מושג גידול הנקודה - Dot Gain בדפוס
אחת התופעות האופיניות לדפוס האופסט (ואחרים ראה להלן) היננו תופעת גידול הנקודה - Dot gain
גידול הנקודה בהדפסה הינה תופעה נפוצה וקיימת אשר יש לתת לה תשומת לב בעת תיכנון העיצוב והדפסה - מודעות של המעצב הגרפי ושיתוף פעולה עם הדפוס בקשר לתופעה זו יכולה לחסוך זמן ועלויות רבות במטרה להגיע לאיכות גבוהה.
עיקרון גידול הנקודה: יש פער בין הנקודות על גבי מסך המחשב של הגרפקאי (או מסך המחלקה של קדם הדפוס ) ובין תוצאת המוגמרת של מוצר הדפסה אשר הינן מרושתות - Bit map Images.
כאן ברשותכם אנסה להסביר:
לנושא נקודות הדפוס והרשת אדרש בהרחבה במאמר אחר, נומר רק עתה כי בדפוס ישנו תהליך רפוגרפי דהיינו "שיחזור" של תמונת הגוון הרציף - Continuous Tone אותה תמונה המפותחת בחנות הצילום השכונתית לתמונת רשת של נקודות Halftone dots תהליך "שיחזור" זה לדפוס במידה מסוימת היינו "הרס" של תמונת המקורית והפיכתה לתמונת רשת אשר היא המותאמת לדפוס מבחינת הגוונים)
העיקרון בגידול הנקודה: ישנו פער בין הנקודה המתכוננת במחשב ובין תוצאות ההדפסה.
סיבות רבות לתופעת גידול הנקודה: סוגי נייר, לחצי מכונה גדולים הגורמים "למריחה" לקויה של נקודת ההדפסה, שימוש בבלנקט (זוהי אותה "שמיכה גומי" העוטפת את צילנדר ההדפסה הוא צילינדר הבלנקט ראה מאמרי הקודם בתחום האופסט) לא תקין, שימוש רחב בצבע וחוסר איזון ביחסי מים-צבע, רמה של חומציות - PH גבוהה באיכות המים -דבר המראה על ליקוי בסיביבה הכימית של ההדפסה, מריחה לקויה של גלילי הצבע ועוד סיבות רבות.
גידול הנקודה בעצם מתאר את מידת "המריחה" של נקודת הדפוס על גבי הנייר (או מצע אחר), אנו אמורים להבין כי תופעה זו הינה עובדתית ועלינו כמתכננים להקטינה ככול האפשר על מנת לקבל תוצאה אותנטית בין תמונות המקור ובין התמונה המודפסת.
באם ניקח טיפת מים צבועה ונטפטף טיפה זו לנייר עיתון הטיפה "תימרח" על הנייר ותראה כמעין כתם צבע, אנו בדפוס מעונינים שהמריחה תהיה באחוז נקודה ידוע ומעונינים לשלוט באחוז זה גם לאורך הדפסות רבות, הדפסה לא תקינה - דהיינו גידול נקודה רב מהמתוכנן והידוע - יגרום לשינוי צבע לא רצוי, עור פנים שאמורות להיות ורודות משהו הופכות להיות יותר אדמדמות בהתאם לאחוזי גידול הנקודה הרבים, וכך כהנה וכהנה עם מגוון של צבעים וצבעוניות שהיו מתוכננות ונראות בתמונה המקורית שנשלחה לדפוס (הדפוס אמור להתחייב לפני הגרפיקאי על צבעוניות מוסכמת של התמונה המקורית - Continuous Tone).
גידול בנקודה במידות רבות - בהחלט יכול להראות בעין בלתי מזוינת - כפי שנתתי בדוגמת עור הפנים הורודים, מעבר לזה בזכוכית מגדלת אנו יכולים לראות כי נקודת הדפוס "פולשת" מעבר לאחוז שרצינו בה וכך בה גם שינוי הגוון באותו מקום שנראה - כמו דוגמת הפנים.
אנו שואפים לגידול נקודה קטן 4-6% הללו מידות נחשבות להגינויות וסבירות, לפיכך על מחשב הדפוס ישנם תוכנות - RIP שאמורות לתת "פיצוי" מסוים לגידול הנקודה, דהיינו נקודה שאמורה להיות 48% תישלח להדפסה על גבי פלטת הדפוס למידה של 43% וכדומה.
בנוסך למכונת הדפוס ישנה בקרה (ושוב לזה אדרש במאמר נוסף על בקרת דפוס דנסיטומטרית וויזואלית לדפוס עבור גרפיקאים) היכולה לזהות בנקל באמצעות מכשיר מדידה הנקרא דנסיטומר, גידול נקודה ולתת לזה מענה מקצועי.
גידול הנקודה קורא באחוז הגבוהה ביותר בתחומי 40%-60% כלומר ה- Midtone , ועל המעצב ואיש הדפוס לתת כאמור את דעתם על כך.
