דרושים מאמנים לדוגמא אישית במוטיבציה לשינוי
מאת דפנה לוי
באיזו שהיא נקודה הרגשנו שהגיעה השעה, באותה נקודה חיפשנו תשובה, חיפשנו תובנה חיפשנו פתרון, רעיון, משהו שיוציא אותנו מתוך השגרה שנהייתה לברירת מחדל ולא כל כך לבחירה.
מישהו אמר, אחר שמע, אולי קראנו כתבה ואולי נתקלנו במייל, נפלאות הן הדרכים ומופלאה ההחלטה שמיד אחריה באה פעולה,
וכעבור זמן מה נרשמנו והלכנו לקורס מאמנים.
זה היה חדש עבורנו ועבור קרובנו, לעיתים נדרשנו להסביר מה בדיוק מאמנים את מי ולמה, ובכל ההסברים הדוגמאות והשינויים עמדנו והצלחנו.
גם שנתקלנו במקרים אמיתיים באימונים שאותנו מאמנים, ומתאמנים ששמו לנו מראה כל כך ברורה וחדה על מצבנו שלנו, למדנו חווינו והתחזקנו.
זהו טיבם של מאמנים שמחליטים להתאמן בלאמן אחרים .
רובנו גם לוקחים אימונים עבור עצמנו לראות איפה אפשר עוד להעצים ועוד ללמוד, לשפר ולעבוד, לפתח ולהיות עבור עצמנו ועבור המתאמנים שלנו הכי שלמים ואמיתיים.
עד כאן הכל נפלא, הכל קורה לטובה.
למי מכם שרוצה עוד תובנה ועוד דרך פעולה אני מציעה את הכתבה הבאה: האם חשבתם שאורח החיים, התזונה והפעילות הגופנית על אימונכם משפיעים? על מקצועיותכם? על טיבכם?למי נראה שכדי להיות מאמן טוב יותר יש צורך לשמור על הגיזרה, החיוניות והתזונה?
לכאורה אפשר לחשוב שאין קשר בין הנושאים, מאמן טוב הוא מאמן ש...(רשימת ערכים תמצאו אצל כולכם) והרי האימונים נערכים בטלפון שכן, המתאמן לא יכול להיות מושפע מהמראה, מההליכות ושפת הגוף.
אולם כשאני חושבת לעומקם של הדברים, לעומקם של המסרים הלא מילוליים אני בהחלט קושרת את שני התחומים.
כשאנחנו מרגישים טוב עם עצמנו וגאים בהצלחותנו זה מורגש בקול בהבעה ובכלל ניבט מתוך ההילה.
המתאמן גם אם הוא בצד השני של הטלפון מרגיש זאת על נקלה, אולי לא יכול לשים את האצבע על הנקודה, אך בהחלט יודע שיושב מולו אדם שדורש מעצמו, ולא רק בתחום מומחיותו.
האפקט שנוצר הוא אנרגיה של רצון לחקות.
לפי מחקרים רבים ומחקר אחד ספציפי שנעשה על דרכי למידה אפקטיביות, נבדקה השאלה האם למידה לפיתוח מנהיגות שנלמדת בקורס משפיעה על התלמיד להפנים את הלמידה עם ובלי "אחר משמעותי".
לשם כך חולקו התלמידים לשניים. בכיתה אחת הועבר החומר ע"י אמצעים טכנים – מחשב, מאמרים ותרגילים עם מפקח שמסתובב בין התלמידים. ובכיתה השניה הועבר החומר ע"י מדריך.
המסקנה הנובעת מהמחקר היתה:" למידה משמעותית לפיתוח מנהיגות מתרחשת באמצעות סדנאות וקורסים בנושא ובאמצעות תהליך חניכה ומשוב במהלך מילוי התפקיד.
ללומדים בכיתה עם דמות של "אחר משמעותי" כאחד המנחים, ששימש מודל לחיקוי, היתה למידה אפקטיבית יותר בעשרות מונים."
בדומה לתיאוריה של הפסיכולוג אלברט בנדורה (- 1925 היום; גדל באלברטה, קנדה; ממובילי הגישה החברתית-קוגנטיבית; חקר רבות את נושאי התוקפנות, הלמידה החברתית, ובהקשר זה את מושג המחוללות העצמית ...)
אשר ההנחה המרכזית בגישה החברתית – חקר ההתנהגות תוך התייחסות להקשר החברתי, היא:"האדם לומד גם כתוצאה מצפייה באחרים ורצון להידמות להם.
מכאן תפקיד החיקוי בלמידה הוא מרכזי ביותר.
האדם מחקה רק את הדומים לו, החשובים לו, מתוך רצון להידמות לאחר, מתוך רצון לקבל חיזוקים מהאחר – אחר משמעותי."
