אם התמונות שלך לא מספיק טובות- אתה לא מספיק קרוב" (רוברט קאפהלפני די הרבה שנים ראיתי את הסרט "שכר האמת" (באנגלית קראו לזה under fire) סרט שבו מגלם ניק נולטה צלם עיתונות המתעד את מלחמת האזרחים בניקראגווה, הבז לכדורים השורקים סביב ולסכנות ,העיקר להשיג את ה"פריים הנכון".(זאת יחד עם התלבטויות רגשיות באשר למלחמה )מעין דמות הרואית מאצ'ואיסטית אך עם טאצ' רגיש .אין לי ספק שדמותו וחייו של רוברט קאפה שמש מקור השראה לתסריטאי ,אך בעיקר הוא השפיע רבות על דורות רבים של צלמי עיתונות (או צלמי מלחמות,אם תרצו) וודאי שמור לו מקום של כבוד בהיכל התהילה של האבות המייסדים של הפוטו-ז'ורנליזם. "לא מספיק להיות מוכשר -אתה צריך להיות גם הונגרי"(רוברט קאפה)קאפה נולד בהונגריה (כמו עוד כמה צלמים מוכשרים ומפורסמים ) ב- 22 באוקטובר 1913 תחת השם אנדרה ארנו פרידמן (כן,גם הוא היה יהודי). בשנת 1932 לאחר שנעצר בשל פעילות הפוליטית (הואשם ב "התססה שמאלנית" נגד משטרו של הרודן הורטי) עזב אנדרה הצעיר את הונגריה ועבר לגרמניה.במקור רצה קאפה להיות סופר ,אבל בברלין מצא עבודה כשוליה במעבדת צילום ,החל להתעמק בצילום והתאהב בעניין (שם גם נזדמן לו הסקופ הצילומי הראשון - ליאון טרוצקי נואם) ממציאים את רוברט קאפהבשנת 1933 ,עם התחזקות הנאציזם בגרמניה ,עבר אנדרה פרידמן ,יחד עם ארוסתו גארדה טארו (שקנתה לה שם כצלמת בזכות עצמה ) לפאריס שם ניסה למצוא עבודה כצלם פרילאנסר אך ללא הצלחה רבה . פרידמן הצעיר שהיה כנראה בעל חושים יח"צניים חדים,יחד עם גארדה הגו את הרעיון הבא - ליצור סוכנות צילום ובה שלושה אנשים - גארדה המזכירה ואשת המכירות ,פרידמן מיודענו ,שיהיה אחראי על עבודת המעבדה והשלישי ,ובכן האדם השלישי יהיה רוברט קאפה - דמותו הוירטואלית של צלם אמריקאי (עשיר) השוהה בפריס (הטענה היא שאת ההשראה לשם קיבל פרידמן משמו של פרנק קאפרה הבמאי האמריקאי ,מלבד זה, הפירוש של "קאפה " בהונגרית הוא כריש).ומאחר וקאפה היה כה עשיר הרשתה גארדה לעצה לדרוש מהעיתונים הצרפתיים מחיר גבוה פי שלושה מהמקובל (כנראה אמרה משהו כמו"...הוא לא עושה את זה בשביל הכסף.." טוב היא הייתה ממוצא פולני).וזה מסתבר עבד ,וגם לאחר שהתגלה העניין המשיך קאפה לעבוד עם המגזין vue שאף שלח אותו (ואת גארדה) למשימתו הראשונה בספרד. "אם התמונות שלך לא מספיק טובות- אתה לא מספיק קרוב" (רוברט קאפה)את השנים 36-39 עשה קאפה בספרד מצלם את זוועות מלחמת האזרחים.שם גם צילם את התמונה שהקנתה לו שם עולמי "מותו של לויאליסט" שצולמה בחזית קורדובה. קשה לדבר על "רגע מכריע" יותר מאשר תמונה זו המקפיאה את רגע המוות,הדרמה בהתגלמותה. חייל משורות הלויאליסטים (המורדים הרפובליקנים שנלחמו בלאומנים) בעת שזה סופג את הכדור ונופל לאחור,אל מותו.אין ספק שמיקום ותזמון נדירים של קאפה,אפשרו את התפיסה הזו (לימים עוררה תמונה זו מחלוקת רצינית באשר לאוטנטיות שלה.