מאמר זה נועד לחשוף את הטכנולוגיות החדישות בשוק הזיווד האלקטרוני וכן להציג את רמת הרכבת המכונות אשר בה אנו מתמקדים היום.
חברות קבלניות מתקדמות שואפות לעבוד בשיתוף פעולה מלא עם הלקוחות מתוך ראייה כוללת של טובת הלקוח וגם זו של טובת החברה. על מנת להגדיל את הרווחיות ההדדית בין נותן השרות למקבלו חייב להתקיים בין שני הצדדים שיתוף פעולה אסטרטגי, חיובי ומלא. כשהלקוח מתמודד בהצלחה מול מתחריו וגובר עליהם, גם נותן השירות נהנה מאותה הצלחה. אספקט חשוב בעניין זה הוא מחיר המוצר אשר עלול להוות בעיה, ולעתים אף לגרום להפסקת הפעילות. לכן מומלץ להתייחס לנושא זה כבר בשלב הראשוני של פיתוח ותכנון המוצר.
מתי נזהה אפשרות להוזלה במחיר, ומהם הגורמים ל -COST REDUCTION:
• קונסטרוקציות, מסדים, או סלי כרטיסים העשויים מפרופילים
כאשר מתחילים לתכנן קונסטרוקציות למכונה עולה הדילמה באיזו טכנולוגיה לבחור - האם רצוי להשתמש בטכנולוגיית פח שכרוכה בתכנון ממושך, או לבחור בקונסטרוקציית פרופילים בעלות תכנון זולה יותר, אך במחיר מוצר גבוה. על פי רוב, על המתכנן לעמוד בזמן ותקציב מצומצם ולכן מקובל לבחור קונסטרוקציות המורכבות מפרופילים.
היתרון הבולט של קונסטרוקציה מפח הוא שניתן להגיע באמצעותה לחוזק ולפונקציונאליות באיכות הדומה לזה של פרופיל. יתרון נוסף הוא בהגעה לרמת דיוק של 0.1+ מ"מ על משטח עבודה אחד לפני כיפופים, זאת בזכות שלב הניקוב והחיתוך בלייזר. בפרופילים מרותכים לא ניתן להגיע לרמת דיוק שכזו גם אם קודחים את החורים לאחר הריתוך, כיוון שאז מתקבלים כל החלקים ברמת דיוק זהה וללא שינויים בין פריט לפריט.
תכנון בקונסטרוקציית פח מאפשר למתכנן לחבר בין הפריטים השונים של הקונסטרוקציה על ידי סימרור או שילוב של פריטים באמצעות הבלטות פח או על ידי ברגים. טכנולוגיות אלו משמשות כפתרון במקום ריתוך, ובתכנון נכון ניתן לבצע את פונקצית ההתחברות באופן אידיאלי. מומלץ לתכנן קונסטרוקציות בתקציב גדול יותר על בסיס שימוש בפח מכופף ולהימנע מריתוכים אשר מייקרים את עלות המוצר. כך מובילים למוצר איכותי יותר, בעלות נמוכה ומקלים על התלבטויות המתכנן.
• מוצר המורכב מחלקים פשוטים רבים או מוצר העשוי ממקשה אחת?
כשאנו מבחינים במוצר המורכב מהרבה חלקים פשוטים המחוברים ביניהם אנו שואפים לאחד אותם על ידי מוצר הבנוי מחלק אחד בעל כיפוף מורכב וחכם. השימוש בכיפוף מורכב מאפשר הוזלה של המוצר הסופי בזכות כמה יתרונות:
• טיפול ומעקב אחר חלק אחד במקום חלקים רבים
• חיסכון בזמן ההרכבה
• ציפוי או צביעת חלק אחד במקום חלקים שונים
• חיסכון בחלקים קשיחים ובברגים
• בחלק אחד ניתן לדייק הרבה יותר מאשר בהרבה חלקים שבהם יש הצטברות טולרנסים
• תכנונים עתירי ריתוכים
יש להבחין בין ריתוכים לצורך חיזוק ובין ריתוכים לצורך ויזואלי. אם הריתוך מיועד לחיזוק בלבד, יש לנסות להסתירו בפינה פנימית ולהימנע מהשחזה, שכן מדובר בפעולה ידנית על כל יחידה בנפרד, ולכן היא מתבצעת בעלות גבוהה.
