שיווק מגזרים:
שיווק מגזרים: שיווק מגזרים - מהו ?, מהו מגזר - מה הקשר בין מגזר לפילוח ?, ביקורת על שיווק למגזרים, טיפים לשיווק מגזרים
מהו שיווק מגזרים ?
שיווק מגזרים הוא שיווק למגזרים מתוך האוכלוסיה
מהו שיווק ?
ראה מאמרי "שיווק" באתר זה.
מהו מגזר ?
מגזר הוא למעשה פלח גדול מאוד באוכלוסיה בעל מאפיינים דומים -
בד"כ מאפיינים דמוגרפיים, ואם לדייק - מאפייני מוצא.
מה הקשר בין מגזר לפילוח ?
פילוח הוא תהליך שיטתי של חלוקת כלל השוק למקצעים (כמו פרוסה של עוגה,
או פלח של תפוז), בעל מאפיינים דומים הניתנים לזיהוי ולבידול, מתוך ההנחה
(לעיתים המופרכת) כי ע"י כך ניתן יהיה למקסם את מאמצי השיווק.
יצויין כי פילוח הינו אחד ממרכיבי השיווק האסטרטגי החשובים ביותר (יחד עם מיצוב,
וקביעת קהלי מטרה).
מגזר הוא סוג של פלח, ולכן הוא תוצאה של תהליך הפילוח (שוב - בהנחה ולא מראש
הוגדר המגזר כשוק עצמו)
מגזרים נפוצים ומוכרים בישראל הם: המגזר הרוסי, המגזר החרדי, המגזר הערבי.
ביקורת על שיווק מגזרים
הנחת הבסיס בשיווק למגזרים הוא שכל המגזר הוא אחיד ו/או נוהג בדרך דומה.
כל מי שמכיר (ולו במעט) את המגזר החרדי יודע כי השונות בתוך המגזר היא עצומה,
כנ"ל כל מי שאוגד יחדיו ערבים נוצרים, ערבים מוסלמים (ויש כאלה המוסיפים גם את הבדואים, הצ'רקסים והדרוזים (?!) ל"תבשיל")
חלוקה זו במקרים רבים הינה תוצר קלוקל של אימוץ שיטות עבודה ופילוח המתאימות
אולי לשוק האירופאי או האמריקאי (250,000,000 איש....), אך לא ל:
"עיר בינונית באירופה - או שכונה ממוצעת בסין" הקרוייה "ישראל".
זאת ועוד - שיטות הפילוח הדמוגרפיות כבר נחשבו למיושנות עוד
משנות ה70' וה-80', ומנהלי שיווק רבים - גם בימינו אנו נוהגים
כאילו לא עברו להם למעלה מ 40 שנה (!) מאז הועלה רעיון הפילוח
(סגמנטציה) לראשונה. . .
הערה, רק נציין כי לעיתים הסיבה לפילוח מגזרי היא העובדה שעבור
99.999% ממשרדי הפרסום בישראל (לצערינו...) המדינה "נגמרת" מעבר לטווח
של איילון צפון - איילון דרום.
כמו כן נציין את הסתייגותינו כי לעיתים חלוקה מגזרית מדיפה ריח גזעני,
ואף מעודדת היעדרה של אינטגרציה (העמקת הפערים החברתיים).
טיפים לשיווק מגזרים:
* האם בסיס הפילוח המגזרי הוא כלל רלוונטי ?
* האם ההומוגניות *בהתנהגות* בתוך המגזר - גבוהה משמעותית
ביחס לאוכלוסיה הכללית ?
* האם ההומוגניות *בהתנהגות* בתוך המגזר - גבוהה משמעותית
ביחס לפלחים אחרים בכלל / לפלחי VALS בפרט ?!
___________________________________________
טיפים נוספים בנושאי שיווק מגזרים -
ניתן למצוא באתרו של המחבר (קישור בחתימה)
___________________________________________
שיווק מגזרים: שיווק מגזרים - מהו ?, מהו מגזר - מה הקשר בין מגזר לפילוח ?, ביקורת על שיווק למגזרים, טיפים לשיווק מגזרים
מהו שיווק מגזרים ?
שיווק מגזרים הוא שיווק למגזרים מתוך האוכלוסיה
מהו שיווק ?
ראה מאמרי "שיווק" באתר זה.
מהו מגזר ?
