להלן שתי סוגיות אשר נדונו בפס"ד האמור:
1. לטענת המערער פריסת מענק הפרישה לשנים קדימה בהתאם לחוק הנה בעצם פריסת ההכנסה לאותן שנים.
מאחר והמערער זכאי לפטור הניתן לנכה לפי סעיף 9(5) לפקודת מס הכנסה לכל שנת מס בנפרד גם על ההכנסות שנפרסו, זכאי הוא לחישוב המס לכל שנה בנפרד כנכה לפי סעיף 9(5) לפקודת מס הכנסה וכן לשאר הניכויים והזיכויים המגיעים לו על פי החוק.
מנגד טען פקיד השומה כי המערער זכאי לפטור האמור ולניכויים נוספים רק בשנת המס הראשונה לפריסה, אולם זכאי לניצול שיעורי המס והזיכויים על ההכנסה שנפרסה לכל שנת מס בנפרד,כלומר בשנת המס הראשונה יינתנו הזיכויים והניכויים לרבות פטור לנכה על ההכנסה ממענק הפרישה ובשנות הפריסה הבאות יהיה זכאי המערער רק לשיעורי המס והזיכויים ללא הניכויים והפטור לנכה כאמור.
2. האם מענק הפרישה החייב במס הנו הכנסה הונית או פירותית?
ביהמ"ש קיבל את עמדת המערער וקבע כי יש לאמץ מדיניות מס מקלה לעניין מענק פרישה חייב של נכים ששיעור נכותם הוא 100%.
בכך דחה את עמדת פקיד השומה כאשר פירש את הסעיף כפריסה טכנית-חישובית בלבד.
נפסק כי יש לחשב את המס כפי טענת המערער כך שבכל שנת מס של הפריסה יינתן הפטור ממס לנכה גם על פריסת מענק הפרישה לרבות הניכויים והזיכויים המגיעים לנישום על פי החוק.
בנוסף נפסק כי יש לסווג הכנסה ממענק פרישה חייב כהכנסה מיגיעה אישית על כל המשתמע מכך והנה בבחינת הכנסה פירותית ולא הונית.
משמעות הדבר למערער הנה כי בקשתו לפריסת ההכנסה וקבלת הטבות המס לכל שנה ושנה התקבלה ולפיכך יינתן למערער בכל שנת פריסה פטור נכה לפי סעיף 9(5) לפקודת מס הכנסה.
סכום הפטור לנכה 100% בשנת 2007 מסתכם בסך של 507,600 ש"ח.
משמעות קבלת הערעור היא פטור ממס על למעלה משלושה מיליון ש"ח ממענק הפרישה.
נימוקי ביהמ"ש להחלטתו בעניין זה כי אין לחסום דווקא את מי שהוכר כנכה 100% לצורך סעיף 9(5) כך שלא יוכל ליהנות מתקרת הפטור במסגרת המנגנון המתקן, הוא מנגנון הביזור שבסעיף 8(ג)(3)לפקודה. כמו כן הוסיף ביהמ"ש כי כאשר מדובר על פטור ממס עם מגבלת תקרה, אזי הסכום הפטור הנו במדרגת מס בשיעור 0, ולכן גם מסיבה זו אין לשלול מהנישום את זכאותו לפטור בגין נכות 100% בכל שנות הפריסה בנפרד.
נבהיר ונציין כי משמעות פס"ד זה הנו משליך לא רק על נכים בפרט אלא על כל הנישומים בכלל, שכן גם על מענקי פרישה אחרים שנפרסו ושלא ניתן היה עד כה להנות מהניכויים הקבועים בחוק, לאחר פס"ד האמור הוכח אחרת.
המסקנה היא כי ניתן יהיה להגיש בקשה לתיקוני דוחות לאילו שלא קיבלו את הטבות המס לפי פס"ד זה והכול בכפוף לכך שהשומות לא התיישנו.
האמור במאמר זה אינו מהווה חוות דעת, סקירת הדין הרלבנטי או ייעוץ מקצועי והנו על בסיס נתונים מתומצתים וחלקיים.
אין בידי הכותבים בכדי לשאת באחריות כלשהי כלפי הקוראים ו/או המשתמשים במידע האמור.
כתב וערך: הראל בן שמואל, יועץ מס-מנהל מחלקת מיסוי פרט במשרד ה.ב. חוסן פתרונות מיסוי וחשבונאות בע"מ.
