שיווק ופרסום:
מהו שיווק - מהו פרסום - מה ההבדל בין שיווק ופרסום ?
פעמים רבות מופיעים המונחים שיווק ופרסום בצמידות,
ובלבול בין שיווק לפרסום הינו טעות נפוצה ומוכרת.
במאמר זה אנסה לפוגג מעט את הערפל ולעשות "קצת סדר".
מהו שיווק ?
שיווק הינו למעשה אוסף כל הפעולות של הפירמה בכדי לענות ולספק
את צורכי הלקוחות בתמהיל השיווק המייטבי, ובצורה רווחית וכלכלית לפירמה.
(להרחבה - ראה מאמרי "שיווק" באתר זה)
מהו פרסום ?
מטרתו של הפרסום הוא (בניגוד לדעה הרווחת בציבור) להגדיל מודעות ותו לא.
הפרסום נועד להעלות מודעות לקיומו של דבר מה, ולחולל תהליך שסופו
(בשאיפה...) הינו קיומה של מכירה. מטרתו הסופית של הפרסום היא אם כן (בניגוד
לדעה הרווחת בכמה מחלקות קריאייטיב...), אינה יצירתם של יצירות אומנות שמקומם
הטבעי בגוגנהיים, אלא הגדלת המכירות והעשרת כיסם של לקוחות המשרד.
לפרסום הגדרות רבות שונות ומשונות, חלקן אקדמיות תיאורטיות,
וחלקן יישומיות פרקטיות. אך כגודל הדעות ל"...איך צריך להתנהל "הקקטוס" השנה..."
(טקס ה"אוסקר" של חברות הפרסום), כך גם מגוון הדעות וההגדרות לנושא הפרסום.
מקובלת עלי ההגדרה הפשוטה של: "הופעה במדיה - בתשלום למדיה"
אמנם היום בעידן התוכן השיווקי הכל "מתערבב", אולם הגדרה פשוטה ובהירה זו עדיין כוכה במותניה.
עם יתרונות הפרסום ניתן למנות את: השליטה על המסר, והשגת מודעות מהירה בתפוצה רחבה.
עם חסרונות הפרסום ניתן למנות את העלות הגבוהה, ואת האמינות הנמוכה הנתפסת.
מה ההבדל בין שיווק ומכירות ?
• פרסום הוא למעשה חלק מהשיווק - ובניגוד לנהוג לחשוב -
רק חלק קטן בלבד.
• שיווק מתייחס לכל התמהיל השיווקי (מוצר, מחיר., הפצה..),
הפרסום מתייחס לחלק מתמהיל הקידום (ביחד עם מכירות, יח"צ, קד"מ וכ"ד)
• עבודת השיווק מקבילה לעבודתו של כל המפעל: מתכנון המוצר, עיצובו, תמחורו
ייצורו וכ"ד, והפרסום לחוליה האחרונה (איך הלקוחות ידעו מזה / על זה ?)
מה המשותף בין שיווק ופרסום:
שיווק ופרסום משלימים זה את זה.
בחברות קטנות תכופות ניהול השיווק והפרסום מתבצע ע"י אותו אדם
(לפעמים זה רק איש אחד שהוא :איש השיווק (והפרסום, והמכירות. . .)
אם נשווה את עולם השיווק והפרסום לעולם הצבאי, אזי נוכל לראות בפרסום
את "ההרעשה הארטילרית הגדולה", "כתישת השטח", כשאנשי המכירות מקבילים
ללוחם החי"ר המסתער, והשיווק הישיר (דיוור ישיר, טלמרקטינג וכ"ד) מקבילים לאש
הצלפים המדוייקת הפוגעת מרחוק. כשהשיווק הוא עצם ניהול המערכה כולה,
ובתפר האסטרטגי שבין ניהול המערכה - לניהול שדה הקרב.
לסיכום:
השיווק ופרסום אינם זרים זה לזה אלא צריכים להיות שותפים וסינרגיים.
תוצרם המוצלח הוא עבודה קלה יותר של אנשי המכירות (ע"ע מכירות, שיווק ומכירות).
למרות מגמה ההולכת וגוברת של דעיכת הפרסום (ועלייתם של יחסי הציבור ?! (אל ריס)),
עדיין לפרסום חשיבות רבה במיוחד, ולמרות עליית האינטרנט טרם עבר עליו זמנו.
________________________________________________
טיפים נוספים בנושאי שיווק ופרסום ניתן למצוא באתרו של המחבר
(ראה קישור בתחתית העמוד)
________________________________________________
הכותב הינו גיל פינטו-אושר, שהינו יועץ אסטרטגי, עסקי ושיווקי בכיר לתאגידים ומייסד ומנכ"ל אופק יעוץ עסקי - קבוצת אופק http://www.OfekGroup.co.il) המתמחה בייעוץ עסקי: אסטרטגי, שיווקי ופיננסי לקידום אנשים, עסקים וחברות, וחבר לשכת היועצים העסקיים. (קישורים רלוונטיים לכותב המאמר - בלוג: http://ofekgroup.gblogs.co.il, +++ טיפים נוספים לשיווק ופרסום: http://www.OfekGroup.co.il)
>