הגישור עוסק ביישוב מחלוקת בין צדדים שאינם יכולים לעשות זאת בעצמם באופן עצמאי מסיבות רבות ושונות ובהן יריבות אישית, פערים ערכיים, רגישות הנושא ומורכבותו, ריבוי הדעות ועוד.
הגישור מצליח בראש ובראשונה בשל יכולתו ומיומנותו של המגשר אך גם בגלל רצונם ויכולתם של משתתפי הגישור להצליח בו.
לאחר תחילת הגישור המגשר נתון בכל רגע לבחינה של המשתתפים וטעות כלשהי בניהול הגישור עלולה להביא להפסקת עבודתו מיד. נשאלת השאלה מה הם הגורמים התלויים במגשר לצורך הצלחת עבודתו של המגשר ? אנסה לתאר בקצרה את החשובים שבהם.
המאמר כתוב בשפת זכר אך הוא כמובן מתייחס לזכר ונקבה כאחת.
רכישת אמון הצדדים
אחד האתגרים הגדולים ביותר בעבודת המגשר הוא רכישת אמון הצדדים. מגשר שיודע לרכוש את אמון כל אחד מיחידי המשתתפים ואת אמון כולם גם יחד זוכה ליתרון גדול וחיוני. מגשר מיומן יודע להיזהר מכל ביטוי של תמיכה פומבית בדברי זה או אחר, בין היתר הוא מקפיד לא לצטט מדברים שאחרים אמרו לו באופן פרטי אך יודע להשתמש במידע שהועבר לו לטובת הצלחת התהליך.
ניהול הקשב
אנשים במחלוקת מתקשים להתפנות להקשבה ועסוקים בעיקר במה שיש להם לומר והם טעונים מאוד. מגשר מיומן שסמכותו מקובלת על המשתתפים יודע לקבוע מלכתחילה כללי דיבור והקשבה ולאפשר לכל המשתתפים ביטוי מלא של עמדותיהם. ניהול הקשב הוא מלאכה מאתגרת מאוד וההצלחה בה תלויה במידת ההכרה במומחיות המגשר מצד משתתפי הגישור.
מיקוד ומסגור הנושאים
בדרך כלל הנושאים לא נמצאים תחת אותה משבצת או אותה כותרת בתפיסתו של משתתף זה או אחר. תפקידו של המגשר הוא לסייע בהגדרת הנושא שבמחלוקת ולתת לו כותרת ושם בשיתוף עם המשתתפים. מיקוד הנושאים לכדי נושא עיקרי שיש לדון בו תחת כותרת פחות מאיימת מצמצם את תחושת הפער בין העמדות שבמחלוקת וגם מגדיל את האמון בסיכויי ההצלחה.
ניהול האווירה
האווירה בהליכי גישור היא כמעט תמיד מתוחה בשל עצם קיומה של מחלוקת בין צדדים. זה תפקידו של המגשר ליצור אוירה של סבלנות וסובלנות כלפי המשתתפים וכלפי התהליך כולו. עיצוב האוירה נעשה באמצעים שונים ורבים למשל: ע"י אופן הדיבור, הדגשת המאחד, ציון האינטרסים המשותפים, הבלטת הישג משותף של הצדדים וכו'.
מקום לביטוי רגשי
חלק ממטרת הגישור היא לשחרר ולאוורר מטענים רגשים כלואים שלא מצאו את ביטוים הנכון בשיח בין הצדדים עד תחילת הגישור. מגשר מיומן יודע מתי ואיך לאפשר ביטוי רגשות. למעשה בשיחת הIntake הראשונה מתחיל הביטוי הרגשי ושם נוצרים יחסי האמון הראשונים לפני היציאה לדרך.
פריצת הדד לוק העמדתי
אנשים במחלוקת נוטים לראות את עמדות הצד השני בצבעי שחור ולבן עד בלי יכולת לפרוץ דרך של חיבור כלשהו עם הצד השני. אחד התפקידים החשובים של המגשר הוא לאפשר לצדדים לראות צבעים נוספים במקום שחור ולבן ולהרחיב את נקודות המבט שלהם.
יכולות משתתפי הגישור
גישור מצליח גם בגלל רצונם ויכולתם של משתתפי הגישור להשתתף בו בגישה אחראית ומכבדת. לשם כך נדרשת למשתתפי הגישור אמונה בתהליך ונחישות והתמדה עד להצלחה.
כל הזכויות שמורות ©
המידע במאמר הוא כללי בלבד ואינו מהווה בשום אופן יעוץ מקצועי או תחליף לייעוץ מקצועי. נא לא לעשות כל שימוש במאמר ללא קבלת רשות מראש ובכתב.
הכותב הינו יועץ לניהול, מאמן עסקי ומגשר. מנהל חברת הדרכה יוצרת פיתוח ארגוני בע"מ המתמחה מאז 1994 בליווי עסקים משפחתיים.