זה לא סוד ששנת 2022 ממותגת כשנת השינוי בתחום הסטרימינג כאשר שתי חברות שיתחילו בקרוב לשדר בישראל: "דיסני פלוס" ו"HBOmax" יתחילו להתחרות ברשת הסטרימינג הוותיקה "נטפליקס" שהחליטה לאחרונה להעלות מחירים בישראל באירופה, קנדה וארצות-הברית.
בואו נכיר תחילה את הנפשות הפועלות
אפל TV פלוס
מי שכבר פועל בישראל מזה שנתיים הוא שירות הטלוויזיה של אפל, הידוע בשם :"אפל TV פלוס".
למרות התקוות הגדולות שתלו בו וההשקעה הגדולה של יצרנית האייפון, השירות - בעולם ובוודאי בארץ , הוא אפילו לא מתקרב להדחת נטפליקס מהפסגה.
לפי ניתוח שהתפרסם לפני שבועיים בשבועון הבריטי "אקונומיסט" מראה שהרשת הזו מרוויחה 3 טריליון דולר שזה במקרה הטוב מה שמרוויחה "נטפליקס" בשנה.
חשוב לציין כי לאפל TV אין ספרייה גדולה במיוחד של סדרות וסרטים, אבל נזקפות לזכותה כבר כמה סדרות להיט כמו "טד לאסו" ו"תוכנית הבוקר" עם ג'ניפר אניסטון וריס ווית'רספון.
באחרונה היא הפיקה סרט חדש - Killers of the flower moon של מרטין סקורסזה, עם ליאונרדו דיקפריו ורוברט דה נירו, סדרת ריגול בשם "סוסים איטיים" עם גרי אולדמן, וסדרת מדע בדיוני בשם Wool.
דיסני פלוס
מי שמרגישה על בשרה את מחיר ריבוי אופציות הסטרימינג בעולם, היא כמובן מלכת התחום ומנהיגת המהפכה," נטפליקס".
ימים אחרי שהודיעה על העלאת מחירים בישראל, נטפליקס העלתה השבוע את תעריפיה גם בארה"ב ובקנדה.
בעקבות ההצלחה של דיסני פלוס, נטפליקס חוותה בשנה האחרונה ירידה בקצב גידול המנויים שהורגלה אליו, ובעקבות זאת - ירידה במחיר המניה שלה. לחברה שמשקיעה 17 מיליארדר דולר בשנה בסדרות וסרטים חדשים, לירידה כזו יש תג מחיר.
נשאלת השאלה: מה כל כך אטרקטיבי בשירות הסטרימינג של דיסני, שבתוך שנתיים וחצי הצליח לגרוף 116 מיליון מנויים ב-61 מדינות, ולאיים על השליטה הבלתי מעורערת נטפליקס? ההסבר הוא שמדובר בשילוב של מאגר התכנים העשיר שמציעה דיסני - סדרות וסרטים מבוקשים לכל המשפחה, שהפכו לחלק מהקלאסיקה העולמית - עם שחרור מתוזמן היטב של סדרות מלהיבות חדשות. השירות מציע בינתיים כ-500 סרטים וכ-700 פרקי סדרות, שרובם נושאים את המותגים המוכרים שנרכשו על ידי דיסני עם השנים, ומחולק גם לעולמות התוכן המבוססים עליהם: דיסני, מלחמת הכוכבים, מארוול, פיקסאר ונשיונל ג'יאוגרפיק. מצטרפות אליהם גם ההפקות של חברות פוקס המאה ה-20, כמו "אקס-מן" וסדרת "עידן הקרח". מעבר לאוצר הקלאסי שלה, דיסני פלוס נהנתה משתי עונות מצליחות של סדרת הספין-אוף מ"מלחמת הכוכבים", "המנדלוריאן".
במקור, דיסני פלוס אמורה הייתה לנחות אצלנו כבר בסוף שנת 2021. החברה גייסה עובדים, וכבר העבירה לתרגום ולדיבוב כ-5,000 שעות תוכן. אבל השקת השירות במזרח אירופה ובמזרח התיכון נדחתה ליולי-אוגוסט 2022.
אמזון פריים
למרות הנוכחות המינורית שלו בישראל, שירות פריים וידיאו של אמזון פועל כאן מ-2017, מוסתר בצילה של נטפליקס.
בשנה הקרובה רק המנויים שלו יזכו לצפות בסדרות המדוברות "גלגל הזמן" ו"שר הטבעות: טבעות הכוח"שהיא הסדרה היקרה ביותר שהופקה אי פעם, בהשקעה של 430 מיליון דולר לפרק.
כזכור, לפני כחצי שנה רכשה אמזון את התכנים שהפיקו אולפני הסרטים "מטרו גולדווין מאייר" .
ניתן לראות כי מדובר במהלך שמחזק אותה מיידית מול שלוש המתחרות העיקריות. MGM היא בת כ-100 שנים, ומחזיקה בזכויות על יותר מ-5,000 סרטים ו-17 אלף שעות של תכנים טלוויזיונים. בין הלהיטים שלה - סדרת סרטי ג'יימס בונד, סרטי "רוקי", "הפנתר הוורוד", "ההוביט", ורבים אחרים. סדרות הטלוויזיה הקלאסיות שהופקו ב-MGM כוללות את "סיפורה של שפחה", "פארגו" ו"הישרדות". בניגוד לאפל, אמזון מפתה מנויים חדשים באגרסיביות: רק בשנה החולפת היא השקיעה 11 מיליארד דולר בתכנים שהפיקה בעצמה.
