אחת השאלות שעולות בזמן טיול בגרמניה או לחלופין רילוקיישן או מעבר לגרמניה היא השאלה לגבי יכולת ההתניידות, וספציפית לגבי האפשרות לנהוג ברכב, שכן רובנו, בעלי רישיון הנהיגה, רגילים לנוחות של בעלות על רכב פרטי ונהיגה בו לכל מקום שנחפוץ ובכל זמן. אז החלטנו לבדוק מה נדרש על מנת לנהוג ברכב בגרמניה, ונתחיל, כמובן בפרט החשוב מכל:
חוקי תנועהרשויות החוק בגרמניה עושות כמיטב יכולתן על מנת להוריד נהגים מסוכנים מהכביש, והאכיפה אינה ניתנת לדיון – ברגע שנתפסת בעבירה משמעותית אתה צפוי לעונש ללא אפשרות לערעור.
מגבלות מהירותבניגוד לפנטזיות, שמקורן בחלקים באוטובאן (קטע כביש מאד נוח לנהיגה, אשר ברובו אין מגבלת מהירות), ברובה המוחלט של גרמניה קיימות מגבלות מהירות, למעשה, גם לגבי האוטובאן החוק הגמרני מציין כי על הנהג לנהוג במהירות שבה הרכב נמצא עדיין בשליטה, ולהתחשב בנפח התנועה, בתנאי הראות ובתנאי הדרך.
מגבלות המהירות נאכפות בצורה מאד נוקשה, עם שיטת נקודות דומה לזו הנהוגה בישראל, וקנסות (ועונשים) כבדים מאד. נהיגה במהירות של 30 קמ"ש מעל למותר תביא לשלילה מיידית של רישיון הרכב, ולקנס כספי משמעותי.
מחוץ לאוטובאן המהירות המותרת בכבישים עירוניים היא 50 קמ"ש, ובכבישים בין עירוניים/מהירים המהירות המותרת מוגבלת ל-100 קמ"ש. באיזורים של בתי ספר וכדומה, מהירות הנסיעה מוגבלת ל-30 קמ"ש. חריגה מהמהירות המותרת עשויה להוביל לקנסות גבוהים ואף לשלילת רישיון.
בדומה למרבים מדינות אירופה, פרט לבריטניה וגיברלטר, הנהיגה בגרמניה היא בצד הימני של הכביש.
גיל הנהגהגיל המינימלי לנהיגה בגרמניה הוא 18, מתחת לגיל 18 אינך מורשה לנהוג ברכב בגרמניה, גם אם יש בידך רישיון נהיגה של מדינה מוכרת (רישיון נהיגה ישראלי תקף בגרמניה עד לפקיעת תוקפו, אך אינו תקף לנהגים מתחת לגיל 18).
חגורות בטיחותשוטר יכול לתת קנס של 30 אירו, במקום, על כל נוסע שאינו חגור. כל הרכבים מחוייבים בחגורות בטיחות עבור כל הנוסעים.
בגרמניה, בדיקות אלכוהול כוללות בדיקת דם (המתבצעת על המקום), ובמידה ונמצא אחוז גבוה של אלכוהול בדם הנהג הדבר עשוי לגרור שלילה של רישיון הנהיגה.
אין חוק בגרמניה האוסר על עקיפה בתוך צומת, על כן מצופה מנהגים לבדוק מספר פעמים, ולא להסתמך על מראה אחורית בלבד, שכן יש בה שטחים מתים (שטח שאותו הנהג לא מסוגל לראות באמצעות המראות) רבים. כשאתם מתכוונים לפנות, בכל מקרה עדיף לאותת לכיוון הפניה, ולוודא שאין רכב מאחוריכם שעלול היה לפספס את האיתות, לפני שמבצעים פניה.
נהיגה ללא אורות היא אסורה לחלוטין בגרמניה, ועשויה להוביל לקנס גדול ולצבירה של נקודות.
בעת תאונה יש להשאר במקום התאונה, באם מדובר בתאונה ללא רכבים או נפגעים נוספים יש להשאר לפחות חצי שעה במקום התאונה. תאונות פגע-וברח הן אסורות על פי חוק, ועשויות להוביל לקנסות גדולים בנוסף לפיצוי עבור הצד הנפגע.
שאר חוקי התנועה והתמרורים זהים לאלו הנהוגים בישראל.
תרבות נהיגה נסיעה בצד ימיןכדאי לשים לב כי בגרמניה מצופה מהנהגים להיצמד לצד ימין של הדרך או הכביש. הנתיב השמאלית שמור לצרכי עקיפה בלבד, ונסיעה בו בזמן שאינך מבצע עקיפה אינה מקובלת. כלל האצבע – היצמד לנתיב הימני ביותר שאתה יכול ליסוע בו.
עקיפהכמו שכתבנו – עקיפה מתבצעת באמצעות הנתיב השמאלי. אם אתם נמצאים בנתיב השמאלי ואינכם עוקפים אתם יכולים לצפות לסימון מהרכבים שמאחוריכם באמצעות הבהוב עם האורות הגבוהים ברכב (בדומה לנהוג בישראל), במקרה כזה מצופה מכם לעבור לנתיב הימני ברגע שמתאפשר לכם ולאפשר לשאר התנועה להמשיך.
"האט" אומר להאטלמרות שהנהגים הגרמנים נוהגים במהירויות גבוהות ברחבי האוטובאן, ובכבישים מהירים, בתוך העיר הנטיה היא לנהוג הרבה יותר לאט. כמו שצויין, כבישים עירוניים רבים באיזורי בתי ספר וכדומה מוגבלים במהירות ל-30 קמ"ש, והנהגים נוטים ליסוע במהירויות נמוכות מאד בתוך העיר, מתוך רצון להגן על הולכי רגל ולסייע להם להגיע בביטחה ליעדם.
מוט הילוכים ידני הוא הסטנדרטכדאי לקחת בחשבון שמכונית סטנדרטית בגרמניה מגיעה עם תיבת הילוכים ידנית ולא אוטומטית. לכן, כשניגשים לשכור רכב, לשם הדוגמא, אם תרצו רכב בעל תיבת הילוכים אוטומטית כדאי לבקש זאת מראש.