1. לטענת המערער פריסת מענק הפרישה לשנים קדימה בהתאם לחוק הנה בעצם פריסת ההכנסה לאותן שנים.
מאחר והמערער זכאי לפטור הניתן לנכה לפי סעיף 9(5) לפקודת מס הכנסה לכל שנת מס בנפרד גם על ההכנסות שנפרסו, זכאי הוא לחישוב המס לכל שנה בנפרד כנכה לפי סעיף 9(5) לפקודת מס הכנסה וכן לשאר הניכויים והזיכויים המגיעים לו על פי החוק.
מנגד טען פקיד השומה כי המערער זכאי לפטור האמור ולניכויים נוספים רק בשנת המס הראשונה לפריסה, אולם זכאי לניצול שיעורי המס והזיכויים על ההכנסה שנפרסה לכל שנת מס בנפרד,כלומר בשנת המס הראשונה יינתנו הזיכויים והניכויים לרבות פטור לנכה על ההכנסה ממענק הפרישה ובשנות הפריסה הבאות יהיה זכאי המערער רק לשיעורי המס והזיכויים ללא הניכויים והפטור לנכה כאמור.
2. האם מענק הפרישה החייב במס הנו הכנסה הונית או פירותית?
ביהמ"ש קיבל את עמדת המערער וקבע כי יש לאמץ מדיניות מס מקלה לעניין מענק פרישה חייב של נכים ששיעור נכותם הוא 100%.
בכך דחה את עמדת פקיד השומה כאשר פירש את הסעיף כפריסה טכנית-חישובית בלבד.
נפסק כי יש לחשב את המס כפי טענת המערער כך שבכל שנת מס של הפריסה יינתן הפטור ממס לנכה גם על פריסת מענק הפרישה לרבות הניכויים והזיכויים המגיעים לנישום על פי החוק.
בנוסף נפסק כי יש לסווג הכנסה ממענק פרישה חייב כהכנסה מיגיעה אישית על כל המשתמע מכך והנה בבחינת הכנסה פירותית ולא הונית.
משמעות הדבר למערער הנה כי בקשתו לפריסת ההכנסה וקבלת הטבות המס לכל שנה ושנה התקבלה ולפיכך יינתן למערער בכל שנת פריסה פטור נכה לפי סעיף 9(5) לפקודת מס הכנסה.
סכום הפטור לנכה 100% בשנת 2007 מסתכם בסך של 507,600 ש"ח.
משמעות קבלת הערעור היא פטור ממס על למעלה משלושה מיליון ש"ח ממענק הפרישה.
נימוקי ביהמ"ש להחלטתו בעניין זה כי אין לחסום דווקא את מי שהוכר כנכה 100% לצורך סעיף 9(5) כך שלא יוכל ליהנות מתקרת הפטור במסגרת המנגנון המתקן, הוא מנגנון הביזור שבסעיף 8(ג)(3)לפקודה. כמו כן הוסיף ביהמ"ש כי כאשר מדובר על פטור ממס עם מגבלת תקרה, אזי הסכום הפטור הנו במדרגת מס בשיעור 0, ולכן גם מסיבה זו אין לשלול מהנישום את זכאותו לפטור בגין נכות 100% בכל שנות הפריסה בנפרד.
נבהיר ונציין כי משמעות פס"ד זה הנו משליך לא רק על נכים בפרט אלא על כל הנישומים בכלל, שכן גם על מענקי פרישה אחרים שנפרסו ושלא ניתן היה עד כה להנות מהניכויים הקבועים בחוק, לאחר פס"ד האמור הוכח אחרת.
המסקנה היא כי ניתן יהיה להגיש בקשה לתיקוני דוחות לאילו שלא קיבלו את הטבות המס לפי פס"ד זה והכול בכפוף לכך שהשומות לא התיישנו.
האמור במאמר זה אינו מהווה חוות דעת, סקירת הדין הרלבנטי או ייעוץ מקצועי והנו על בסיס נתונים מתומצתים וחלקיים.
אין בידי הכותבים בכדי לשאת באחריות כלשהי כלפי הקוראים ו/או המשתמשים במידע האמור.
כתב וערך: הראל בן שמואל, יועץ מס-מנהל מחלקת מיסוי פרט במשרד ה.ב. חוסן פתרונות מיסוי וחשבונאות בע"מ.
הראל בן שמואל יועץ מס- מנהל מחלקת מיסים במשרד ה.ב. חוסן פתרונות מיסוי וחשבונאות בע"מ