תוכנית עסקית, כשמה כן היא, מיועדת להוות הבסיס לתכנון מיזם חדש, פעילות חדשה בעסק קיים או פרוייקט חדש. לתוכנית העסקית שני חלקים: ·החלק התיאורטי המציג את הרעיון, המטרה, הצורך בשוק היעד אותו הוא מכסה, סוקר את המתחרים והתחרות, את היתרונות היחסיים של העסק אל מול מתחריו, מאפיין את הלקוחות הפוטנציאליים,מציג את ניתוח האיומים וההזדמנויות של הרעיון אל מול השחקנים המשחקים באותו מגרש וכן מציג ניתוח של החולשות והחוזקות של העסק. מטרת החלק התיאורטי לספק הבנה מלאה ויסודית של המוצר או השירות המיועדים, הסביבה העסקית בה העסק מתעתד לפעול ותוכנית העבודה על שלביה. ·החלק הפיננסי, מטרתו לבחון את פוטנציאל הרווחיות של העסק ואת הסיכונים הפיננסיים אליהם הוא חשוף במצבי הטבע השונים אליהם הוא עשוי להתפתח. בחלק התיאורטי נקבעות למעשה הנחות היסוד אשר מתורגמות למשמעויות הכספיות בחלק הפיננסי של התוכנית. הנחות היסוד אלו הן אבני הבניין של התוכנית כולה. טעות בהנחת יסוד עשויה להביא לתוצאות שגויות לחלוטין ולגרום לבעל העסק לקבל החלטה לא נכונה בכל הקשור לאם ואיך להקים את העסק. תוכנית עסקית יסודית, מפורטת ומקצועית תנטרל סיכונים אותם ניתן לצפות מראש ותאפשר להיערך אליהם מבעוד מועד עוד לפני הכניסה להשקעה כספית. תוכנית עסקית נכונה תוביל את בעל העסק בבטחה, צעד אחר צעד אל התפתחות נכונה ומוצלחת של העסק. אחד הסיכונים הנפוצים בהכנת תוכנית עסקית הוא חוסר האובייקטיביות של בעל העסק כלפי המיזם שהוא עצמו מקים. הנטייה לראות את הדברים דרך משקפת ורודה תגרום במרבית המקרים לקביעת הנחות יסוד אופטימיות ולא מבוססות. האמרות השגורות אצל יזמים, בדר"כ חסרי הניסיון, כמו "זה מוצר כל כך טוב, מי לא ירצה שיהיה לו כזה", או "אני מסוגל למכור את המוצר שלי ב- 10% זול יותר מהמתחרה אז ברור שיקנו אצלי" אלו אמרות מסוכנות אשר עשויות לגרום לאופוריה אצל היזם ולהפחתת רמת הערנות לסיכונים אליהם הוא חשוף, שכן גם אם המוצר אכן טוב יותר, עדיין נדרש להביא אותו למודעות הצרכנים, ומה לגבי הרגלי צריכה של הלקוח שרגיל לקנות את המוצר המתחרה? שינוי הרגלי צריכה הוא עניין מורכב וסבוך הרבה יותר. והרי אם נצא עם מוצר דומה במחיר נמוך ב- 10% לא הגיוני שהמתחרה יפחית את המחיר ברגע שנתחיל לאיים עליו? בתחרות במחירים סביר שהוותיקים ינצחו ואנו נאבד את היתרון היחסי שכביכול היה לנו. הפתרון לכך הוא ליצור אופוזיציה. לשתף איש מקצוע אשר מטרתו המוצהרת היא לנסות בכל דרך לשכנע אותך שלא להקים את העסק. מטרתו תהיה להעלות התנגדויות, שאלות ודרישות הבהרה איתן תאלץ להתמודד תוך מתן תשובות ברורות ומבוססות אשר יסתמכו על בדיקתך היסודית של הנתונים. אם תצליח אתה לשכנע את האופוזיציונר ייתכן מאוד שאתה בכיוון הנכון. היה ולא? עדיף יהיה שתחפש לך מיזם אחר! 10 הכללים להכנת תוכנית עסקית:1.הגדר את המיזם באופן ברור ויסודי 2.זהה, למד והכר את שוק היעד הפוטנציאלי אליו הנך מכוון 3.למד, את המתחרים, את השירותים ואת המוצרים שהם מספקים ואת רמת המחירים 4.זהה את יתרונותיך היחסיים ביחס למתחרים. וודא לפחות יתרון מהותי אחד 5.זהה את חסרונותיך היחסיים ואת נקודות החולשה, וודא שאינם קריטיים לעצירת המיזם 6.קבע את תוכנית השיווק והמכירות. זכור כי השיווק והמכירות הנם גורמי חוסר הוודאות המשמעותיים ביותר 7.חלק את הקמת המיזם לשלבים, בכל שלב קבע את היעדים והמטרות אליהם בכוונתך להגיע 8.פרוט לפרטים וסכם את עלויות ההקמה לכל אחד משלבי המיזם בנפרד 9.פרט לפרטים את מרכיבי ההוצאות (קבועות ומשתנות) לכל אחד משלבי המיזם 10.קח לך אופוזיציה מקצועית שתנסה לשכנע אותך באופן רציונלי שלא להכנס למיזם וזכור! הנייר סובל הכל, המציאות לא