2. ההרכב של הקהל:
פרטים לגבי הפסיפס האנושי שהקהל מורכב ממנו- במופע מוזמן פעמים רבות יש מידע קודם לגבי הקהל. כמה אנשים צפויים להשתתף במופע? האם הקהל הוא הטרוגני או הומוגני? מהו הרקע התרבותי ממנו מגיע הקהל? לאיזה נקודות ורגישויות חשוב לשים לב בעבודה עם הקהל הספציפי הזה? האם יש תתי קבוצות בתוך הקהל (למשל בוסים, עובדים וכו'..), ומה מערכת היחסים בינהן?(האם ואיך תוכל להיוצר אוירה של פתיחות והקשבה?), האם הקהל כקבוצה עבר אירועים משמעותיים לאחרונה? מהו המכנה המשותף של הקהל?
3. תיאום ציפיות של הקהל:
האם הקהל יודע באופן בסיסי פרטים על האירוע? כיון שהקהל הינו חלק אקטיבי במופע, שלב שבירת הקרח מתקצר כאשר הקהל מודע למהות האירוע.
4. שאלת המופע :
מהי השאלה המרכזית של המופע - איזו שאלה מרכזית תהיה הכי נכונה בכדי להשיג את מטרת הערב? האם נשאל את הקהל שאלה פתוחה כגון מה הסיפור שלי
להיום? או שאלות מכוונות יותר - סיפור שבו התמודדתי עם דילמה אתית?, סיפור על רגע של פרשת דרכים ושינוי? תמונות מחיי הזוגיות ונישואין? סיפורים על מפגשים, סיפורים על חירות, על אהבה, על קונפליקטים ועוד...
בנקודה זו חשוב שהשאלה המרכזית מצד אחד תכוון ותמקד ומצד שני תאפשר מרחב למגוון סיפורים.
ועוד..
עוד על תיאטרון פלייבק באתר שלנו:
החבר'ה מאיכילוב
ליצירת קשר:
contact@play-back.co.i
החבר'ה מאיכילוב תאטרון פלייבק: http://www.play-back.co.il
על הכותבת- עינת משעל ניצן
מטפלת בתנועה ומחול*עו"ס
בעלת נסיון עשיר ומגוון בעבודה טיפולית פרטנית וקבוצתית עם נוער, ילדים בחינוך מיוחד, נפגעי נפש ועוד.
עוסקת בתאטרון פלייבק 10 שנים.
מקימה, מנהלת מנחה ושחקנית במסגרת קבוצת תאטרון הפלייבק "החבר'ה מאיכילוב" הפועלת מזה 6 שנים.
מקימה ומנחה של קבוצת תאטרון הפלייבק "קביילפ", הפועלת מזה 4 שנים.
על הכותבת- עינת משעל ניצן
מטפלת בתנועה ומחול*עו"ס
בעלת נסיון עשיר ומגוון בעבודה טיפולית פרטנית וקבוצתית עם נוער, ילדים בחינוך מיוחד, נפגעי נפש ועוד.
עוסקת בתאטרון פלייבק 10 שנים.
מקימה, מנהלת מנחה ושחקנית במסגרת קבוצת תאטרון הפלייבק "החבר'ה מאיכילוב" הפועלת מזה 6 שנים.
מקימה ומנחה של קבוצת תאטרון הפלייבק "קביילפ", הפועלת מזה 4 שנים.