• שימוש בחומרים יקרים ועבים
יש מתכננים הנוהגים להשתמש בחומרי גלם עבים כדי לא לקחת סיכון מיותר. לעיתים החלטה זו מביאה לגניזה מלאה של המוצר, זאת למרות שמדובר בדרך כלל במוצרים שאמורים להיות זולים, כגון מדפים או מסגרות קלות.
ניקח לדוגמא את סיפורו של לקוח שלנו בחו"ל, שהשתמש לבניית מוצר בבסיס בעובי 5 מ"מ, אך על ידי 2 כיפופים נוספים הורדנו את העובי ל-4 מ"מ והצלחנו לשמור על החוזק הנדרש. למען האמת יכולנו להוריד את העובי אף יותר, אלא שלפעמים הלקוח המתכנן חושש משינויים דרסטיים ומונע בכך את האפשרות לבצע הוזלה. הפחתת העובי תורמת לחסכון במחיר החומר, בזמן החיתוך בלייזר וגם מקלה על הכיפוף בזכות משקל נמוך יותר של הפח.
• תהליכי גימור יקרים (כגון צביעה רטובה)
לאחרונה חלה התקדמות רבה בפתיחות של המתכננים להשתמש בטכנולוגיה של צבע באבקה. אמנם יש מספר חסרונות לטכנולוגיה זו, אך הם ניתנים לפתרון:
לדוגמא, אם נועצים Stud בחזית הפח לא ניתן לכסות עליו בשפכטל ומקום הנעיצה בולט לעין. חיסרון זה ניתן לפתרון על ידי שימוש בטכנולוגיה של Weld Stud, או על ידי נעיצת ה- Stud בחלק נוסף שמחובר לחלק החיצוני, על ידי ריתוך נקודתי.
צביעה באבקה יעילה יותר מאשר שימוש בצבע רטוב בזכות כמה יתרונות:
• צבע באבקה חזק יותר מבחינה מכאנית ועמיד בפני שריטות באופן משמעותי צבע רטוב.
• זמן הצביעה קצר באופן יחסי ועומד על כ- 4 שעות מתחילת התהליך ועד סופו.
• עמידה בדרישות איכות הסביבה על פי תקנים באירופה ובארה"ב שאינם מתירים שימוש בצבעים המדוללים בממיסים.
• הגנה טובה מפני קורוזיה על ידי כיסוי שטח פנים עבה בשכבה אחת.
• צביעה אוטומטית המעניקה תוצאות זהות שאינן תלויות ביד אנוש.
• קיצור זמני הרכבה
בתכנון מתקדם אנו משתמשים בטכנולוגיית הפורמינג ומנצלים הבלטות שונות מהפח תוך כדי פעולת הניקוב אשר מתבצעת באופן אוטומטי, כמעט ללא מגע יד אדם. כל פעולה יחידנית כגון כיפוף, ריתוך וסגירת בורג אורכת זמן רב יותר מאשר בניקוב.
ניתן לקצר את זמן ההרכבה גם בדרכים הבאות:
• שימוש בהבלטות או בחורים לצרכי ההרכבה או חיווט (TRAP)
• שימוש בצירים מתוך הפח לחיסכון בזמני הרכבה של צירים וכוונון כל הדלתות.
• שימוש בלשוניות שיוצאות בניקוב לחיבור בין החלקים ולעמידה בעומס משיכה.
• ניקוב מובילי כרטיסים.
סיכום התנאים להוזלת עלויות
• נדרשת נכונות של הלקוח לשיתוף פעולה הנדסי גם ברמת הגדרת הדרישות.
• מוכנות לחדשנות ונכונות לשקול הצעות שאינן פוגעות בשלושת ה - F: FIT ,FORM FUNCTION.התייחסות לנושא התימחור בשלב מוקדם ככל האפשר.
• רצוי שהגוף המבצע יהיה בעל יכולות מוכחת בתכנון וביצוע בטכנולוגיות מתקדמות.
• רצוי לבחור בחברה המבטיחה אחריות על הביצוע לאורך זמן ובכמות התורמת לרווחיות של הלקוח מהפרויקט, גם אם אינה המבצעת הישירה.
• במידה שמדובר בגוף מייעץ אזי מקובל שחלוקת ההוזלה מתחלקת חצי בחצי בין הלקוח לבין המבצע.
במאמץ משותף ניתן להביא לרווחיות של היצרן ושל הלקוח ולקיים תהליך של Cost reduction, ולהתמודד בהצלחה בשוק תחרותי כמו שלנו.
http://www.nepcon.co.il