שיווק:
שיווק - מהו ?
לשיווק הגדרות רבות ושונות:
• סך תהליכי ההשפעה של מנהל השיווק של הפירמה על השוק,
במטרה להשיג את יעדי השיווק של הפירמה
• לענות על צרכים ורצונות של קהל המטרה, בצורה רווחית לפירמה
• הפונקציה הניהולית החשובה ביותר של הפירמה לשרידות בעולם המודרני
מה חשיבותו של השיווק ?
שיווק היום הינו הפונקציה הניהולית החשוב ביותר לשרידות וצמיחה בעולם המודרני,והסיבה היא פשוטה:ללא שיווק - אין מכירות, וללא מכירות - אין לך עסק !
האם שיווק הוא פרסום ?
שיווק אינו פרסום, ופרסום אינו שיווק, בדיוק כפי שלחם אינו קמח, וקמח אינו לחם.פרסום הינו חלק מתמהיל הקידום (promotion) שהינו (בעצמו) חלק מתמהיל השיווק(marketing mix)
להרחבה - ראה מאמרי בשם "תמהיל השיווק")
שיווק תאגידי (חברות גדולות, קונצרנים):
בשל כך שלחברות גדולות אין דיאלוג ישיר עם קהל המטרה (או במילים פשוטות: בעל המכולת מכיר אישית כל לקוח, "מרגיש" אישית כל לקוח, ומתקשר אישית עם כל לקוח - רשת המרכולים עובדת שיווקית בצורה אחרת), הקו המנחה הוא "הפצצת שטח" שיווקית ופרסומית תוך יצירת אפקט מתמשך (יתכן וגם מבצעים מקומיים אך רוב הפעילות היא "הפצצת שטח" מתמשכת המתמקדת בשאיפה (לעיתים המופרכת...),ש"משהו יידבק"), כשהמטרה העיקרית היא למעשה יצירת ערך מותג נכסי מתמשך וארוך טווח
שיווק עסקים קטנים, בינוניים וזעירים:
שיווק בעסק הקטן הבינוני והזעיר מורכב מ 2 מילים פשוטות: יותר פניות.בשל קוטנו של השוק עבור העסק הזעיר, מוגבלותם של המשאבים ("אין כסף"), והמגבלות מבחינת צינורות הפרסום (לא טלוויזיה, לא רדיו...) - המפתח השיווקי הוא פרסום שמאפייניו יהיו: מיקוד מקסימלי, יחס עלות תועלת מקסימלי, ובתמצית: פרסום שמטרתו לחולל פניות, מה שקרוי: מחולל פניות (lead generating).
איך לשווק נכון ?
(גם לגדולים, וגם לקטנים)
ישנם 3 שלבים עיקריים וחשובים בשיווק:
1. פילוח - שמשמעו חלוקת השוק לפלחים (כמו של תפוז), ולבחור
מתוכם למי פונים. כל החבילה השיווקית (סוג המוצר, מחיר, צורת הפרסום וכ"ד -
שונה לחלוטין בין לקוחות פרטיים לעסקיים, בין ילדים למבוגרים, בין גברים לנשים
וכ"ד)
2. מיצוב - הצעת הערך, או בעצם "מה אנו מציעים "בגדול" ללקוח -
(אוכל טוב במחירים זולים, תכשיטים בעיצובים בלעדיים, ביגוד אופנתי במחירים
נוחים. . ..וכ"ד)
3. תמהיל השיווק - זוהי למעשה "החבילה השיווקית" -
וצירוף כל הפעולות השיווקיות
(להרחבה - ראה מאמרי בשם: "תמהיל השיווק" באתר זה)
מיקוד שוק:
יש בעלי עסקים שמתמקדים במתחרים. כל התנהגותם נגזרת מהמתחרים (מעלים מחיר/מורידים מחיר/הוסיפו מוצרים וכ"ד...). יש בעלי עסקים שמתמקדים בלקוחות. כל התנהגותם נגזרת מהלקוחות(מה הם קונים, מה הם מחפשים וכ"ד...). המפתח הוא להתמקד גם בלקוחות וגם במתחרים - מה שנקרא במיקוד שוק.
