תוכנית לימודים חדשנית באמנות ורישום
פרדיגמה:
נקודות עיקריות.
• איכות המעברים בין מוח הריאלי סיפרתי להומני יצירתי הם המפתח למצוינות (ראה קישור למאמר) .
• חוויה מתקנת לחלק הלמידה שהתלמיד לא רואה בה ערך מעשי בחייו, גם אם נמשך אליה.
• חוויה מתקנת לאווירת התחרותיות שקיימת במוסדות החינוך ול"מבחני התוצאה" שהם שיטת ההערכה הנוהגת ושמכניסה את התלמיד ללחץ מיותר שפוגם ביכולת הלמידה המשמעותית (ראה קישור למאמר)
• מודלים של הטמעת זיכרון הכולל מידע מזוהה חושים עם חווית האירוע, יכולת שליפה והוספת מידע שאינו מבוסס חושים.
• חקר והכרת החושים תוך התהליך היצירתי (לימוד בתנועה).
• פיגורצית/צורניות גוף במרחב, רב שכבתית (חמישה ממדים) ויכולת המעבר בין השכבות (מעבר העיקרי בין תלת ממד שמאפשרים החושים ליכולת הפשטה בדו ממד ובנוסף הוספת ממד הרביעי – הזמן, ממד החמישי – משוב מתקן בין היוצר ליצירתו, יוצר למתבונן הזולת והמשוב בין הממד החמישי לשורש היצירה בממד הראשון המופשט לצורך שינויים מתבקשים)
מעוררי ההשראה ומקורותיה:
• מה חלק החשיבה המופשטת בהתנעת היצירה
• שפות ביטוי אחרות לבד מהאמנות הפלסטית הצורנית שנוכחות בתהליך היצירה ומכניסים בה ערך מוסף.
• ערך קהל היעד בהתנעה לקראת תהליך היצירה (יכולת ההגברה והביטול של המרכיב הזה בהתנעה לקראת ובתהליך היצירה).
• ערכים אחרים, לבד מהחברתיים, שמרוויח היוצר/תלמיד באמצעות הפעלת חלק מוח ההומני היצירתי וההדדיות בין היכולת הריאלית הספרתית להומנית היצירתית, שיש בה את היכולת להכפיל ולשלש את הערך החיובי והמעשי שמאפשרת האמנות ליוצר ולסביבתו.
אמנות בתנועה:
• שיווי משקל – ביצירה, ביוצר, במתבונן.
• תנועה בקשר – קשר עין, קשר למילה/מושג, קשר הבעה בע"פ ובכתב, קשר תנועה [תנועה ביצירה, תנועת היוצר, תנועת המתבונן]
• בפנים – בחוץ.
• השתקפויות [חיוביות/ שליליות] – מילולית ביצירה עצמה, השתקפות מושגית של היוצר ביצירה, השתקפות המתבונן.
• פרופיל – "אמץ אמן" ידוע, צור פרופיל אמן.
• שפה – זרמים, טכניקות. ארבעת ממדי הבנת השפה וביטוייה [מילולית/ מושגית/ רגשית/ מחשבה חופשית].
• אוסף – טיפוח "תיבת חפצים", מיניאטורות, יצירות עצמיות ושל אומנים מוכרים.
• תיעוד – בכתב/ בצילום/ בצליל/ בזיכרון [שחזור ברישום/ בכתב/ בע"פ].
• עיצוב מוצר – תיק, כלי כתיבה, לוח ציור, כלי מוזיקה, כלי רכב, מבנה/בית, מחולל אנרגיה/תנועה .
מכפילי כוח והכרת הציוד הבסיסי בתחום האמנות הפלסטית (מוחשי ווירטואלי)
• ציוד רישום/ ציוד פיסול/ תוכנות וירטואליות
• חקר והכרת יכולות החושים (לבד מעיצוב תפיסת המציאות של היוצר) בהעברת המסר, או שורש היצירה בממד הראשון המופשט – לתהליך היצירה בפועל על ממדיה השונים (כיצד הראיה, השמיעה, הריח וכו' משתתפים בתהליך היצירה מן האומן היוצר ליצירתו וממנה לקהלו)
• הכרת התנודתיות (יצירתיות ומעצורים) בדרכו של האמן היוצר והכנת מסגרת ותבניות פעולה לכל אחד מהמצבים.
• עיצוב ובניית הסביבה היצירתית של האמן היוצר וחקר השפעת השינויים המבניים שבה על אופי היצירה, הביטוי של השפעת מרכיביה על קהל הצופים והמשך זרימת היצירתיות ביצירה הבאה.
שפת הרישום – דו ממד
שפת הפיסול –תלת ממד
מרכיב ממד הזמן ביצירה
עיצוב חלל ההצגה (פרזנטציה) של היצירה/רות
הערות:
כל (!!!) המרכיבים הנ"ל נכנסים בשנת לימודים אחת רק שעל פי הרמה המנטאלית של התלמידים, היכולות הקוגנטיביות והבשלות הרגשית. מכוון שמלמד כיתות ג, ד, ה, ו שהן שתי קבוצות ברמה שונה, אתמקד בקבוצת ד-ה בפירוט הכותרות של המשימות בפועל.
התוכנית סדורה, מבלי לקחת בחשבון מרכיבים של דינמיות קבוצתית שמשפיעה על יכולת הקשב וההתגייסות ללמידה וליצירה ויש מקום לשינויים בקצב ובהצמדות לתוכנית המקורית בהתאם לנסיבות.
במהלך הלימוד, התלמידים ייחשפו ליצירות של אמנים שונים שמייצגות את התהליכים שעובר התלמיד במהלך השנה. מבחינת תמונה/ציור אחד שווה אלף מילים. בכיתות הגבוהות יותר, יש מקום גם לביוגרפיה של האומנים שמאחורי היצירות.