אגב,במזוודת התשלילים האבודים של קאפה שנתגלתה אך לאחרונה ובה תשלילים מתקופת מלחמת האזרחים ,מצפים למצוא גם מענה שישים קץ למחלוקת זו שכן תשליל התמונה המפורסמת מעולם לא נתגלה) "קצת לא בפוקוס " מלחמת העולם השנייה תפסה אותו בניו-יורק לשם ברח עם עליית הנאצים באירופה,אולם המלחמה החזירה אותו לאירופה תחילה כצלם של מגזין Collier's weekly כאשר במהלך המלחמה עבר לצלם עבור מגזין Life .הוא השתתף בקרבות רבים ,אולם תמונותיו הידועות ביותר מאותה תקופה הן אלו מה- D-day ה- 6.6.44 ,יום פלישת בעלות הברית לנורמנדיה. קאפה היה הצלם היחיד שהצטרף לכוחות שנחתו בחוף אומהה . חמוש בשתי מצלמות Contax2 מצוידות בעדשת 50 מ"מ וכמה גלילי סרט צילום.קאפה צילם בשעתיים הראשונות להנחתה 106 פריימים ,אבל אז קרה מה שכל צלם חושש ממנו - הבחור במעבדה של Life פשוט "דפק" את הנגטיבים (הוא השאיר את זה לייבוש יותר מידי זמן והאמולסיה נמסה ) ורק 11 פריימים מהנחיתה עצמה שרדו .מגזין Life פרסם את תמונותיו של קאפה ששרדו תחת הכותרת "קצת לא בפוקוס slightly out of focus" תוך הסבר שהתמונות לא בפוקוס כיוון שידיו של קאפה רעדו בשל ההתרגשות הרבה ,קאפה כמובן הכחיש וטען שזו עכירות הנובעת מייבוש-היתר של הסרט. לימים הפך המשפט "קצת לא בפוקוס" לשמה של האוטוביוגרפיה שכתב על תקופה מלחמת העולם השנייה. בשנת 1947 ייסד קאפה את סוכנות הצילום Magnum יחד עם עוד כמה מאושיות הצילום המודרני כמו אנרי קארטייה-בראסון,דיוויד סיימור,וג'ורג' רוג'ר.סוכנות שהיא קואופרטיב של צלמים עצמאיים מכל רחבי העולם (ביניהם גם מיכה בר-עם הישראלי שקשר ידידות אמיצה עם אחיו הצעיר של רוברט,קורנל קאפה ,יחד הם כיסו את מלחמת ששת הימים).אחת העבודות המפורסמות של הסוכנות היא אלבום הצילומים המפורסם Family of Man הנקודה הישראליתלמרות שמאס במלחמות ולאחר מלחמת העולם השנייה נשבע שלא יצלם עוד מלחמות ,הרי שהולדתה של ישראל עוררה אצלו מלבד עניין עיתונאי גם את הנקודה היהודית. ב- 1948 עם פרוץ קרבות מלחמת השחרור הגיע קאפה לישראל. הוא נכח וצילם בטקס הכרזת המדינה במוזיאון תל-אביב ב- 14 במאי 1948 ולאחר מכן בקרבות מלחמת העצמאות.במהלך השנים 48-50 שב קאפה לישראל מספר פעמים ויחד עם הסופר אירווין שאו פרסם את "דו"ח ישראל " - ספר המשלב טקסט ותצלומים. הוא ליווה את גלי העלייה,את המעברות ואת חבלי הבראשית של הקמת המדינה (כולל צילומי הספינה "אלטלנה"). מלחמה אחת יתר מידי ..בשנות ה- 50 התחוללה בדרום מזרח-אסיה מלחמת הודו-סין בה גם הצרפתים היו מעורבים,קאפה למורת רוחו ,הסכים לצאת לשם לבקשת המגזין Life לכסות את המלחמה (הסיפור הוא שהוא היה בסביבה ,ביפן, לצורך קידום תערוכה של סוכנות "מאגנום")הוא הצטרף לאחת החטיבות הלוחמות יחד עם עוד שני צלמי time-life , בשלב מסוים החליט לעזוב את הג'יפ בו נסעו על מנת למצוא זווית אחרת כדי לצלם את התקדמות הכוח. לא חלפו מספר דקות ופיצוץ אדיר החריד את שני הצלמים. כשפנו לעבר מקום הפיצוץ לעיניהם התגלה רוברט קאפה הפצוע שעלה על מוקש,עד שהגיע לבית-חולים השדה ,לא נותר לרופאים אלא לקבוע את מותו. הוא מת ומצלמת הניקון שלו לפותה בידו. מלחמה ואהבה גם חייו הפרטיים של קאפה הושפעו רבות מן המלחמות.