HBOmax
נכון לעכשיו ,לא ברור עדיין אם היריבה, HBO Max, תגיע לישראל קודם לכן או מאוחר יותר.
שירות הסטרימינג הצעיר של תאגיד וורנר מדיה - הושק רק במאי 2020 - ענק במיוחד, וגם יקר ממתחריו בארה"ב. הוא מציע מבחר עצום של סדרות וסרטים מקוריים של HBO, את כל הסרטים של אולפני וורנר, את סרטי גיבורי הקומיקס של DC ועוד.
בין השאר מדובר בסדרות להיט ותיקות כמו "חברים" (כולל פרק האיחוד), "משחקי הכס", "סקס והעיר הגדולה" ו"הסופרנוס", וכן סדרות חדשות כמו "יורשים" ו"אופוריה". גם סרטי הארי פוטר וליגת הצדק - סופרמן, וונדר-וומן ובאטמן - נכללים במאגר שלה.
אף ש-HBO Max הושקה כבר בשש מדינות באירופה היא לא תושק השנה בכמה מדינות מרכזיות כמו בריטניה, צרפת, גרמניה ואיטליה, בשל הסכמי זכויות שחתמה HBO בעבר עם חברות מקומיות.
בנוסף יש לחברה חוזי הפצה ותיקים גם עם ספקיות טלוויזיה בישראל, ויש רק לקוות שאלה לא יעכבו את הגעת השירות לארץ.
נשאלת השאלה: איך תבוא לידי ביטוי התחרות בין ספקי התוכן השונים?
התחרות בין הספקים השונים
כנראה שזה לא מקרי ששנת 2022 נבחרה להיות שנת התחרות ברשת "נטפליקס". הדבר יבוא לידי ביטוי במספר אופנים: הראשון הוא הפריסה המהירה של סיבי האינטרנט מתחת לפני השטח שעולה על כל הציפיות המוקדמות וזוכה לעידוד ממשרד התקשורת. בבת אחת נעלמים חבלי הלידה של שירותי הסטרימינג, שנבעו מהיעדר פס רחב: מההמתנה המעצבנת ל"עלייה" של התוכנית עד קפיאות מוזרות של התמונה ואיכות שידור נמוכה. חיבור ישיר לפס רחב של 1 גיגה פותר את הבעיה.
בנוסף, הטלוויזיות החכמות, במיוחד בשנתיים האחרונות, הן למעשה מחשב לכל דבר: חוץ משקע מובנה לכניסת רשת, לצורך חיבור ישיר לאינטרנט, רובן מגיעות עם סטרימר פנימי ומערכת הפעלה לכל דבר, ואפילו עם מעבד חזק וזיכרון רחב - לעתים אפילו עם יכולות הקלטת תכנים - שהופכים את הניווט במכשיר לחלק וידידותי, כמו בסמטארטפון. ההתפתחות הטכנולוגית מתחברת היטב עם התמורות התרבותיות שחולל עידן האינטרנט בעולם. לפי השיטה החדשה, האזרח אשר צופה בטלוויזיה כבר לא מתיישב בכורסה, לוחץ על כפתור ההפעלה וצופה בהכנעה במה שבחרו ספקית הטלוויזיה או ערוץ מסויים לשדר לו כרגע. בוחר לעצמו מה הוא יראה ומתי כתוצאה מכך עושה רושם שארבע ספקיות התוכן נפגעות ממהלך זה. הן מתבשמות מן העובדה ש-38% מהישראלים עדיין נאמנים לצפייה הישירה, אבל קהל הצופים הצעיר הולך ומגלה שהן, איך לומר, מיותרות. כך למשל, חברת" yes " איבדה מאז שנת 2010 כ-18 אלף מנויים; לפי ההערכות, ואילו בחברת "HOT", חברה פרטית שלא מפרסמת נתונים, המספר גבוה אף יותר. חברות "סלקום ופרטנר", שנכנסו לתחום הטלוויזיה עם שירותים מבוססי אינטרנט בתקווה לקושש רווחים מול ההפסדים הגדולים בתחום הסלולרי, התחילו יפה אבל כבר לא מצליחות לגייס מנויים חדשים במספרים משמעותיים. ניתן לראות כי מבחינה טכנולוגית שתי החברות הוותיקות "yes ו-HOT " מוכנות לעידן החדש:כלומר, הן עוברות בהדרגה לשידורים מבוססי אינטרנט, נפתרות מהכבלים ומהלוויין ומהממירים היקרים והגדולים, ובנוסף, שתיהן פיתחו מותגים זולים כמו נקסט ב"Hot" ו"סטינג' ב"Yes" - שמציעים שירות "רזה" וזול יותר, עם פחות תכנים. יהיה מעניין לראות איך במדינה קטנה יתמודדו ארבע ספקיות תוכן על ששה מיליון צופים והאם המחירים יוזלו כתוצאה מן התחרות.
אני בלוגר וכותב באתרים שונים כגון: "פרשן","NEWS1 ", "מקושרים" ועוד. וכן אני סטודנט לתקשורת באוניברסיטה הפתוחה.