התקשורת שיכולה להיוצר בין מדריך הורים לזוג ההורים תלויה בין השאר ביחס לבעיה ולבחירה "מי נמצא במרכז?" ההורים או הילד. מדריך ההורים או המדריכה אינם אוביקטיבים אך בכוחם כאנשי מקצוע לראות את הדברים מהצד ולנסות לכוון לבחירה מחדש בשאלה מי נמצא במרכז כולל אפשרות להסתכל על המערכת המשפחתית ולא על אדם אחד. עקביות מסוימת ביחס לשאלה זו במפגשים ממקדת אותם ומסיעת לראות את הצד המעשי שלהם. לעתים נעשית שאלה זו בין אם היא גלויה או סמויה ביחסים בין ההורים שלב חשוב באמון הדדי. היא יכולה לתרום להבנה מעשית של ההורים שמדריך ההורים יכול לעזור להם אם יסכימו לשנות חלק מעמדותיהם.
היחס לבעיה, כלומר הסיבה שבגללה פנו ההורים לעזרה משפיע על איכות הפגישות משום שאנשים רבים וחכמים פונים להדרכת הורים כי התבקשו לעשות זאת על ידי בית ספר. הם בטוחים או מקוים שהבעיה תעבור מעצמה, עם הגיל או סיבות אחרות, לעתים בצדק. מדריך ההורים חייב להתיחס לבעיה כמצב קבוע משום שחלק מהביטויים של תופעות מסוימות קשור בדינמיקה בין ההורים לילדים במשפחה, אלו לא משתנים כל עוד ההורים רואים את ההשפעות של הדינמיקה כמשהו זמני וכבעיה שקשורה לילד מסוים במשפחה.
נושא שחשוב שהורים יבינו אותו במהלך ההדרכה הוא ההבנה שהאחריות למערכת היחסים היא של ההורים והאשמות מעבירות לילדים צורך להחזיק מצב רגשי במשפחה, דבר שלרוב אינו ביכולתם של ילדים בלי קשר לגילם. קל לכתוב זאת וקשה לקיים. הדברים נכתבים מנקודת מבטה של אם שיודעת שבנותיה נושאות רגש אשם בסיסי שאותו היה בכוונתה שלא תישאנה משום שהכירה את הקושי העצום שלה עצמה כנושאת רגש כזה.
החזקת מצב רגשי במשפחה נובעת מחשש מריבים בין הורים, ילדים רגישים מאוד למתחים וגם כאשר הם לא מבינים שמדובר במאבק כוח הם חשים את המתח בין אם הריב כולל הרמות קול או נעשה בשקט. הדרכת הורים יכולה לפרק חלק מהמתחים אך אינה מכוונת להעדר מתחים ואינה כוללת אפשרות שלא יהיו ריבים בין הורים. גם למצב כזה עלולות להיות השלכות על הילדים ואין הגדרה מה נכון ומה אינו נכון לילדים בתחום זה. הורים שמודעותם לשאלה עולה מוצאים לרוב את דרכם בעצמם לפי התגובות של הילדים לארועי רבי מתח.
הורים לא מעטים מגיעים להדרכת הורים מתוך אכזבה אך מבינים שרצוי שלא יבטאו אותה, מדריכת הורים שמאפשרת להורים לבטא זאת מזמינה אותם להיות אמיתיים, להתמודד מול המערכת כשהם תומכים בילד או עוזרים לו להתמודד מול המורה.
משפחות שומרות על תפקידים קבועים של בני המשפחה. מפגשי ההנחיה מיועדים לגלות את הסמוי מבני המשפחה. הבנת העמדות והתפקידים מזמנת שינוי אפשרי.
במפגש עם משפחות יש השתתפות פעילה שלי, http://mishpahot.blogspot.co.il/2014/12/blog-post_31.html
ליצירת קשר סמדר 0544893772