לימודי הדמוקרטיה בישראל הם לימודי חובה לבגרות (במסגרת מקצוע האזרחות), ולאחרונה אף הוחלט להרחיב את היקפם לשתי יחידות לימוד.
אלא שקיים קושי מובנה בהפנמת חשיבותה של הדמוקרטיה. זו מכילה מנגנונים פורמליים כבחירות, ריבוי מפלגות והכרעת רוב אך תכליתם איננה בהם עצמם אלא בהגנה על זכויות האדם והאזרח. על כן, אין ביכולתם של מנגנונים אלה לשכנע תלמידים בחיוניות הדמוקרטיה, אלא אם כן חוו פגיעה עמוקה ורגשית בזכויותיהם ובמהות קיומם.
עם זאת, קיים קושי מובנה במימוש מטרה חשובה זו, שהרי איש מהתלמידים לא חי במשטר טוטליטרי ולא חווה את מוראותיו.
פתרון חלקי לכך נמצא בספרות היפה, שבכוח כישופה החד-פעמי מאפשרת לקוראיה להפנים מציאות, גם אם לא חיו בה מעודם. ככזו היא כלי בעבודת מורי האזרחות. דוגמה יפה לכך הם כתביו של הסופר הרוסי הגדול, סולז'ניצין, שהצליחו להמחיש למיליוני אנשים את עולמם האפל של הגולאגים בסיביר הקפואה.
שיריה של המשוררת הרומנייה אנה בלנדיאנה, שתורגמו לא מכבר לעברית, מוסיפים נדבך חשוב להפנמת הדמוקרטיה. בשירים תיאור פלסטי של תחושת המחנק הנלווית לאזרח החי במדינת כלא, דוגמת רומניה בהנהגת הרודן צ'אושסקו. כוחם של השירים לא נמצא דווקא בתיאור עינויים ובתיאור מעשי אכזריות. כוחם בהחייאת השחיקה ההדרגתית שהאדם עובר תחת הדיכוי החיצוני, שהופך לבסוף לדיכוי פנימי ולניכור האדם לא רק מסביבתו אלא גם מעצמו.
בכך גדולתה של המשוררת בלנדיאנה; מורי אזרחות בישראל יוכלו להיעזר בשיריה, כדי להמחיש לתלמידיהם את מוראות המשטרים שאינם דמוקרטיים.
אלא שקיים קושי מובנה בהפנמת חשיבותה של הדמוקרטיה. זו מכילה מנגנונים פורמליים כבחירות, ריבוי מפלגות והכרעת רוב אך תכליתם איננה בהם עצמם אלא בהגנה על זכויות האדם והאזרח. על כן, אין ביכולתם של מנגנונים אלה לשכנע תלמידים בחיוניות הדמוקרטיה, אלא אם כן חוו פגיעה עמוקה ורגשית בזכויותיהם ובמהות קיומם.
עם זאת, קיים קושי מובנה במימוש מטרה חשובה זו, שהרי איש מהתלמידים לא חי במשטר טוטליטרי ולא חווה את מוראותיו.
פתרון חלקי לכך נמצא בספרות היפה, שבכוח כישופה החד-פעמי מאפשרת לקוראיה להפנים מציאות, גם אם לא חיו בה מעודם. ככזו היא כלי בעבודת מורי האזרחות. דוגמה יפה לכך הם כתביו של הסופר הרוסי הגדול, סולז'ניצין, שהצליחו להמחיש למיליוני אנשים את עולמם האפל של הגולאגים בסיביר הקפואה.
שיריה של המשוררת הרומנייה אנה בלנדיאנה, שתורגמו לא מכבר לעברית, מוסיפים נדבך חשוב להפנמת הדמוקרטיה. בשירים תיאור פלסטי של תחושת המחנק הנלווית לאזרח החי במדינת כלא, דוגמת רומניה בהנהגת הרודן צ'אושסקו. כוחם של השירים לא נמצא דווקא בתיאור עינויים ובתיאור מעשי אכזריות. כוחם בהחייאת השחיקה ההדרגתית שהאדם עובר תחת הדיכוי החיצוני, שהופך לבסוף לדיכוי פנימי ולניכור האדם לא רק מסביבתו אלא גם מעצמו.
בכך גדולתה של המשוררת בלנדיאנה; מורי אזרחות בישראל יוכלו להיעזר בשיריה, כדי להמחיש לתלמידיהם את מוראות המשטרים שאינם דמוקרטיים.
תמיר דובי עורך וכותב ביוגרפיות וסיפורי חיים.