ארוסתו ,פליטה יהודיה מפולין,שנודעה בשם גארדה טארו,אותה לימד קאפה את רזי הצילום והפכה לצלמת בזכות עצמה,נהרגה במדריד כאשר צילמה שם את מלחמת האזרחים.קאפה שבור-הלב לא התחתן לאחר מכן. בתקופת מלחמת העולם השנייה ניהל רומן עם איילין ג'סטין רעייתו של השחקן ג'ון אוסטין והיא ממלאת תפקיד חשוב ספרו האוטו-ביוגראפי "קצת לא בפוקוס".לאחר המלחמה ניהל רומן עם השחקנית אינגריד ברגמן אותה פגש במסעה לבדר את החיילים האמריקאים באירופה .הוא חי איתה תקופה קצרה בהוליווד שם עבד ,זמן קצר,כיועץ לחברת סרטים, ויש הטוענים כי הרומן הסוער שלהם שימש השראה לסרטו של ידידם המשותף אלפרד היצ'קוק "חלון אחורי". ייחודו של קאפהיש לזכור ששנים אלו הם תחילת עידן המגזינים המצולמים (Life במתכונתו המגזינית החל להופיע בשנת 1936,בלונדון החל לצאת ב- 38 ה Picture Post שגם עבורו קאפה צילם ) שהעניקו כר נרחב לצמיחה ולהתפתחות הפוטו-ז'ורנליזם. מה שייחד את קאפה היה ראייה צילומית יוצאת מהכלל,תעוזה רבה עד כדי שחצנית.התמונות באו כדי לספר סיפור (ב Life הוצגו התמונות ממוספרות בסדר מסוים על מנת שהקורא יוכל לעקוב אחרי התפתחות הסיפור),נוכחותו בדרך כלל לא הורגשה המצולמים לא הציגו עבורו (לכן גם התחושות האוטנטיות שמשדרות תמונותיו).פשיטות בספרד, הפלישה לנורמנדי מלחמת הודו-סין קאפה היה שם ,תמיד במרכז ההתרחשות נאמן לאמירה המפורסמת שלו "אם התמונות שלך לא מספיק טובות- סימן שלא היית מספיק קרוב" אם כי ,לדעתי,הכוונה לא רק לקרבה פיזית אלא גם הקרבה המטה-פיזית והיכולת להבין ולהזדהות עם מושא צילומיו.וכפי שאמר קורנל קאפה : "הזדהותו של אחי עם בני האדם ואומץ ליבו להימצא במקום ההתרחשות - אלה המאפיינים המיוחדים של יצירתו" את אישיותו ועבודתו של קאפה היטיב לתאר חברו הסופר ג'ון סטיינבק שאמר:" דומה שקאפה הוכיח מעל לכל ספק כי המצלמה אינה אמצעי מכני קר. בדומה לעט ,הרי איכותה תלויה במשתמש בה. היא עשויה להיות המשכם של המחשבה והלב.""... הוא ידע ,לדוגמא שלא ניתן לצלם מלחמה ,משום שמלחמה היא קודם כל תחושה. אולם הוא תיעד תחושה זו. הוא צילם בשולי המלחמה ונתן ביטוי לאימה של עם שלם בתמונת פניו של ילד. מצלמתו לכדה את התחושה והנציחה אותה".ובהקדשה לספרו "קצת לא בפוקוס" כתב סטיינבק : " יצירתו של קאפה עצמה היא עדות ללב רחב וליכולת הזדהות חסרת גבולות. הוא יכל לצלם תנועה,שמחה ושברון לב. הוא יכל לצלם מחשבות. הוא תפס בתמונותיו את העולם." על מנת לשמר את מורשות של רוברט קאפה הקים אחיו קורנל המרכז הבינלאומי לצילום בניו-יורק International center of photography המשמש משכן קבע לצילומיו של רוברט קאפה (משמש היום כמוזיאון לצילום ומרכז ללימודי צילום).ארגון כתבי החוץ של אמריקה The overseas press club ייסד על שמו של רוברט קאפה ,הניתן מיד שנה לצלמים מצטיינים "שגילו אומץ לב ויוזמה יוצאים מהכלל".בשנת 2002 יצא בארה"ב סרט על סיפור חייו ואהבותיו שנקרא "רוברט קאפה -באהבה ובמלחמה".
דן בר-דוב
יועץ שיווק ומיתוג
וצלם נלהב
יועץ שיווק ומיתוג
וצלם נלהב