בשנתיים האחרונות, ואף בתקופת המלחמה, תעשיית העוקץ הכלכלי כנגד אזרחים תמימים - משגשג ! עוד עוד אזרחים תמימים שנופלים בפח וגונבים להם כספים מחשבונות הבנק ומכרטיסי אשראי.
הפעם נתמקד בריאיון בנושא זה עם עו"ד אבי זילברפלד המתמחה בעוקץ הרוסי.
שלום לעו"ד זילברפלד המתמחה מעל 40 שנים בתביעות נגד בנקים.
למדתי מהאינטרנט שאתה מטפל במקרי ה"עוקץ הרוסי", אני מבקשת שתספר לנו מניסיונך על העוקץ הרוסי.
שלום וברכה, אכן, משרדי מתמחה בבנקאות ופועל למען הלקוח כנגד הבנקים. במסגרת זו משרדי הגיע להישגים מכובדים מאוד להקטנת הנזקים שנגרמו ללקוחות שנעקצו במסגרת ה"עוקץ הרוסי".
העוקץ הרוסי מתאפיין ע"י פניות של נוכלים דוברי רוסית לקהל רוסי מבוגר. מתוך מקרים רבים המטופלים במשרדי, ניתן לתאר את ההתנהלות המקובלת של העוקץ באופן הבא:-
בשלב ראשון - לקוח הבנק ממוצא רוסי מקבל שיחת טלפון מנוכל, הפונה אליו ברוסית, טוען כי הוא ממחלקת הביטחון/סייבר בבנק, וכי נמצאו פעולות חשודות בחשבון, ולכן הוא חייב להעביר את זה לטיפול המשטרה, שכן יתכן והלקוח משתף פעולה עם נוכלים ועובר על חוקי הלבנת הון במדינה, שזו עברה חמורה.
הלקוח התמים כמובן מכחיש ואף מפחד, ואז "הנציג של הבנק" אומר לו שהוא חייב להעביר את זה לטיפול המשטרה, ועד מעט יתקשרו אליו מהמשטרה.
בשלב השני - מספר דקות לאחר מכן, מתקשר "חוקר" מהמשטרה, גם כן ברוסית, מספר שיש נוכלים בסניף הבנק שלו, ועלולים לגנוב לו את הכסף מהחשבון שלו. הוא טוען שהמשטרה מבצעת פעולות מעקב אחרי "הנוכלים בבנק", ומבקש שיתוף פעולה מצידו.
היו לי לקוחות שביקשו מהחוקר ש"יזדהה", ואז הוא העביר להם בתוך שניות, בווטסאפ, צילום תעודת שוטר ותעודת חוקר שלו, שנראים אמיתיים לחלוטין.
יודגש, כי ה"חוקר" מזהיר את הלקוח המסכן שאסור לו לספר את זה לאף אחד, ובמיוחד לא לבנק. היו לי מקרים שבהם בני הזוג לא סיפרו על זה אחד לשני !
הלקוח התמים- ראשית, שמח שחוקר המשטרה כבר לא חושד בו שהוא משתף פעולה עם הגנבים, ושנית - כאזרח נאמן, הוא בהחלט מוכן לשתף פעולה עם המשטרה, על מנת לתפוס את הגנבים, או אף בכדי להגן על כספו.
בשלב השלישי - ישנן ווריאציות רבות לגניבת כספי הלקוח. אפרט מספר דוגמאות:
(1) הפעלת מניפולציות שונות על מנת לקבל גישה לכספי הקורבן. לרבות השגת פרטי החשבון והסיסמה , שמאפשרת ביצוע העברות כספיות ע"י הנוכלים.
(2) הבטחת הגנה על הכסף, ע"י העברתו לחשבון ב"ביטוח לאומי" עד שיתפסו את הנוכלים בבנק, ואז הלקוח יקבל בחזרה את כספו. במצב זה הלקוח משתף פעולה באופן ממשי. גם הוא בעצמו מושך כספים, מפקיד לצ'יינג, או לחשבון ביטקוין, ממיר למט"ח, ואף נותן במזומן לשליחים (!), מה שלא מפריע לנוכלים ליצור הלוואות בחשבונו ולמשוך את התמורה באופן מיידי.
הנוכלים מעבירים ללקוח שמבקש, בווטסאפ, אישורים על הפקדת כספו בביטוח לאומי. תדפיסים שנראים אמיתיים לחלוטין.
(3) הטמנת מלכודת במחשב של הלקוח (תוכנת ANYDESK שמאפשרת השתלטות על מחשב, מרחוק, ע"י מישהו אחר) ואח"כ ביצוע פעולות בחשבון, בשם הלקוח כביכול: לקיחת הלוואות והעברות כספים.
מובן שיש דפוסי התנהגות נוספים, כגון עם כרטיסי אשראי, אך מה שתיארתי משקף את מרבית מקרי ההונאה של העוקץ הרוסי.
אתה יכול להסביר למה העוקץ הזה דווקא במגזר הרוסי ?
