הבהרה: בכתבה, ההגדרה "c:windows" מתייחסת לתיקיה בה הותקנה תוכנת חלונות, במחשבכם תיקיה זו עלולה להיות קיימת תחת שם דומה כמו "c:win" או "c:winxp". בהתייחס לכונן ":e" , מדובר בכונן התקליטורים בו תכניסו את תקליטור של חלונות.
הבה נתחיל:
יש צורך להבין מספר דברים לפני שנשחה לנושא: 1
) צריך להפריד בין גופנים שהם חלק ממערכת ההפעלה לבין גופנים שהותקנו דרך תוכנות אחרות כתוכנת אופיס של מיקרוסופט או תוכנות של חברות צד ג' כגון חברת אדובי (Adobe). במידה בחסרים גופנים ששייכים לתוכנת אופיס או חברה צד ג' הרי התקנת חלונות (גם מיליון פעם), לא יחזירו את הגופנים שנעלמו כי הם לא שייכים לחלונות ולא נמצאים בתקליטור. כך שהצורך בהתקנת חלונות מחדש לצורך תיקון הגופנים החסרים - מופרך. 2) אפשר ואפילו רצוי כחלק מתוכנית הגיבוי שלכם לגבות גם כן (או בנפרד) את ספריית הגופנים c:windowsfonts. 3
) במידה ואתם מתקינים גופנים "מיוחדים" צפו לבעיה... במחשב שלכם תוכלו לראות ולהדפיס בגופנים אלו אך אם תשלחו לדוגמה קורות חיים "מצועצע" בגופנים אלו הצד שיקבל את הקובץ לא יוכל לקרוא אותו כי אצלו גופנים הללו לא הותקנו ולכן לא ניתן יהיה לקרוא את מכתבכם במחשב האחר.
מאוד רצוי ואם נתקלתם בבעיית גופנים לפנות לאיש מחשבים מקצועי ולא לנסות לבצע זאת בעצמכם ראו הוזהרתם! אפשרות תיקון מספר 1 (לא מומלצת לכן לא הרחבתי):
להכניס את תקליטור תוכנת חלונות לכונן התקליטורים ולבצע התקנת שדרוג (upgrade), - הבעיה בשיטה זו, מוחקת כל מיני עדכונים, קבצים והגדרות שבוצעו במערכת. 1) להכניס את תקליטור חלונות לכונן, במידה והתוכנה מתחילה לעבוד אז תסגרו אותה.
2) ללחוץ על התחל--> הפעלה ולרשום CMD ואישור, יפתח מסך גישה ידני.
3) במידה וידוע איזה גופן נמחק יופי, אם לא תתקינו בדרך הבאה:
4) קודם כל בצעו רשימת הגופנים הקיימים בתקליטור על ידי הקשת הפקודה Dir e:i386*.tt_ /p, רשמו בדף, מקש כלשהו יקדם לדפים נוספים עד לסיום הרשימה, כעת בצעו זאת שוב אך הפעם לקבצים _fo.* ושוב רשמו.
5) עברו לספריית הגופנים והשוו את הרשימה אם הקיים, מה שחסר נשחזר בדרך הבא:
6) נחזור למסך הגישה הידני ונרשום את הפקודה הבאה, נניח כי הגופן החסר הוא Arial.ttf, או sserife.fon נכתוב זאת כך:
אפשרות תיקון מספר 2 (הדרך הנכונה):
Expand -r e:i386arial.tt_ c:windowsfontsarial.ttf או לגבי קבץ fon: Expand -r e:i386sserife.fo_ c:windowsfontssserife.fon
כדי לפתור בעיית גופן מתוכנת צד ג' יש לבצע התקנת תיקון או ( update) דרך הוספה/הסרה של תוכניות או התקנת התוכנה מחדש או שימוש בשיטה 3 במידה וידוע כי התוכנה מותקנת במחשב השני.
אפשרות תיקון מספר 3 (בדרך הקלה אך לא מבטיח תיקון): בדרך זו אנו "נייבא" את הגופנים הקיימים במחשב אחר למחשב שנפגע, שיטה זו לא מבטיח תיקון אמיתי כי נניח שבמחשבכם הותקן אדובי ובמחשב המדובר אין, אז פשוט כל גופני תוכנת אדובי לא יהיו קיימים במחשב ה- "תקין".
דרך אגב הדרך הבאה היא הדרך הנכונה להתקין גופנים (בהמשך ארחיב למה): בצעו גיבוי של ספריית הגופנים ( c:windowsfonts) של המחשב "התקין" על גבי תקליטור (יתכן ותדרשו לתקליטור די.וי.די. עקב גודל הספרייה), הכניסו לכונן התקליטורים במחשבכם, גשו ל-התחל--> לוח בקרה--> גופנים, לחצו אל תגית "קובץ" ובחרו באפשרות התקנת גופן חדש, משנפתח מסך בחרו בכונן e: (בו שמתם את התקליטור), והקישו פעמיים קליק שמאלי בעכבר בספריית fonts שבתקליטור, לפתע תראו שלמעלה החלון התמלאה בשמות הגופנים, הקישו "בחר הכל", ודאו שלמטה מסומן (להעתיק את הגופנים לספריית הגופנים), ואישור, כעת תתבצע העתקת הגופנים לספריה, מכיוון שחלק מהגופנים כבר מותקן תקבלו מספר פעמים הודעה על כך שהגופן כבר מותקן ויש צורך להסירו לצורך התקנת גופן חדש... לחצו על אישור (כמה פעמים שיידרש), בתום הפעולה סגרו הכל ובצעו כיבוי והדלקה של המחשב.
וכעת למה לא סתם כך להעתיק גופנים לספריית הגופנים: נתחיל בכך שגופנים הם תוכניות וכמו כל תוכנית חייבים להתקין אותם כדי שיופיעו בקובץ הרישום (registry), מה שלא מופיע בקובץ הרישום מבחינת תוכנת חלונות הוא אינו קיים כך שאם תוכנה מסוימת מבקשת גופן והוא אינו רשום בקובץ הרישום הוא לא יופעל כנדרש. בנוסף לזאת כל הגופנים המותקנים במחשב עולים ביחד עם מערכת ההפעלה (דרך קובץ הרישום) לכן אם ישנם גופנים ש-100% אתם לא משתמשים, הסרתם דרך לוח בקרה, גופנים, סימון הגופן בלחצן ימני בעכבר ובחירת "מחיקה", תגרום להאצת עליית תוכנת חלונות (במידה ומוחקים הרבה גופנים מיותרים). מי שמעוניין לראות את הגופנים המותקנים בקובץ הרישום יכול לראות זאת תחת: HKLMSOFTWAREMicrosoftwindows NTCurrentVersionfonts דרך הגב כך ניתן גם לראות גופנים שהותקנו דרך תוכנות צד ג' כגון תוכנת אדובי.
מאת גולדברג ריקרדו- בעלים ומנכ"ל שפירית מחשבים הכותב הוא מהנדס רשתות מיקרוסופט + אינטרנט - MCSE+I טכנאי מחשבים מוסמך - CompTIA A+ מפעיל מחשבי י.ב.מ. מוסמך בעל ותק בתיקון ותחזוקת מחשבים משנת 1983. 050-2330137 service@shapirit.biz טכנאי מחשבים