טיפים לשיווק:
• יש לראות בשיווק כהשקעה שמרנית (אם תשקיע בבנק בפק"מ תצפה ל %X תשואה, אם תשקיע במניות - תצפה ל %X תשואה, וכנ"ל גם בשיווק
• יש להתאים את סוג השיווק וכלי השיווק לסוג העסק והעיסוק, לחתך הלקוחות, להתנהגות המתחרים
• השיווק צריך להיות תוכנית עקבית וברורה ולא אוסף של פעולות מקומיות ולא מסונכרנות(לטיפים נוספים: ראה מאמרי "10 טיפים לשיווק")
לסיכום:
שיווק הינו נושא חשוב המעסיק רבות מנהלים רבים, ובעלי עסקים וחברות בשל חשיבותו בעולם התחרותי. למידה ורכישת ידע (בין אם ע"י לימוד עצמי דרך ספרים או קורסים והדרכות, ובין אם ע"י יועץ שיווקי חיצוני), תאפשר למנהל, למנכ"ל ולבעלים להשיג יותר: יותר לקוחות, יותר הכנסות ויותר כסף. בעוד שרק עסקים בודדים "נופלים" בשל בעיות בפונקציות הניהוליות האחרות, רבים וטובים נופלים בשל ההיבט השיווקי.("אף אינסטלטור מעולם לא פשט רגל כי לא ידע לפתוח סתימה, אין ספור שרברבים "נפלו" בשל כשל שיווקי ועסקי") להשבחת התוצאות והיכולות העסקיות - מומלץ להיעזר גם במומחים ויועצים חיצוניים היכולים לחסוך עלות לימוד יקרה.
_______________________________________
טיפים נוספים בנושאי: שיווק, אסטרטגיה, ניהול וכספים -
ניתן למצוא באתרו של הכותב (קישור בחתימה)
_______________________________________
שיווק - מהו ?
לשיווק הגדרות רבות ושונות:
• סך תהליכי ההשפעה של מנהל השיווק של הפירמה על השוק,
במטרה להשיג את יעדי השיווק של הפירמה
• לענות על צרכים ורצונות של קהל המטרה, בצורה רווחית לפירמה
• הפונקציה הניהולית החשובה ביותר של הפירמה לשרידות בעולם המודרני
מה חשיבותו של השיווק ?
שיווק היום הינו הפונקציה הניהולית החשוב ביותר לשרידות וצמיחה בעולם המודרני,והסיבה היא פשוטה:ללא שיווק - אין מכירות, וללא מכירות - אין לך עסק !
האם שיווק הוא פרסום ?
שיווק אינו פרסום, ופרסום אינו שיווק, בדיוק כפי שלחם אינו קמח, וקמח אינו לחם.פרסום הינו חלק מתמהיל הקידום (promotion) שהינו (בעצמו) חלק מתמהיל השיווק(marketing mix)
להרחבה - ראה מאמרי בשם "תמהיל השיווק")
שיווק תאגידי (חברות גדולות, קונצרנים):
בשל כך שלחברות גדולות אין דיאלוג ישיר עם קהל המטרה (או במילים פשוטות: בעל המכולת מכיר אישית כל לקוח, "מרגיש" אישית כל לקוח, ומתקשר אישית עם כל לקוח - רשת המרכולים עובדת שיווקית בצורה אחרת), הקו המנחה הוא "הפצצת שטח" שיווקית ופרסומית תוך יצירת אפקט מתמשך (יתכן וגם מבצעים מקומיים אך רוב הפעילות היא "הפצצת שטח" מתמשכת המתמקדת בשאיפה (לעיתים המופרכת...),ש"משהו יידבק"), כשהמטרה העיקרית היא למעשה יצירת ערך מותג נכסי מתמשך וארוך טווח
שיווק עסקים קטנים, בינוניים וזעירים:
שיווק בעסק הקטן הבינוני והזעיר מורכב מ 2 מילים פשוטות: יותר פניות.בשל קוטנו של השוק עבור העסק הזעיר, מוגבלותם של המשאבים ("אין כסף"), והמגבלות מבחינת צינורות הפרסום (לא טלוויזיה, לא רדיו...) - המפתח השיווקי הוא פרסום שמאפייניו יהיו: מיקוד מקסימלי, יחס עלות תועלת מקסימלי, ובתמצית: פרסום שמטרתו לחולל פניות, מה שקרוי: מחולל פניות (lead generating).
איך לשווק נכון ?