לדעתי הסיבות סוציולוגיות:
א. הנוכלים הגיעו למסקנה שיוצאי ברית המועצות לשעבר, ובמיוחד המבוגרים שבהם, חונכו לתת אמון בבעלי "סמכות".
ממילא שמתקשר אליהם "חוקר", הם, אינסטינקטיבית, מצייתים לו.
ב. מבוגרים רבים מהמגזר הרוסי חיים, עדיין, בנורמה תרבותית שונה, "מאמינה" יותר מהנורמה של ה"צבר", שפעמים רבות חושב שמסדרים אותו ולכן הוא חשדן יותר. לפיכך הם לא מעלים על דעתם כלל שתתכן רמאות מהסוג שהם חווים.
ממתי יש את העוקץ הרוסי, ומה התוצאות של זה על הלקוחות שנעקצו.
העוקץ הרוסי התחיל בשנת 2021; בתקופת הקורונה, ומשנה לשנה התגבר למימדים נוראיים. ההערכה כיום שכבר יותר ממאה מילון ש"ח נגנבו מחשבונות לקוחות תמימים יוצאי ברית המועצות.
התוצאות לגבי הלקוח - נוראיות גם מבחינה כלכלית וגם מבחינה נפשית.
מבחינה כלכלית - הנוכלים לא מסתפקים בכך שהם מרוקנים את חשבון הבנק של הלקוח, אלא לוקחים בשמו, דרך האינטרנט, הלוואות בסכומי עתק, ומשאירים אותו לא רק עם חשבון ריק, אלא גם עם התחייבויות של מאות אלפי ש"ח בגין אותן הלוואות, שכביכול הוא לקח.
מבחינה נפשית - הלקוחות שמגיעים אלי בעניין העוקץ הרוסי שבורים נפשית. גם בגלל הכעס שהם חשים על עצמם איך נפלו בפח, וגם בגלל הדאגה הכספית החמורה לעתידם הכלכלי - בגלל אובדן כספם ויצירת חובות לבנק. לעיתים הם ממש בבעיה קיומית.
אני רוצה להבהיר שבין לקוחות אלו יש מרצים, פרופסורים, אנשי כלכלה. לקוחות משכילים ביותר שתופסים את הראש ולא מבינים איך זה קרה להם.
אני מבקש מהם לא לכעוס על עצמם, כי כמו שהם בוודאי טובים בעיסוק שלהם, גם הנוכלים טובים מאוד בעיסוק שלהם. העובדה היא שהמשטרה לא הצליחה לשים את היד על רשת הנוכלים הזו, שיתכן שבכלל לא נמצאת בישראל, אלא פועלת מחו"ל.
איך הבנקים מגיבים לפניות של הלקוחות שנעקצו בעוקץ הרוסי?
ההתנהגות של המערכת הבנקאית בכל מה שקשור לעוקץ הרוסי הנה פשוט בושה וחרפה, במספר מובנים:
א. היעדר זיהוי העוקץ בזמן אמת.
ב. היעדר מתן מידע לציבור הלקוחות הרוסי, למרות שהיה ברור לבנקים שהוא זה שחשוף לעוקץ.
ג. סירוב ללקיחת אחריות.
אתה מאשים את הבנקים בהאשמות חמורות, אתה יכול לפרט ?
בהחלט.
ביחס להיעדר זיהוי העוקץ בזמן אמת:
לאור ניסיוני עם המערכת הבנקאית, אני מודע ליכולותיה הטכנולוגיות , לחיובה לנקוט באמצעי בקרה, ולנהלים בנקאיים איך לטפל במקרים ש'מדליקים מנורה אדומה'.
אף על פי כן, מטיפול במקרים רבים, זיהיתי מקרי רשלנות חמורים ביותר של הבנקים, עצימת עיניים בלתי נתפסת במקרים שכל הנורות היו צריכות להידלק : לקיחת הלוואות בחשבונות ללא מסגרת, לקיחת מספר הלוואות ברצף, משיכות מזומן רבות בניגוד חמור להתנהגות הלקוח עשרות שנים, פעילות ענפה בכספומט בניגוד להתנהגות בעבר,אישור פעולות בחשבון משותף שלא כדין, ועוד.
ביחס להיעדר מתן מידע לציבור הלקוחות הרוסי:
זו פשוט שערורייה ציבורית. אין מילה מדויקת יותר. שנים שהבנקים משקיעים מיליונים בפרסומות על מנת לשכנע אותנו לעבוד אתם, אך במשך שנים אלו הם לא השקיעו כלום בלהזהיר את הלקוחות במיוחד מהמגזר הרוסי, וזאת למרות שהם היו מודעים לעוקץ הרוסי באופן ברור והרבה יותר מאשר הציבור בכלל, והציבור הרוסי בפרט. זו רשלנות שאין כדוגמתה.