באם נחזור לתחילת המאמר בקשר לסיבות גידול הנקודה, המעצבים ומפיקי הדפוס אמורים לדעת, כי בנייר עיתון, נייר ספרים או נייר אחר באיכות נמוכה יש גיגול נקודה רב יותר מאשר נייר מצופה כמו כרומו מט או מבריק, ברור מאליו כי תמונות איכותיות יראו טוב יותר וחדות יותר על נייר איכותי בין היתר כי תופעת גידול הנקודה באיכות נייר זה הם קטנות ונשלטות מקצועית בנקל.
דבר נוסף שיש לו השפעה רבה על גידול נקודה היינו רזולוצית הרשת (ברזולוציה אנו מגידרים נקודות רשת לאורך מידה כגון Line per Inche ככול שיש יותר נקודות על יחידה מטרית האיכות גבוהה יותר), וכאן ההפתעה ככול שאנו משתמשים ברזולוציות רשת גבוהה יותר - על מנת להשיג איכות גבוהה יותר של הדפסה - תופעת גידול הנקודה היא יותר גדולה ודורשת ברזולוציות הללו מערכת בקרה קפדנית על מנת לשלוט בתופעה זו לאורך הדפסות רבות (קטלוג איכותי, ספר אומנות, ספרי רפואה וכדומה).
גידול הנקודה היינו תופעה באופסט ולא רק, הוא קיים בדפוס, שקע, בלט, משי, הוא לא קיים בדפוס הדיגיאטלי (מאמר נוסף שלי יהיה אודות שיטות הדפסה הללו).
לסיכום:
גידול הנקודה באשר היינו ידוע כתופעה עובדתית בדפוס, גורמת להימנע ממצבים של צבעוניות ואיכות ירודה של דפוס, ממילא חוסכת זמן וחומר גלם יקר.
על המעצבים הגרפים ומפיקי הדפוס ובעצם אנשי המדיה הנושקים לתחומי ההדפסה להיות מודעים לתופעה זו.
אני תקוה שמאמר זה חידד ולו המשהו את נושא ה - Dot Gain.
משה מירון
משה מירון בעל סטודיו גרפיקה מירון - מיועד לשרת לקוחות בתחומי עיצוב, עימוד וסדר ספרים ומוצרי עיצוב לדפוס
מידע נוסף באתרי http://www.meyrondesign.com
אחת התופעות האופיניות לדפוס האופסט (ואחרים ראה להלן) היננו תופעת גידול הנקודה - Dot gain
גידול הנקודה בהדפסה הינה תופעה נפוצה וקיימת אשר יש לתת לה תשומת לב בעת תיכנון העיצוב והדפסה - מודעות של המעצב הגרפי ושיתוף פעולה עם הדפוס בקשר לתופעה זו יכולה לחסוך זמן ועלויות רבות במטרה להגיע לאיכות גבוהה.
עיקרון גידול הנקודה: יש פער בין הנקודות על גבי מסך המחשב של הגרפקאי (או מסך המחלקה של קדם הדפוס ) ובין תוצאת המוגמרת של מוצר הדפסה אשר הינן מרושתות - Bit map Images.
כאן ברשותכם אנסה להסביר:
לנושא נקודות הדפוס והרשת אדרש בהרחבה במאמר אחר, נומר רק עתה כי בדפוס ישנו תהליך רפוגרפי דהיינו "שיחזור" של תמונת הגוון הרציף - Continuous Tone אותה תמונה המפותחת בחנות הצילום השכונתית לתמונת רשת של נקודות Halftone dots תהליך "שיחזור" זה לדפוס במידה מסוימת היינו "הרס" של תמונת המקורית והפיכתה לתמונת רשת אשר היא המותאמת לדפוס מבחינת הגוונים)
העיקרון בגידול הנקודה: ישנו פער בין הנקודה המתכוננת במחשב ובין תוצאות ההדפסה.
סיבות רבות לתופעת גידול הנקודה: סוגי נייר, לחצי מכונה גדולים הגורמים "למריחה" לקויה של נקודת ההדפסה, שימוש בבלנקט (זוהי אותה "שמיכה גומי" העוטפת את צילנדר ההדפסה הוא צילינדר הבלנקט ראה מאמרי הקודם בתחום האופסט) לא תקין, שימוש רחב בצבע וחוסר איזון ביחסי מים-צבע, רמה של חומציות - PH גבוהה באיכות המים -דבר המראה על ליקוי בסיביבה הכימית של ההדפסה, מריחה לקויה של גלילי הצבע ועוד סיבות רבות.
גידול הנקודה בעצם מתאר את מידת "המריחה" של נקודת הדפוס על גבי הנייר (או מצע אחר), אנו אמורים להבין כי תופעה זו הינה עובדתית ועלינו כמתכננים להקטינה ככול האפשר על מנת לקבל תוצאה אותנטית בין תמונות המקור ובין התמונה המודפסת.
