"החופש הגדול" בפתח וכמו בכל שנה הורים רבים מוצאים עצמם טרודים ואובדי עצות ובפני האתגר "מה עושים עם הילדים החופש"?
גם עבור הילדים היציאה לחופשה יוצרת אובדן סדר יום ולעיתים אף שעמום וחוסר מעש.
קבלו כמה הצעות שיאפשרו לכם להפיק תועלת מהחופש ולהפוך אותו לתקופה מגבשת ערכית וחינוכית .
מס ימים או בתחילתה של החופשה כנסו את בני המשפחה והציעו להם הצעה שקשה לסרב : החופש הזה אנו עומדים לשחק משחק שינוהל בדומה ל"הישרדות" ויכלול מועצת שבט (המשפחה כולל מטפלת, סבים וסבתות) . המשחק נמשך כ-60 יום וכולל משימות , פרסים ,הפתעות ובסופו יש מנצחים . לאחר שסוכם על השתתפות במשחק , יושבים כל המשתתפים ומסכמים מהם התכנים והכללים.
כלל חשוב מאוד : "מועצת השבט" מתכנסת בכל סוף יום בכדי לסכמו ולתת פרסים קטנים על אותו היום.
שלב א ': לפני תחילת המשחק, שבו עם הילדים הכינו רשימה הכוללת דברים שהם אוהבים לעשות ( לא רשימת מקומות בילויי כקניון ) לדוגמא: הכנת עבודות יצירה , טיולים בטבע , משחקים משפחתיים , אוכל מיוחד, צפייה בסרטים , או סתם להישאר ערים כל הלילה.
שלב ב': שבו וחישבו כיצד ניתן ליישם את אותן פעולות או חלק מהן בשטח הבית : לדוגמא צפייה בסרט ניתן להביא סרט בDVD שכולם אוהבים , לסדר את החדר עם כריות ושמיכות על הרצפה ,להכין פופקורן ושתייה ולצפות בו בשעה שסוכמה עם כולם . אופציה נוספת היא להזמין כמה חברים לאירוע. באופציה זו קיימת האפשרות להכין באופן עצמאי הזמנות אישיות לחברים. פעולה זו תגרום לתעסוקה נוספת ומאתגרת לילדים. פעילויות נוספות ניתנות ליישום באותה דרך לדוגמא: הכנת ארוחת צהריים / ערב ביתית כולל פינוקים או הכנת בית קפה , הכנת כדורי שוקולד , שוקו חם או קר בכוסות יפות עם עריכת שולחן ומפיות.
פעילויות אלו הינן חינוכיות , חסכוניות , מחזקות את העצמאותו של הילד ואף גורמות לכל משתתף לקחת אחריות בהכנת הפעילות.
שלב ג': יש לקבוע סדר יום מראש לשבועיים , כך שבכל ישיבת מועצת השבט , תבנו את התוכנית ליום ה- 14. הסיבה היא הערכות וחלוקת משימות .
סדר יום יכלול : שעת קימה וזמן התארגנות (יש להתייחס האם הילדים עם מטפלת/ סבתא או נשארים לבד) שעת תחילת פעילות / המטלות וסדר עדיפות ביצועם , שעת הפעילות האהובה (מנוחת צהריים, צפייה בטלוויזיה, משחקי מחשב, משחק עם חברים בחצר) זמן הכנת המשימות לימים הבאים וכד'.
חשוב לציין כי לכל תחילת פעילות / משימה יש להקציב זמן מוגבל.
שלב ד': בכל מועצת שבט תעברו על תוכנית יום המחרת על מנת לבדוק אם משהו השתבש או אם אחת המשימות אינה מוכנה וזאת בכדי למצוא פעילות חלופית המוסכמת על כל המשתתפים . תנו למשתתפים חופש פעולה ויכולת לשנות את סדר היום רק בפגישות מועצת השבט (לפעמים צצים שינויים שאינם צפויים.
שלב ה': יש לחלק אחריות- משימות לכול המשתתפים במשחק כולל הילדים הקטנים וזאת תוך כדי התייחסות לגילו וליכולותיו - זכרו! זה זמן טוב ליצור הרגלים שהם לא מורגלים אליהם , כמו לנקות את השולחן לאחר הארוחה , שטיפת הכלים ,השקיית עציצים , סידור החדר וכד'.
שלב ו': כתבו את הזמנים והמשימות בלוח המשחק מראש וקיבעו את הדרך לציין בפגישת מועצת השבט את המנצחים לפי הקטגוריות השונות - חייכנים או דירוג ממוספר , לפי כמות וגילאי הילדים .
