יזמים רבים פונים לחברות רבות בתעשיה על מנת לפתח פטנט או רעיון ייחודי שעלה בראשם. יוזמה זו היא מבורכת ובזכותה העולם ובהתאם אנחנו הממציאים הגענו לאיפה שאנחנו היום.
הבעיה - או יותר נכון להגיד דפוס התנהגות ודפוס חשיבה - אצל רוב היזמים המתחילים היא חוסר הידע בתעשיית פיתוח הפטנטים והמוצרים. דפוסי התנהגות וכיווני החשיבה נובעים מחוסר ידע בתעשיית הפטנטים, בחיפושי פטנטים ואיך בגדול מתייחסים לציפור המשונה הזו שנקראת פטנט.
הדבר מזכיר לי שכשהייתי בתחילת דרכי היזמית פניתי למספר חברות לחיפושי פטנטים - מכל פגישה יצאתי יותר מבולבל מהפגישה הקודמת - האם יותר חשוב להגיש Provisional, או האם כדאי להגיש PCT. מה ההבדלים?, מה יותר כדאי? לכמה זמן אני מוגן בפטנט?, מה קורה לאחר סיום תקופת ההגשה של הפטנט?, באיזה מדינות הפטנט מגן עלי ואיזה לא - ועוד שאלות רבות שלצערי בזמנו לא קבלו מענה הולם (ובהתאם גרמו לי להוציא סכומי עתק לשווא).
לפני שאמשיך במאמר זה ואבהיר את תהליך הפטנט ואת כוחו אני ממליץ להסתכל תוך כדי קריאת ההסבר על הסכמה לפיתוח פטנטים ומוצרים באתר: www.b-focus.com תחת העמודה 'תהליכים - תהליכים ליזמים' - תכנית בטא' תשלים את התמונה של התהליכים שלא אגע בהם כאן ועיון מעמיק בתהליכים ליזמים יאפשר לכם להבין את תהליכי פיתוח פטנט ובהתאם - פיתוח מוצר.
כפי שתראו בתהליכים ליזמים באתר www.b-focus.com תהליך פיתוח פטנט הוא תהליך שמשלב בתוכו תהליכים רבים ומגוונים שמובילים כולם ליעד משותף - פיתוח ותכנון מוצר שמיועד לקהל יעד מסויים. תפקידם של הפטנטים בתהליכי פיתוח מוצרים מתחלק לשלושה חלקים - חיפוש, ניתוח ורישום.
חיפוש פטנטים זהים או דומים: את חיפושי הפטנטים עושים כבר בשלבים הראשונים וזאת על מנת לדעת מה קיים ומה לא קיים בתחום - על מנת למנוע פיתוח של מוצר, או מערכת שכבר מוגנת בפטנט ולכן תמנע מהייזם לפתח מערכת זהה. לפני חיפוש הפטנטים חשוב (בתור מינימום) לבחור אסטרטגיה למיזם - מיהו קהל היעד, מהם נקודות המכירה, מהו יעודו של המוצר, מה אסטרטגית השיווק, מתי ואיך יוחדר לשוק. נתונים אלה הם הכרחיים לפני תחילת חיפוש פטנטים. בתכנית בטא', אליה הפנתי אתכם, ניתן לראות שחיפושי פטנטים נעשים לאחר בחירת האסטרטגיה על מנת למנוע מצב של חיפוש מוצר או פטנט שלא תואם את היעד שהוגדר.
ניתוח פטנטים: ניתוח פטנטים, או לחילופין למידה של פטנט על מנת לעקוף אותו, הוא השלב הבא בתהליכי הפטנטים. חשוב לבצע ניתוח מעמיק של הפטנטים ושל הדוח שבוצע על מנת להבין מה קיים ומה לא קיים. על מה חשבו ועל מה לא. ניתוח מעמיק של דוחות ורישומי פטנטים יאפשר ליזם, למחלקת הפיתוח ולמחלקה העסקית לפתח את המוצר ולכתוב את התכנית העסקית כך שהמוצר יהיה בעל סיכויי הצלחה גבוהים עד כמה שניתן.
רישום פטנט: רישומי פטנטים מתבצעים תוך שלבי הפיתוח. את מיקום הרישום של הפטנט ניתן לראות בתכנית בטא'. הסיבה לכך שהפטנט נרשם בשלב כה מאוחר היא מספר סיבות, ראשית לא כדאי לרשום פטנט אלא לאחר שיש התכנות מכאנית. התכנות זו תתגלה רק בשלבי הפיתוח וכפי שציינתי למעלה - לאחר שנעשה חיפוש פטנטים וניתוח דוחות. סיבה נוספת לרישום המאוחר של הפטנט היא שהפטנט עולה כסף וחידושו ייעלה אפילו יותר ולכן המלצתי ליזמים היא לרשום את הפטנט בשלב מאוחר ככל שניתן.
לצערי במאמר זה לא אוכל להעביר יותר מידי אנפורמציה על פטנטים - מכיוון שהנושא מסובך ומסורבל ודבר שמקשה יותר על ההסבר של תהליכי הפטנטים הוא שתהליך הפטנט ופיתוח מוצר ומוצרי פטנט באופן כללי משלבים בתוכם מספר רב של תהליכים, כשתהליך הפטנטים הוא רק אחד מהם.
כפי שהמלצתי למעלה, על מנת להבין טוב יותר את תהליכי פיתוח המוצר ופיתוחי פטנטים כדאי להסתכל באתר של חברת B-focus: www.b-focus.com היחודיות בחברה ובתהליכים שהיא בנתה ליזמים זה שהיא משלבת מחלקה עסקית עם מחלקת עיצוב ופיתוח המוצרים. הדבר מאפשר ניהול כל התהליכים הדרושים בתוך החברה ומאפשר סינכרון בין המחלקות על מנת להגיע לתוצאה איכותית יותר. בנוסף החברה מספקת ייעוץ עסקי מתחילת התהליך ועד סופו - דבר זה מאפשר ליזם להבין מה קורה בתוך כל תהליך ואיזה גורמים ישפיעו יותר או פחות על תהליכים שמתבצעים במחלקות השונות של החברה.
בכל מקרה - שיהיה בהצלחה.
**. אין להתייחס למאמר זה כייעוץ, הנחייה או מתן עצה.
התמדה!!
אמיר לניאדו - יזם ומנהל פיתוח עסקי - B-focus
0525449558
href="mailto:amir@b-focus.comamir@b-focus.com">">amir@b-focus.com