כמי שעובר על הזמנות, של אנשים הבוחרים לעבוד מול בית דפוס מקוון דרך האינטרנט, אני לומד להכיר את ציבור המזמינים. היכרות מהסוג שחווים נותני שירותים בכל תחום שהוא. חז"ל אמרו שניתן ללמוד על אופיו של אדם לפי "כוסו, כיסו וכעסו" (*). כאיש המספק שירותי דפוס אני יכול לומר שאנשים ניכרים גם על פי הזמנותיהם.
ההזמנה המלמדת ביותר על בעליה היא כרטיס הביקור.
אנשים מכניסים לעיצוב הכרטיס את כל אישיותם. בצדק - הכרטיס הזה ייצג אותם בהזדמנויות שונות והרושם שהוא ישאיר על אלה שיקבלו אותו לידיהם יקבע לא מעט את הסיכוי של בעל הכרטיס לקדם את האינטרסים שלו ואת עסקיו. הדבר נכון במיוחד בכרטיסי ביקור משום שהם קטנים בגודלם ולכן החכמה היא לבחור את המידע החשוב ביותר והממצה ביותר שיעביר את המסר היעיל ביותר על גבי המקום המצומצם ביותר שמוקצה לו.
מה כבר לא נכתב על עיצוב מוצרי דפוס שנועדו לפרסום וקידום אנשים ועסקים? מחקרים שלמים נעשו עליהם:
אנשי מנהל עסקים בדקו את תגובות ציבור הלקוחות הפוטנציאליים על מרכיבים שונים בעיצוב הכרטיס. אנשי שיווק ומכירות חקרו ובדקו עד כמה מהווה כרטיס הביקור אמצעי לקידום מכירות, יחסית לאמצעי פרסום אחרים.
פסיכולוגים ניסו לשער השערות האם ניתן ללמוד על אופיו ועל אישיותו של אדם לפי הצורה בה הוא מעצב את כרטיס הביקור שלו.
סוציולוגים בדקו "מה מקובל בשוק", כל סקטור מקצועי והציפיות המיוחדות לו מכרטיס הביקור המקצועי המייצג את בעלי המקצוע באותו הענף כמו גם את המקצוע כולו. לדוגמא: באילת מחלקים סרסורים כרטיסי ביקור של הנערות העובדות תחת חסותם. הכרטיסים הם דו-צדדיים ולא קשה לנחש איזו תמונה מופיעה על הצד האחורי של הכרטיס.
אבל ההזמנות המרשימות ביותר הן ההזמנות המשולבות.
כאשר אדם מזמין כרטיסי ביקור, מגנטים, ומדבקות עם אותו העיצוב ואותו המידע - מתקבל אפקט מצטבר שמייצר תגובה מכובדת. מבחינת תהליך הייצור - הוא קצר וחסכוני יותר.
כאשר אדם מזמין מעטפות, נייר מכתבים ופנקסים לניהול העסק עם אותו הלוגו ואתם הכיתובים - שוב נוצר אפקט מרשים.
לא מזמן הזמינה אצלנו בעלת עסק, מתחום הבריאות והיופי, את סדרת המוצרים הבאה: פולדרים, דפי A4 למכתבים, פנקס דפי תזכורת (memo), מעטפות, פנקסי חשבוניות וקבלות, פליירים וברושורים - על כולם אותו עיצוב בסיסי, אותו מידע באותו פורמט. כרטיסי הביקור, המגנטים והמדבקות שלה היו צבעוניים יותר וכללו תמונה של פני אישה יפים ומטופחים וכל שלושת המוצרים יצאו ממכונת הדפוס עם אותו עיצוב.
זה אולי נשמע מובן מאליו אבל מסתבר שיש לא מעט אנשים שלא שמים לב לחשיבות ההזמנה המשולבת והמתואמת. מדובר באנשים שמנסים לחסוך בהוצאות פרסום ומזמינים כל מוצר לחוד, בפער של כמה שבועות בין מוצר למוצר. כל כמה שבועות הם מגיעים למסקנה שמערכת הפרסום המודפסת שלהם לא מושלמת ושחסר בה מרכיב זה או אחר. ואז מתחילות כל הצרות: פעם הכתובת היא "זאב ז'בוטינסקי 10 פתח-תקווה" ופעם רק "ז'בוטינסקי 10 פ"ת", במקום אחד רשום מס' הטלפון כך: "055-1234567" ובמקום אחר כך: "0551234567". הרושם המתקבל בציבור הוא שיש להם עסק עם בן אדם מבולבל ולא מסודר ושאם כך נראים אמצעי הייצוג שלו - מי יודע כיצד נראית העבודה שלו?
