משחק הוא פעילות בסיסית הכרחית להתפתחות מיטבית שלנו בני האדם כמו גם בעלי החיים. דרך המשחק מתאפשרת בריחה של האדם מהמציאות ויצירת עולם דמיוני. מאידך המשחק מאפשר חיבור לתכנים יומיומיים בעולם. המשחק מאפשר ביטוי של דחפים, רגשות מבולבלים, דאגות וחרדות וכן מאפשר ארגון מחדש, הפחתת ניגודים וצמצום המתח והפער בין העולם הפנימי לעולם החיצוני של הילד (Winnicott, 1971). דרך המשחק הילד לומד ומתפתח בכל המישורים, החל מכישורים מוטוריים דרך שפה ועד כישורים חברתיים.
תאטרון בובות הוא כלי רב עוצמה ומשפיע על מבוגרים וילדים בכל זמן ומקום משחר האנושות. עדויות מראות שכבר מתחילת התפתחות תאטרון הבובות, נעשה בו שימוש לצורך בידור, העברת מידע, סיפור אגדות ועוד. כאשר בובה דוממת הופכת לייצור חיי, מדובר ברגע קסום לכל הדעות. בני אדם רואים את עצמם בבובות תאטרון משום שאלה מציגות את האיכויות של בני האדם וביניהן דיבור או תנועה ולכן אנשים מזדהים איתן בקלות. הבובות מעבירות את המצבים המנטאליים של מפעיל הבובה לצורה פיזית שמנפישה תקשורת ומעבירה את הצופה בכל גיל לעולם של פנטזיה ותענוג. כיום השימוש בבובות רווח בטיפול הרגשי ונקרא "תראפיה במשחק", במהלכו המטפל נעזר בבובות למטרות שונות. כמו כן, מטפלים והורים מוצאים את השימוש בבובות יעיל במצבים וסביבות שונים; בריאותיים, חינוכיים וביתיים (Schaefer & Drewes, 2018).
בגישתי הטיפולית אני עושה שימוש רב בבובות שונות; בובות יד, בובות בד, בובות משחק קטנות, בובות ענק וגם בובות מנייר. באמצעות כל אחת מאלה הילד לומד לסגל לעצמו מאפייני דיבור ותקשורת חדשים. כאשר הילד מנפיש בובה, זו מהווה מעין מסכה שמאפשרת לו להתנסות ללא חשש מביקורת חיצונית. יתרה מזו, ילד שיוצר בובה מרגיש הזדהות עמה, השתייכות הדדית אליה, גאווה על התוצר ובכך הוא מאפשר שינוי באופן התקשורת שלו מבלי ששם לב לכך.
גם כקלינאית תקשורת, כאשר אני מיוצגת כדמות שמנפישה בובה, נבנה עם הילד קשר של אמון במהירות ורמות שיתוף הפעולה וההנאה שלו בטיפול עולות, תחילה עם הבובות ובהמשך גם איתי כאדם. כדאי לבנות בובות ביחד עם הילד כדי שיחוש שהן מייצגות אותו או להנפיש בובות קיימות במהלך טיפול קלינאי התקשורת ובכך ניתן לגעת בכל סוגי המטרות הטיפוליות בדרך חווייתית ומשמעותית עבור הילד. מניסיוני בקליניקה, ניכר כי השימוש בבובה נמצא כמהנה גם עבורי כמטפל וכן עבור ההורה, שרמת העניין והמעורבות שלו עולה כאשר מוצגת בפניו בובה.
ענבל בלייך רמר MA, קלינאית תקשורת, בובנאית - טיפולית
יוצרת "בובות סיפור לשיפור הדיבור", ערכה לשיפור הדיבור בגילאי שנתיים וחצי עד גיל בית הספר על ידי סיפורים שמונפשים עם בובות אצבע.
ענבל מעבירה סדנאות הורים וקלינאי תקשורת בנושא בובות בטיפול, תקשורת עם ילדים בגיל הרך כולל סדנת הורים של baby signs.
inabl.bleich@gmail.com