לדעתי, גם המפקח על הבנקים אשם בכך שלא עשה די למניעת העוקץ הרוסי. הוא "למד" את הנושא, אסף נתונים, אך בפועל, לא טיפל בעניין כפי שמצופה מהבנק המרכזי של המדינה, שאמור לדאוג לאזרחיה.
במסגרת פעילותי בעניין העוקץ הרוסי, פניתי לפני קרוב לשנה במכתב תלונה חריף וארוך למפקח על הבנקים. האשמתי גם אותו, אך במיוחד את הבנקים המסחריים בהתנהגות רשלנית בעניין העוקץ הרוסי.
בין שאר הטענות הרבות שהועלו במכתבי, התלוננתי מדוע הבנקים לא מציפים את לקוחותיהם מהמגזר הרוסי (שהם יכולים לזהות ולאפיין בנקל) בהודעות אזהרה.
אני יכול לציין בסיפוק, שלפחות תלונה זו נפלה על אוזן קשבת: כחודש לאחר תלונתי, לאחר כשנתיים- שלוש שהעוקץ משתולל במגזר, הבנקים החלו לפתע לשלוח הודעות אזהרה, בעברית וברוסית, על העוקץ הרוסי, כאשר מבקשים לבצע העברת כספים באופן דיגיטלי. באמת 'בוקר טוב' לבנקים.
ביחס לטענתי לסירוב הבנקים ללקיחת אחריות
כמו האפסנאי בצבא, שקודם כל אומר "אין לי" ורק אח"כ, אם דורשים בתוקף, מתחיל לבדוק אם יש, כך גם הבנקים: קודם כל הם דוחים את כל הטענות נגדם לרשלנות, ומאשימים את הקורבן - את הלקוח - שהוא ביצע הכל מרצונו, ולכן אין לו שום טענה כנגד הבנקים. לעיתים הם 'מורחים' את הלקוח שהם יחכו לתוצאות חקירת המשטרה, ואז יחליטו מה לעשות (שעה שהם יודעים וצריכים לדעת שהחקירה לא תגלה את הנוכלים).
אז מה אתה מציע לעשות למי שנפגע מהעוקץ הרוסי ?
אחלק את התשובה שלי לשניים: לאלו שנפגעו ולאלו ש(עדיין?) לא נפגעו.
לאלו שנפגעו: לפני כארבעים שנים, אזרחי המדינה האמינו שהבנקים הם מעל לחוק, ואי אפשר לעשות כנגדם כלום. ממש לא. הימים ההם עברו מזמן. בנק הפועלים, למשל, שנגדו אני פועל בעניין אמך, חויב ע"י בית המשפט לשלם ללקוחות שלי שתבעתי בשמם, סך עתק של 12,000,000 ש"ח.
גם ללקוח "הקטן" יש זכויות, וחייבים לפעול כראוי על מנת להגן עליו, ולמצות את זכויותיו כנגד הבנק.
לכן אני מציע לכל מי שנפגע מהעוקץ הרוסי, לפנות ולהתייעץ עם עו"ד שמתמחה בתחום, על מנת שזה יבדוק את העובדות ובמיוחד אם ניתן להוכיח רשלנות מצד הבנק, ולפעול להשבת הכסף ותיקון הנזק שנגרם. אני יכול לומר, מניסיון אישי, כי משרדי הגיע להסדרים מעולים עם הבנקים למחיקת חוב לקוחות שנעקצו בעוקץ הרוסי.
לאלו שלא נפגעו (עדיין) אני מציע לקדם ככל שניתן את עניין מודעות הציבור הרוסי לעוקץ הרוסי.
במסגרת זו יש לפרסם את הסיכון מעוקץ זה,שכזכור, מתחיל בשיחה תמימה. בפרט לאנשים מבוגרים.
כן חובה לדעת:
א. אף גורם רשמי במדינת ישראל לא יפנה אליך ברוסית ויזהיר אותך על פעולות חשודות בחשבונך !
ב. אף גורם רשמי במדינת ישראל לא יפנה אליך ויבקש סיסמא או העברת כספים מחשבונך !
ג. אסור לתת קוד סודי (או קוד זיהוי לאישור העברת כספים) לאף אחד !
ד. חובה לעקוב לעתים קרובות אחרי חשבון הבנק !
ה. חובה להימנע מלאפשר לאדם זר להתקין לך אפליקציה במחשב (ובמיוחד לא ANYDESK - תוכנה המאפשרת לנוכל להשתלט על חשבון הבנק) !
ו. אף גורם רשמי במדינת ישראל לא יבקש ממך לעשות העברות במזומן או בהפקדות לצ'יינג !
עו"ד זילברפלד, תודה רבה לריאיון הזה, ואני מקווה שהוא יעזור להרבה אנשים.
אני מקווה מאוד. הצדק צריך להיעשות.
עו"ד מ-1982 בעל יתרון יחודי כמייצג בנק בעבר.מנהל פורום בנקאות באתר LAWFORUMS,ומחבר הספר "אחריות אישית בתאגיד והרמת המסך".אתר:http://www.zilberfeld-law.co.il