כבר נאמר: "מי שקונה בזול - משלם ביוקר". אם אתה מקים עסק חדש, או מחליט על מבצע פרסום של עסק ותיק - לך על הזמנה משולבת של אמצעי ייצוג, פרסום וקידום והקפד על אינפורמציה עדכנית ואחידה בכולם. בסופו של חשבון זה גם יעלה לך פחות כסף.
ההזמנה המלמדת ביותר על בעליה היא כרטיס הביקור.
אנשים מכניסים לעיצוב הכרטיס את כל אישיותם. בצדק - הכרטיס הזה ייצג אותם בהזדמנויות שונות והרושם שהוא ישאיר על אלה שיקבלו אותו לידיהם יקבע לא מעט את הסיכוי של בעל הכרטיס לקדם את האינטרסים שלו ואת עסקיו. הדבר נכון במיוחד בכרטיסי ביקור משום שהם קטנים בגודלם ולכן החכמה היא לבחור את המידע החשוב ביותר והממצה ביותר שיעביר את המסר היעיל ביותר על גבי המקום המצומצם ביותר שמוקצה לו.
מה כבר לא נכתב על עיצוב מוצרי דפוס שנועדו לפרסום וקידום אנשים ועסקים? מחקרים שלמים נעשו עליהם:
אנשי מנהל עסקים בדקו את תגובות ציבור הלקוחות הפוטנציאליים על מרכיבים שונים בעיצוב הכרטיס. אנשי שיווק ומכירות חקרו ובדקו עד כמה מהווה כרטיס הביקור אמצעי לקידום מכירות, יחסית לאמצעי פרסום אחרים.
פסיכולוגים ניסו לשער השערות האם ניתן ללמוד על אופיו ועל אישיותו של אדם לפי הצורה בה הוא מעצב את כרטיס הביקור שלו.
סוציולוגים בדקו "מה מקובל בשוק", כל סקטור מקצועי והציפיות המיוחדות לו מכרטיס הביקור המקצועי המייצג את בעלי המקצוע באותו הענף כמו גם את המקצוע כולו. לדוגמא: באילת מחלקים סרסורים כרטיסי ביקור של הנערות העובדות תחת חסותם. הכרטיסים הם דו-צדדיים ולא קשה לנחש איזו תמונה מופיעה על הצד האחורי של הכרטיס.
אבל ההזמנות המרשימות ביותר הן ההזמנות המשולבות.
כאשר אדם מזמין כרטיסי ביקור, מגנטים, ומדבקות עם אותו העיצוב ואותו המידע - מתקבל אפקט מצטבר שמייצר תגובה מכובדת. מבחינת תהליך הייצור - הוא קצר וחסכוני יותר.
כאשר אדם מזמין מעטפות, נייר מכתבים ופנקסים לניהול העסק עם אותו הלוגו ואתם הכיתובים - שוב נוצר אפקט מרשים.
לא מזמן הזמינה אצלנו בעלת עסק, מתחום הבריאות והיופי, את סדרת המוצרים הבאה: פולדרים, דפי A4 למכתבים, פנקס דפי תזכורת (memo), מעטפות, פנקסי חשבוניות וקבלות, פליירים וברושורים - על כולם אותו עיצוב בסיסי, אותו מידע באותו פורמט. כרטיסי הביקור, המגנטים והמדבקות שלה היו צבעוניים יותר וכללו תמונה של פני אישה יפים ומטופחים וכל שלושת המוצרים יצאו ממכונת הדפוס עם אותו עיצוב.
זה אולי נשמע מובן מאליו אבל מסתבר שיש לא מעט אנשים שלא שמים לב לחשיבות ההזמנה המשולבת והמתואמת. מדובר באנשים שמנסים לחסוך בהוצאות פרסום ומזמינים כל מוצר לחוד, בפער של כמה שבועות בין מוצר למוצר. כל כמה שבועות הם מגיעים למסקנה שמערכת הפרסום המודפסת שלהם לא מושלמת ושחסר בה מרכיב זה או אחר. ואז מתחילות כל הצרות: פעם הכתובת היא "זאב ז'בוטינסקי 10 פתח-תקווה" ופעם רק "ז'בוטינסקי 10 פ"ת", במקום אחד רשום מס' הטלפון כך: "055-1234567" ובמקום אחר כך: "0551234567". הרושם המתקבל בציבור הוא שיש להם עסק עם בן אדם מבולבל ולא מסודר ושאם כך נראים אמצעי הייצוג שלו - מי יודע כיצד נראית העבודה שלו?
כבר נאמר: "מי שקונה בזול - משלם ביוקר". אם אתה מקים עסק חדש, או מחליט על מבצע פרסום של עסק ותיק - לך על הזמנה משולבת של אמצעי ייצוג, פרסום וקידום והקפד על אינפורמציה עדכנית ואחידה בכולם. בסופו של חשבון זה גם יעלה לך פחות כסף.