שלב ז: התקציב - קיבעו מראש תקציב הוצאות במשחק (חופשה) :
במועצת השבט חלקו את התקציב לכל שבוע שחלקו ישמש דמי כיס אישיים לכל ילד - זהו תקציב אישי בו לילד ניתן חופש פעולה מלא על כספו (יכולת לבזבזו על שטויות או לחסוך) המטרה בפעולה זו היא היכולת ללמד את הילד מה היא עצמאות תקציבית והבנת ערכו . חלקו השני של התקציב השבועי ישמש לביצוע המשימות , ולפרסים קטנים כגון מדבקות, חייכנים ,השכרת סרטים ואפילו קניית גלידה.
שתפו אותם במסגרות התקציב ותיווכחו ביצירתיות מדהימה לחסוך. זכרו לתת פרסים קבוצתיים או אישיים על עמידה במסגרת התקציב ויכולת להעביר את החסכונות לשבוע הבא.
שימו לב: קבעו מראש בתקציב השבועי, סכום גדול יותר לבילויים גדולים יותר, אשר יכולים לשמש גם כפרס על התקופה - שבועיים חודש וכד' .יש לציין בפני המשתתפים כי במידה וקיימות חריגות בתקציבים השבועיים, יחלו שינויים בתוכנית היומית/ שבועית .
שלב ח': נהלו מחברת/ ספר של מועצת השבט - כל יום בפגישה העלו בכתב, אשר עבר על המשתתפים באותו היום. ממה נהנו? אילו משימות אהבו ואלו לא? וכן, כל משתתף במשחק מחוייב להעניק שתי מחמאות למשתתף נבחר. צובר המחמאות הרב ביותר, הוא הזוכה של אותו היום!
הצעה ידידותית: כולם מנצחים : כול אחד מנצח במה שהוא היה הכי טוב : מנצח בהכנת הפעילות , מנצח בעמידה בזמנים, בסדר וניקיון , בהכנת האוכל הטעים, בבדיחות , כל אחד מנצח בדבר אחד לפחות דרך זו נותנת לילדים אנרגיה וכוח רצון להתאמץ ולהשתפר .
משחק מהנה.
גם עבור הילדים היציאה לחופשה יוצרת אובדן סדר יום ולעיתים אף שעמום וחוסר מעש.
קבלו כמה הצעות שיאפשרו לכם להפיק תועלת מהחופש ולהפוך אותו לתקופה מגבשת ערכית וחינוכית .
מס ימים או בתחילתה של החופשה כנסו את בני המשפחה והציעו להם הצעה שקשה לסרב : החופש הזה אנו עומדים לשחק משחק שינוהל בדומה ל"הישרדות" ויכלול מועצת שבט (המשפחה כולל מטפלת, סבים וסבתות) . המשחק נמשך כ-60 יום וכולל משימות , פרסים ,הפתעות ובסופו יש מנצחים . לאחר שסוכם על השתתפות במשחק , יושבים כל המשתתפים ומסכמים מהם התכנים והכללים.
כלל חשוב מאוד : "מועצת השבט" מתכנסת בכל סוף יום בכדי לסכמו ולתת פרסים קטנים על אותו היום.
שלב א ': לפני תחילת המשחק, שבו עם הילדים הכינו רשימה הכוללת דברים שהם אוהבים לעשות ( לא רשימת מקומות בילויי כקניון ) לדוגמא: הכנת עבודות יצירה , טיולים בטבע , משחקים משפחתיים , אוכל מיוחד, צפייה בסרטים , או סתם להישאר ערים כל הלילה.
שלב ב': שבו וחישבו כיצד ניתן ליישם את אותן פעולות או חלק מהן בשטח הבית : לדוגמא צפייה בסרט ניתן להביא סרט בDVD שכולם אוהבים , לסדר את החדר עם כריות ושמיכות על הרצפה ,להכין פופקורן ושתייה ולצפות בו בשעה שסוכמה עם כולם . אופציה נוספת היא להזמין כמה חברים לאירוע. באופציה זו קיימת האפשרות להכין באופן עצמאי הזמנות אישיות לחברים. פעולה זו תגרום לתעסוקה נוספת ומאתגרת לילדים. פעילויות נוספות ניתנות ליישום באותה דרך לדוגמא: הכנת ארוחת צהריים / ערב ביתית כולל פינוקים או הכנת בית קפה , הכנת כדורי שוקולד , שוקו חם או קר בכוסות יפות עם עריכת שולחן ומפיות.
פעילויות אלו הינן חינוכיות , חסכוניות , מחזקות את העצמאותו של הילד ואף גורמות לכל משתתף לקחת אחריות בהכנת הפעילות.
