בית החינוך הינו מסגרת מודולרית קולטת לילדי קצה, המאפשרת מגוון רחב של אמצעים לשם מתן מענה מותאם ליחיד (לפי הגישה הנרטיבית). המודל מסתמך על המוסדות הקיימים ועל המענים שהם מקצים, תוך מתן דגש על תכלול מערכתי. המודל אמור לתת מענה ברמה הארצית - על פיו ישתתפו מתבגרים ובוגרים במסגרות של הוסטלים (לאלה שאותרו כבעלי צורך בקורת גג - אינטרנים) ובמסגרות טיפוליות שבסופו של כל יום שבים לביתם (אקסטרניים). תתבצענה פעולות משמעותיות משתפות בין הבאים למקום, תוך יצירת "שפה אחידה" בכל הנכלל במערכת, פנימה ובקשר עם הגורמים השותפים.
אנו רואים בכל השותפים "עוגנים" הכרחיים לעבודה הרציפה עם בני הנוער, כולל הגורמים בשלטון המקומי ובשלטון המרכזי. הייחודיות של המסגרת המוצעת, היא בעצם היותה ?גג אחד? לכל המסגרות - מעשה השיקום, הטיפול והחינוך
הגישה של הפסיכולוגיה החיובית הינה גישה הוליסטית, המאגדת שלושה עמודי תווך מרכזיים בחיי האדם - התכונות האישיות, הרגשות והמוסדות החיוביים (בית, משפחה, קהילה וכדומה).
"מערכת החינוך עומדת בפני מצב בו היא תידרש ללמד תכנים שאינה מכירה עבור מקצועות שטרם הומצאו"
על פי המודל של בית החינוך יש לקחת בחשבון את הגורמים הבאים כדי להבין את חוסר כשירותו של הקיים ואת ההכרח להתאמתו לצרכים המשתנים. הכוונה בהתאמתו היא למתן מענה רחב, המתייחס לכל היבטי החיים ועל הכשירות של הפרט, של סביבתו ושל צורכיו לעתידו:
-
כשירות - שיפור היכולות,
-
קהילתיות - השתייכות לקבוצה ודאגה לזולתו
-
אוטונומיות - חירות אישית והיכולת לקבל החלטות בזכות עצמך ועבור עצמך.
-
במסגרות חינוך בלתי-פורמליות:
-
רכישה של מיומנויות אישיות והעצמתן;
-
פיתוח כישורי חיים מגוונים;
-
העצמת תחושת השייכות האישית, החברתית והלאומית;
-
שיפור הביטוי העצמי שימוש באינטליגנציות מרובות והגברת היכולת להגיע להישגים ולהצלחה בתחומים שונים; ?
-
יצירת קשרי חברות;
-
יצירת מפגש בין אנשים שונים.
ההשפעה החיובית מתרחשת כאשר ההשתתפות במסגרות החינוך הבלתי-פורמליות היא קבועה ומתמשכת.
אוכלוסיית היעד:
-
בני נוער שאותרו על ידי המסגרת המוצעת, בשלב שני לאחר שהתכנית תופעל והנערים המטופלים יהוו מודל וילמדו לגייס נערים, כחלק מפעילות התנדבות בקהילה.
-
ילדים ובני נוער בסיכון ובמצוקה חיים במצבים המסכנים אותם במשפחתם ובסביבתם וכתוצאה ממצבים אלו נפגעה יכולתם לממש את זכויותיהם על פי האמנה לזכויות הילד
-
בני נוער שאותרו ע?י המסגרת המוצעת, בשלב שני לאחר שהתכנית תופעל והנערים המטופלים יהוו מודל וילמדו לגייס נערים, כחלק מפעילות התנדבות בקהילה.
מטרות:
-
הקמת מסגרת אינטגרטיבית לחינוך, טיפול ושיקום בני נוער וצעירים המתקשים במכלול רחב של משימות התפתחויות – לימודיות, בין אישיות – חברתיות ועוד.
-
הקניית האחריות ללמידה ולניהול סדר היום.
-
חיזוק הקשרים החברתיים
-
רכישת מקצוע
מטרות משנה
-
טיפוח ופיתוח מיומנות למידה של התלמידים
-
סיפוק מעטפת חברתית חיובית לנערים.
-
הענקת סיוע רגשי לנערים, כחלק מתהליך ההתבגרות והשתלבות במסגרות חברתיות.