אולי השתכנעתם חלקית, אך השאלה המתבקשת היא, איך החיקוי יכול להתבצע אם אין קשר פיזי בין מאמן למתאמן, יהיה המצב דומה לכיתת הניסוי של האמצעים הטכניים, כלומר ללא מדריך.
יתכן ויהיו מקרים שהמאומן יחפש וימצא דוגמא אישית בדוגמאות שהמאמן נותן לו מתוך הוויתו האישית המקצועית הקשורה לתחום האימון, ויכול להיות שיש מתאמנים רגישים במיוחד המרגישים בקולו של המאמן את אופן יישומו את אורחות חייו, וימצאו במאמן דוגמא אישית כוללנית יותר ומשמעותית יותר כלפיהם.
אתן דוגמא מעצמי: אני מתאמת בחדר כושר, מנהל חדר הכושר הוא איש עסקים מפולפל ומתובל כי הרי חדר כושר הוא עסק לכל דבר, יש הכנסות הוצאות ולקוחות.
כאשר מתעוררת שאלה או עניין בטיפולו (כספים בדרך – כלל) והוא מציע את פתרונו (היעיל בדרך- כלל) אותם שואלים לא מגלים את אותה אהדה שמגלים כלפי שותפו שגם הוא איש עסקים מתובל ומפולפל.
עניין השאלה היה קשור לכספים, ותחום התשובה היה קשור לכספים, אז מדוע תגובת השואלים לשותף המתובל והמפולפל הייתה שונה מאשר תגובתם כלפי הראשון המפולפל והמתובל? משום שהשני- ספורטאי.
וכאן ניכרת הדוגמא האישית – שאינה קשורה "לכאורה" לשאלה.
נחזור לעניינו- כיצד ירגיש המתאמן את הלך רוחו ואורח חייו של המאמן ויתיחס אליו כאחר משמעותי?
בהרצאתו המעניינת של הדר' אברהם לוי, מסביר הדר' שבכל תא יש DNA החומר הגנטי.
מבנהו כשל אנטנה משוכללת המשדרת תדיר. שדרים אילו מופצים החוצה מהאדם ונקלטים ע"י הסביבה.
אנשים רגישים יכולים לקלוט את השדרים ולפרש אותם לתחושות- אהדה לדוגמא.
בהרצאתו מוסבר באופן מדעי ומדיד העיקרון אותו לא אפרט במאמר זה.
לסיכום :אתה מאמן, אתה מעוניין לחיות בדרך שלמה ומושלמת עבורך בכל הרבדים.
יש לך עבודה שאתה אוהב, אתה נהנה מזוגיות / משפחתיות ויש לך אורח חיים תקין.
משקלך אינו משקל יתר אתה מבצע פעילות גופנית באופן סדיר ועושה מדיטציה על מנת לחדד את הווייתך.
נשמע נפלא! המתאמן שלך מרגיש את הכל.
האם אתה רוצה שהמתאמן שלך יחקה את אורחות חייך?
האם אתה חושב שזה יוסיף על תהליך האימון בכך שהוא יראה בך דמות שלמה לחיקוי?
מצד שני האם אתה חושב שהמתאמן מחפש מאמן שתהליך האימון ייסוב על "נושא האימון "(עסקי למשל) ותו לא ?
לפי דעתי- מי שמתרכז בנושא מעשי לאימון (קריירה, זוגיות, מימוש עצמי ועוד...) ומפספס את הצד הפיזי של חייו שלו, מפספס עבור עצמו ועבור מתאמניו.
בואו נשפר את כל איכויות חיינו ולא נסתפק באיכות תעסוקתנו ואיכות הישגנו הקוגנטיבים נמשיך ונפעל למען גוף בריא ונפש שלמה, הנגזרת מכך.
ניתן דוגמא אישית בכל הרבדים, נשדר בריאות ושאיפה למושלמות, עבורנו עבור סובבנו ועבור הבריאה כולה.
הכותבת היא דפנה לוי בעלת "עלי דפנה שילוב מנצח של ספורט ותזונה"
אימונים אישיים בהרגלי אכילה ובספורט , מעבירה הרצאות וסדנאות, מדריכת כושר ובריאות ויועצת תזונה.
www.aley-daphna.co.il
"עלי דפנה-שילוב מנצח של ספורט ותזונה"
הרצאות, הדרכות, אימונים.
תזונה והרגלי אכילה, ספורט ואורח חיים בריא.
הפקת אירועי בריאות ויזמות לקידום בריאות.
http://www.aley-daphna.co.il
פורום: http://www.hook.co.il/Group/eatandfit