מגזר הוא למעשה פלח גדול מאוד באוכלוסיה בעל מאפיינים דומים -
בד"כ מאפיינים דמוגרפיים, ואם לדייק - מאפייני מוצא.
מה הקשר בין מגזר לפילוח ?
פילוח הוא תהליך שיטתי של חלוקת כלל השוק למקצעים (כמו פרוסה של עוגה,
או פלח של תפוז), בעל מאפיינים דומים הניתנים לזיהוי ולבידול, מתוך ההנחה
(לעיתים המופרכת) כי ע"י כך ניתן יהיה למקסם את מאמצי השיווק.
יצויין כי פילוח הינו אחד ממרכיבי השיווק האסטרטגי החשובים ביותר (יחד עם מיצוב,
וקביעת קהלי מטרה).
מגזר הוא סוג של פלח, ולכן הוא תוצאה של תהליך הפילוח (שוב - בהנחה ולא מראש
הוגדר המגזר כשוק עצמו)
מגזרים נפוצים ומוכרים בישראל הם: המגזר הרוסי, המגזר החרדי, המגזר הערבי.
ביקורת על שיווק מגזרים
הנחת הבסיס בשיווק למגזרים הוא שכל המגזר הוא אחיד ו/או נוהג בדרך דומה.
כל מי שמכיר (ולו במעט) את המגזר החרדי יודע כי השונות בתוך המגזר היא עצומה,
כנ"ל כל מי שאוגד יחדיו ערבים נוצרים, ערבים מוסלמים (ויש כאלה המוסיפים גם את הבדואים, הצ'רקסים והדרוזים (?!) ל"תבשיל")
חלוקה זו במקרים רבים הינה תוצר קלוקל של אימוץ שיטות עבודה ופילוח המתאימות
אולי לשוק האירופאי או האמריקאי (250,000,000 איש....), אך לא ל:
"עיר בינונית באירופה - או שכונה ממוצעת בסין" הקרוייה "ישראל".
זאת ועוד - שיטות הפילוח הדמוגרפיות כבר נחשבו למיושנות עוד
משנות ה70' וה-80', ומנהלי שיווק רבים - גם בימינו אנו נוהגים
כאילו לא עברו להם למעלה מ 40 שנה (!) מאז הועלה רעיון הפילוח
(סגמנטציה) לראשונה. . .
הערה, רק נציין כי לעיתים הסיבה לפילוח מגזרי היא העובדה שעבור
99.999% ממשרדי הפרסום בישראל (לצערינו...) המדינה "נגמרת" מעבר לטווח
של איילון צפון - איילון דרום.
כמו כן נציין את הסתייגותינו כי לעיתים חלוקה מגזרית מדיפה ריח גזעני,
ואף מעודדת היעדרה של אינטגרציה (העמקת הפערים החברתיים).
טיפים לשיווק מגזרים:
* האם בסיס הפילוח המגזרי הוא כלל רלוונטי ?
* האם ההומוגניות *בהתנהגות* בתוך המגזר - גבוהה משמעותית
ביחס לאוכלוסיה הכללית ?
* האם ההומוגניות *בהתנהגות* בתוך המגזר - גבוהה משמעותית
ביחס לפלחים אחרים בכלל / לפלחי VALS בפרט ?!
___________________________________________
טיפים נוספים בנושאי שיווק מגזרים -
ניתן למצוא באתרו של המחבר (קישור בחתימה)
___________________________________________
הכותב הינו גיל פינטו-אושר, שהינו יועץ אסטרטגי, עסקי ושיווקי בכיר לתאגידים ומייסד ומנכ"ל אופק יעוץ עסקי - קבוצת אופק
http://www.OfekGroup.co.il) המתמחה בייעוץ עסקי: אסטרטגי, שיווקי ופיננסי לקידום אנשים, עסקים וחברות, וחבר לשכת היועצים העסקיים.
(קישורים רלוונטיים לכותב המאמר - בלוג: http://ofekgroup.gblogs.co.il, אתר: http://www.OfekGroup.co.il)
http://www.OfekGroup.co.il) המתמחה בייעוץ עסקי: אסטרטגי, שיווקי ופיננסי לקידום אנשים, עסקים וחברות, וחבר לשכת היועצים העסקיים.
(קישורים רלוונטיים לכותב המאמר - בלוג: http://ofekgroup.gblogs.co.il, אתר: http://www.OfekGroup.co.il)