-
פיתוח כלים עבור הנערים ללימוד התנהלות בתוך מסגרת של עבודה, זמנים והשגת יעדים
-
יום עבודה - חינוכי
-
הקניית השכלה במקצועות הליבה
צוות מפעיל:
-
ניהול מקצועי והנחיית הצוות: האחראי על התחום המנהלתי, החינוכי והפדגוגי. כמו כן המנחה מקיים תהליך רציף של חניכת וליווי המורים, ובניית תכניות העבודה האישיות לתלמידים, מדידה והערכה שבועית
-
מדריך/כה מחנך/ת / מנהל/ת המרכז: מרכזת את פס הלמידה שהוגדר לתכנית, מלווה את צוות המורים ומפעיל את כלל הפעילות החינוכית והחברתית. מקיים עם התלמידים מידי שבוע תכנית בלתי פורמלית ומקיים שיחות אישיות עם התלמידים ומניע אותם למיצוי יכולות אישיות, כמו כן שותף בכל ישיבות המעטפת החינוכית. חלק אינטגלי מצוות התכנית הארצית, ועובד מול מנחה התכנית הרשות והגורמים החיצוניים .
-
מדריך חברתי: מקיים קשר אישי, מניע את התלמידים ללקיחת אחריות, מקיים מפגשים אחה?צ בלתי פורמאלים ומפגשי פותחים שולחן, מטפל בהתנהגויות הקצה, מקיים קשר רציף עם המשפחות.
-
מנהל/ת הבית: מודל משפחה אומנת. ניהול הבית, יצירת סביבה תומכת, מוכוונת ומתאמת צרכים, מקיים קשר אישי, מניע את התלמידים ללקיחת אחריות, מקיים מפגשים אחה?צ בלתי פורמאלים ומפגשי פותחים שולחן, מטפל בהתנהגויות הקצה, מקיים קשר רציף עם המשפחות.
-
עו"ס / פסיכולוג שמרכז את הנושא הטיפולי והרגשי - שהוגדר לתכנית, מקיים שיחות אישיות עם התלמידים ואחראי על תיק אישי לכל תלמיד, המרכז את כל הנתונים. כמו כן מלווה את הצוות
-
צוות הוראה במקצועות הלמידה המקנה לתלמידים כישורים ואסטרטגיות ללמידה, מפיק חומרי למידה דיפרנציאליים, עוקב אחר התקדמותו הלימודית של כל נער ועורך מיפוי מיומנויות למידה שבועי
-
צוות מגמות - צוות מקצועי ומותאם להקניית מיומנות ע?פ המודל המוצע
תכניות:
-
למידה במקצועות הליבה עברית, אנגלית ומתמטיקה..
-
אפשרות לתעודה טכנולוגית - מגמה 14 יח"ל- 7 יח"ל ליבה (מתמטיקה, אנגלית ולשון), 7 יח"ל טכנולוגיה (1 מד"ט, 5 יח"ל מגמה, יח"ל פרוייקט).
-
טיולים - ניווט, ימי טיול, ימי הפגה, מנהיגות וכיוב?
-
מפגש קבוצתי אחת לשבוע
-
שיחות אישיות שבועיות עם המדריך
-
יום התנדבות בקהילה שבועי
-
פעילות חברתית לאחר שעות הלימודים
-
ביקורי בית
-
יוזמת פעולות משותפת של ילדי החוץ וילדי הפנימיה
-
הנחיית מורים בהוראה דיפרנציאלית ובהוראה משקמת
-
השתלמויות ארציות לצוותים
דרכי פעולה:
-
איתור רשות
-
מיסוד צוות היגוי הכולל פיקוחים מטעם משרדי הממשלה הרלוונטייים, נציגות מטעם הישוב
-
בניית תכניות ההכשרה ע?י השותפים
-
איתור מבנה והתאמתו
-
איתור צוותים והכשרתם
-
התחלת הפעלה ע?פ תכנית העבודה הכוללת .....
-
מודל הוליסטי
-
מודל הוילה דו
-
מודל המשפחה
-
מודל מרכז הלמידה
-
מגמות:
-
ימאות - משולבים המקצועות מתמטיקה, אנגלית, ניווט, מטאורולוגיה, מכונאות, גאוגרפיה
-
חילוץ הצלה וחירום - פיזיקה, אנגלית, גאולוגיה, גוף האדם, רפואה
-
אומנות - חומרים, צבעים, טכנולוגיה, אנגלית, היסטוריה, פילוסופיה,
-
טיולים - ידיעת הארץ, גיאוגרפיה, ניווט, היסטוריה,יהדות, דת, ציונות, תרבות, גיאולוגיה
-
תקציב לשנה ל 22 נערים (נספח נפרד)
נצח גולי