שלב ג': יש לקבוע סדר יום מראש לשבועיים , כך שבכל ישיבת מועצת השבט , תבנו את התוכנית ליום ה- 14. הסיבה היא הערכות וחלוקת משימות .
סדר יום יכלול : שעת קימה וזמן התארגנות (יש להתייחס האם הילדים עם מטפלת/ סבתא או נשארים לבד) שעת תחילת פעילות / המטלות וסדר עדיפות ביצועם , שעת הפעילות האהובה (מנוחת צהריים, צפייה בטלוויזיה, משחקי מחשב, משחק עם חברים בחצר) זמן הכנת המשימות לימים הבאים וכד'.
חשוב לציין כי לכל תחילת פעילות / משימה יש להקציב זמן מוגבל.
שלב ד': בכל מועצת שבט תעברו על תוכנית יום המחרת על מנת לבדוק אם משהו השתבש או אם אחת המשימות אינה מוכנה וזאת בכדי למצוא פעילות חלופית המוסכמת על כל המשתתפים . תנו למשתתפים חופש פעולה ויכולת לשנות את סדר היום רק בפגישות מועצת השבט (לפעמים צצים שינויים שאינם צפויים.
שלב ה': יש לחלק אחריות- משימות לכול המשתתפים במשחק כולל הילדים הקטנים וזאת תוך כדי התייחסות לגילו וליכולותיו - זכרו! זה זמן טוב ליצור הרגלים שהם לא מורגלים אליהם , כמו לנקות את השולחן לאחר הארוחה , שטיפת הכלים ,השקיית עציצים , סידור החדר וכד'.
שלב ו': כתבו את הזמנים והמשימות בלוח המשחק מראש וקיבעו את הדרך לציין בפגישת מועצת השבט את המנצחים לפי הקטגוריות השונות - חייכנים או דירוג ממוספר , לפי כמות וגילאי הילדים .
שלב ז: התקציב - קיבעו מראש תקציב הוצאות במשחק (חופשה) :
במועצת השבט חלקו את התקציב לכל שבוע שחלקו ישמש דמי כיס אישיים לכל ילד - זהו תקציב אישי בו לילד ניתן חופש פעולה מלא על כספו (יכולת לבזבזו על שטויות או לחסוך) המטרה בפעולה זו היא היכולת ללמד את הילד מה היא עצמאות תקציבית והבנת ערכו . חלקו השני של התקציב השבועי ישמש לביצוע המשימות , ולפרסים קטנים כגון מדבקות, חייכנים ,השכרת סרטים ואפילו קניית גלידה.
שתפו אותם במסגרות התקציב ותיווכחו ביצירתיות מדהימה לחסוך. זכרו לתת פרסים קבוצתיים או אישיים על עמידה במסגרת התקציב ויכולת להעביר את החסכונות לשבוע הבא.
שימו לב: קבעו מראש בתקציב השבועי, סכום גדול יותר לבילויים גדולים יותר, אשר יכולים לשמש גם כפרס על התקופה - שבועיים חודש וכד' .יש לציין בפני המשתתפים כי במידה וקיימות חריגות בתקציבים השבועיים, יחלו שינויים בתוכנית היומית/ שבועית .
שלב ח': נהלו מחברת/ ספר של מועצת השבט - כל יום בפגישה העלו בכתב, אשר עבר על המשתתפים באותו היום. ממה נהנו? אילו משימות אהבו ואלו לא? וכן, כל משתתף במשחק מחוייב להעניק שתי מחמאות למשתתף נבחר. צובר המחמאות הרב ביותר, הוא הזוכה של אותו היום!
הצעה ידידותית: כולם מנצחים : כול אחד מנצח במה שהוא היה הכי טוב : מנצח בהכנת הפעילות , מנצח בעמידה בזמנים, בסדר וניקיון , בהכנת האוכל הטעים, בבדיחות , כל אחד מנצח בדבר אחד לפחות דרך זו נותנת לילדים אנרגיה וכוח רצון להתאמץ ולהשתפר .
משחק מהנה.
אילת שלום מאסטר באימון התודעה
התמחות אימון הורים וילדים
מנהלת הדרכה
sunvision-מאמנים לניווט התודעה
טל: 054-7998799, 03-5711882
http://www.sunvision-israel.com
shalomayelet@gmail.com
התמחות אימון הורים וילדים
מנהלת הדרכה
sunvision-מאמנים לניווט התודעה
טל: 054-7998799, 03-5711882
http://www.sunvision-israel.com
shalomayelet@gmail.com