(גם לגדולים, וגם לקטנים)
ישנם 3 שלבים עיקריים וחשובים בשיווק:
1. פילוח - שמשמעו חלוקת השוק לפלחים (כמו של תפוז), ולבחור
מתוכם למי פונים. כל החבילה השיווקית (סוג המוצר, מחיר, צורת הפרסום וכ"ד -
שונה לחלוטין בין לקוחות פרטיים לעסקיים, בין ילדים למבוגרים, בין גברים לנשים
וכ"ד)
2. מיצוב - הצעת הערך, או בעצם "מה אנו מציעים "בגדול" ללקוח -
(אוכל טוב במחירים זולים, תכשיטים בעיצובים בלעדיים, ביגוד אופנתי במחירים
נוחים. . ..וכ"ד)
3. תמהיל השיווק - זוהי למעשה "החבילה השיווקית" -
וצירוף כל הפעולות השיווקיות
(להרחבה - ראה מאמרי בשם: "תמהיל השיווק" באתר זה)
מיקוד שוק:
יש בעלי עסקים שמתמקדים במתחרים. כל התנהגותם נגזרת מהמתחרים (מעלים מחיר/מורידים מחיר/הוסיפו מוצרים וכ"ד...). יש בעלי עסקים שמתמקדים בלקוחות. כל התנהגותם נגזרת מהלקוחות(מה הם קונים, מה הם מחפשים וכ"ד...). המפתח הוא להתמקד גם בלקוחות וגם במתחרים - מה שנקרא במיקוד שוק.
טיפים לשיווק:
• יש לראות בשיווק כהשקעה שמרנית (אם תשקיע בבנק בפק"מ תצפה ל %X תשואה, אם תשקיע במניות - תצפה ל %X תשואה, וכנ"ל גם בשיווק
• יש להתאים את סוג השיווק וכלי השיווק לסוג העסק והעיסוק, לחתך הלקוחות, להתנהגות המתחרים
• השיווק צריך להיות תוכנית עקבית וברורה ולא אוסף של פעולות מקומיות ולא מסונכרנות(לטיפים נוספים: ראה מאמרי "10 טיפים לשיווק")
לסיכום:
שיווק הינו נושא חשוב המעסיק רבות מנהלים רבים, ובעלי עסקים וחברות בשל חשיבותו בעולם התחרותי. למידה ורכישת ידע (בין אם ע"י לימוד עצמי דרך ספרים או קורסים והדרכות, ובין אם ע"י יועץ שיווקי חיצוני), תאפשר למנהל, למנכ"ל ולבעלים להשיג יותר: יותר לקוחות, יותר הכנסות ויותר כסף. בעוד שרק עסקים בודדים "נופלים" בשל בעיות בפונקציות הניהוליות האחרות, רבים וטובים נופלים בשל ההיבט השיווקי.("אף אינסטלטור מעולם לא פשט רגל כי לא ידע לפתוח סתימה, אין ספור שרברבים "נפלו" בשל כשל שיווקי ועסקי") להשבחת התוצאות והיכולות העסקיות - מומלץ להיעזר גם במומחים ויועצים חיצוניים היכולים לחסוך עלות לימוד יקרה.
_______________________________________
טיפים נוספים בנושאי: שיווק, אסטרטגיה, ניהול וכספים -
ניתן למצוא באתרו של הכותב (קישור בחתימה)
_______________________________________
הכותב הינו גיל פינטו-אושר, שהינו יועץ אסטרטגי, עסקי ושיווקי בכיר לתאגידים ומייסד ומנכ"ל אופק יעוץ עסקי - קבוצת אופק
http://www.OfekGroup.co.il) המתמחה בייעוץ עסקי: אסטרטגי, שיווקי ופיננסי לקידום אנשים, עסקים וחברות, וחבר לשכת היועצים העסקיים.
(קישורים רלוונטיים לכותב המאמר, +++ טיפים נוספים בנושאי: שיווק, אסטרטגיה, ניהול וכספים +++
http://www.ofekgroup.co.il/9852/%D7%A9%D7%99%D7%95%D7%95%D7%A71
http://www.OfekGroup.co.il) המתמחה בייעוץ עסקי: אסטרטגי, שיווקי ופיננסי לקידום אנשים, עסקים וחברות, וחבר לשכת היועצים העסקיים.
(קישורים רלוונטיים לכותב המאמר, +++ טיפים נוספים בנושאי: שיווק, אסטרטגיה, ניהול וכספים +++
http://www.ofekgroup.co.il/9852/%D7%A9%D7%99%D7%95%D7%95%D7%A71