באם ניקח טיפת מים צבועה ונטפטף טיפה זו לנייר עיתון הטיפה "תימרח" על הנייר ותראה כמעין כתם צבע, אנו בדפוס מעונינים שהמריחה תהיה באחוז נקודה ידוע ומעונינים לשלוט באחוז זה גם לאורך הדפסות רבות, הדפסה לא תקינה - דהיינו גידול נקודה רב מהמתוכנן והידוע - יגרום לשינוי צבע לא רצוי, עור פנים שאמורות להיות ורודות משהו הופכות להיות יותר אדמדמות בהתאם לאחוזי גידול הנקודה הרבים, וכך כהנה וכהנה עם מגוון של צבעים וצבעוניות שהיו מתוכננות ונראות בתמונה המקורית שנשלחה לדפוס (הדפוס אמור להתחייב לפני הגרפיקאי על צבעוניות מוסכמת של התמונה המקורית - Continuous Tone).
גידול בנקודה במידות רבות - בהחלט יכול להראות בעין בלתי מזוינת - כפי שנתתי בדוגמת עור הפנים הורודים, מעבר לזה בזכוכית מגדלת אנו יכולים לראות כי נקודת הדפוס "פולשת" מעבר לאחוז שרצינו בה וכך בה גם שינוי הגוון באותו מקום שנראה - כמו דוגמת הפנים.
אנו שואפים לגידול נקודה קטן 4-6% הללו מידות נחשבות להגינויות וסבירות, לפיכך על מחשב הדפוס ישנם תוכנות - RIP שאמורות לתת "פיצוי" מסוים לגידול הנקודה, דהיינו נקודה שאמורה להיות 48% תישלח להדפסה על גבי פלטת הדפוס למידה של 43% וכדומה.
בנוסך למכונת הדפוס ישנה בקרה (ושוב לזה אדרש במאמר נוסף על בקרת דפוס דנסיטומטרית וויזואלית לדפוס עבור גרפיקאים) היכולה לזהות בנקל באמצעות מכשיר מדידה הנקרא דנסיטומר, גידול נקודה ולתת לזה מענה מקצועי.
גידול הנקודה קורא באחוז הגבוהה ביותר בתחומי 40%-60% כלומר ה- Midtone , ועל המעצב ואיש הדפוס לתת כאמור את דעתם על כך.
באם נחזור לתחילת המאמר בקשר לסיבות גידול הנקודה, המעצבים ומפיקי הדפוס אמורים לדעת, כי בנייר עיתון, נייר ספרים או נייר אחר באיכות נמוכה יש גיגול נקודה רב יותר מאשר נייר מצופה כמו כרומו מט או מבריק, ברור מאליו כי תמונות איכותיות יראו טוב יותר וחדות יותר על נייר איכותי בין היתר כי תופעת גידול הנקודה באיכות נייר זה הם קטנות ונשלטות מקצועית בנקל.
דבר נוסף שיש לו השפעה רבה על גידול נקודה היינו רזולוצית הרשת (ברזולוציה אנו מגידרים נקודות רשת לאורך מידה כגון Line per Inche ככול שיש יותר נקודות על יחידה מטרית האיכות גבוהה יותר), וכאן ההפתעה ככול שאנו משתמשים ברזולוציות רשת גבוהה יותר - על מנת להשיג איכות גבוהה יותר של הדפסה - תופעת גידול הנקודה היא יותר גדולה ודורשת ברזולוציות הללו מערכת בקרה קפדנית על מנת לשלוט בתופעה זו לאורך הדפסות רבות (קטלוג איכותי, ספר אומנות, ספרי רפואה וכדומה).
גידול הנקודה היינו תופעה באופסט ולא רק, הוא קיים בדפוס, שקע, בלט, משי, הוא לא קיים בדפוס הדיגיאטלי (מאמר נוסף שלי יהיה אודות שיטות הדפסה הללו).
לסיכום:
גידול הנקודה באשר היינו ידוע כתופעה עובדתית בדפוס, גורמת להימנע ממצבים של צבעוניות ואיכות ירודה של דפוס, ממילא חוסכת זמן וחומר גלם יקר.
על המעצבים הגרפים ומפיקי הדפוס ובעצם אנשי המדיה הנושקים לתחומי ההדפסה להיות מודעים לתופעה זו.
אני תקוה שמאמר זה חידד ולו המשהו את נושא ה - Dot Gain.
משה מירון
משה מירון בעל סטודיו גרפיקה מירון - מיועד לשרת לקוחות בתחומי עיצוב, עימוד וסדר ספרים ומוצרי עיצוב לדפוס
מידע נוסף באתרי http://www.meyrondesign.com
משה מירון בעל סטודיו גרפיקה מירון - מיועד לשרת לקוחות בתחומי עיצוב, עימוד וסדר ספרים ומוצרי עיצוב לדפוס
מידע נוסף באתרי http://www.meyrondesign.com/
מידע נוסף באתרי http://www.meyrondesign.com/