גארי צ'פמן בספרו "5 שפות לאהבה" מתאר דרכים, באמצעותן ניתן לתקשר בצורה היעילה ביותר אחד עם השני ברמה כזו שנרגיש שהנה מבינים אותנו ורואים את הייחודיות שלנו. באמצעות שפות האהבה אנו מרגישים חשובים למי שמתקשר מולנו. כך נרגיש אוהבים ואהובים.
ד"א, להיות מובן לאחרים (לפחות לבן אדם אחד) ולהרגיש שבאמת רואים את נשמתך ללא שיפוט זהה לתחושת אישור המשמעות הקיומית, אחד המניעים החשובים ולא תמיד מודעים למענם אנו חיים.
לילד הרך קריטי וחיוני לחוש תחושת ההכרה בעצמיותו, תחושה המאשרת לו את זכות הקיום בעולם הזה. כשאני מובן ורואים אותי עם כל צרכיי ומשאלותיי = אני אהוב.
המומנטום בו הפעוט הרך מרגיש אהוב, מובן: "רואים אותי", נותן דרור והתנעה להמשך התפתחותו וקיומו.
ברומניה בימי מלחמת העולם השנייה ובסיומה שמו לב שבבתי היתומים התינוקות בשנת החיים הראשונה שלהם, שדאגו להם לאוכל, שתייה, החלפת חיתולים ולצרכים פיזיים אחרים, אך לא תקשרו איתם, לא לקחו אותם לידיים התינוקות האלו עזבו את העולם במהירות רבה. מתו.
מה עדיף: שהתינוק יגדל בבקתה רעועה באמצע היער, אך עם אמא אוהבת או בפנטהאוז מפואר עם מטפלות נאמנות מזדמנות?!
התשובה ברורה. ילד נדרש לחוש אהבה בלתי מותנית, מוחלטת בתחילת דרכו במיוחד (עד גיל 7). כמובן גם בהמשך חייו מצרך האהבה הינו נחוץ ביותר. כמויות האהבה הבלתי מותנית שספג במהלך ילדותו הרכה (ובהמשך) ישמשו לו כרית ביטחון ואי הכוח והעוצמה הפנימית, להם יזדקק בתקופות סוערות בחייו.
אנו מדברים על:
- שפת השירות והתמיכה
- שפת חיזוקים מילוליים
- שפת המתנות
- שפת זמן איכות
- שפת המגע
נוכל לפגוש את התיאור של אותן שפות האהבה בכל מיני גרסאות משתנות בניואנסים קטנים.
- יש אנשים שעבורם המענה המדויק הינו תמיכה והשירות. למשל: נשברו לילד האופניים האהובים שלו. לקחת לתיקון או לתקן בעצמי ולהחזיר אותם מתוקנים יגרום לאותו ילד להרגיש שאינו שקוף, אלא אהוב.
- לאחרים נדרש לשמוע חיזוקים כמו "אני מבין אותך. אתה יכול. אני סומך עליך" וכו'. מומלץ להיזכר בהצלחות הקודמות של הילד ולתזכר אותו לגביהן. הילדים אוהבים מאוד את סיפורי הוריהם משנות ילדותם הרכה. הפחדים שחוו, ההצלחות, הכישלונות, החברויות, הפצעים והמכות שקיבלו, המריבות והאכזבות.
- יש ילדים שמרגישים את נקודת השיא הרגשית כשקונים להם את מה שחפצו בו מאוד. כאן חשוב להוסיף שאין זה אומר שלקנות כל דבר שילד רוצה מתפרש עבורו כאהבה בלתי נגמרת. לילד נחוץ לחוות תקופות המתנה לחפץ המיוחל. מומלץ להשתמש ב"פנקס המשאלות" בו רושמים כל המשאלות והמתנות שילד היה רוצה לקבל ומממשים את הרשימה (באופן חלקי) בהתאם ליכולות ההורים, אך כך שהילד יחוש את חוויית ההמתנה המתוקה, אחרת יגיעו שחיקה ושיעמום.
- לבלות זמן איכות משותף כשההורה ללא נייד ומחשב, אלא כולו עם הילד. בפיקניק, בטבע, בים, בקולנוע, בהרכבת פאזל, בצפייה בשקיעה או בכוכבים וכו'. אלו עשויים להיות הרגעים הנעלים בזיכרונו של הילד.
- לחבק, לנשק, לגלגל, לשאת על הגב, להקפיץ - יש ילדים שצמאים למגע הפיזי הקבוע. עבורם זו תחושה עילאית. יש הטוענים שכמות החיבוקים הנדרשים על מנת שהילד יגדל בטוח בעצמו הינה 8, כדי שיצליח בחברה ובלימודים - 12, אך כדי לשגשוג ושפע - 16.
כולם זקוקים למגע במינונים שונים, אך לאחרונים המגע נחוץ ברמה של צריכת חמצן.
להרבה מהילדים ישנן כמה שפות לאהבה ולא אחת, אך תמיד תהיה אחת דומיננטית קצת יותר מאחרות.
תצפו בילדים שלכם.
תנסו להבין מהי שפת האהבה הדומיננטית עבורם.
כנ"ל כלפי האהובים שלנו בהיותם מבוגרים.
אירינה גורביץ' גינזבורג
ייעוץ והנחיית הורים לילדי הגן כולל ילדים עם עיכוב התפתחותי.
בעלת תואר שני במדעי התנהגות וחינוך
עכשיו גם בפייסבוק
או בנייד 0528995637