לאחרונה המושגים "שיווק ירוק","שיווק אקולוגי","שיווק סביבתי" נשמעים במקומותינו יותר ויותר ( ככל שכדור הארץ מתחמם כך מתחמם גם העיסוק בנושא).
נראה לי שעד כה התרגום של "שיווק ירוק" עד כה בישראל (ולא שנעשה הרבה בעניין) היה משהו כמו "יאללה נעשה איזה קמפיין "ירוק" (הכי חשוב הקמפיין),היינו עם כל מיני מאפיינים "ירוקים" ו/או סביבתיים ,אהה וחשוב מאד שהצבע הירוק ישלוט בתקשורת השיווקית,המילים ירוק ,טבע,אחריות חברתית ושאר ירקות יזרו מספר רב של פעמים בפרסום ובקומוניקטים ואנחנו מה-זה ירוקים.
הדבר האמיתי הרבה יותר מורכב, הוא נוגע לתחומים רבים ובגדול ניתן לחלק את הנושא הסביבתי למספר קטגוריות - החל מחומרי הגלם - שימור מקורות חומרי הגלם (מים למשל),הגנה על חיות הבר בסביבת חומרי הגלם,הפחתת זיהם הסביבה,הפחתת הפסולת וסילוק פסולת בצורה אחראית (מישהו אמר מפרץ חיפה?),מיחזור ,תעבורה,יעילות בצריכת אנרגיה,אריזות מתכלות והרשימה עוד ארוכה.
מדוע כל העניין הירוק הזה חשוב? - כמבוא, מספיק לראות את סרטו של אל גור "אמת מטרידה" An Inconvenient Truth ולהבין. במשפט קצר אומר - משאבינו על פני כדור הארץ מוגבלים אם לא נדאג להם זה פשוט יגמר/יתאדה/יזדהם (כל התשובות נכונות וזה רק חלק).זה שמדברים על עתידנו ועתיד ילדינו, מסתבר שזה נכון.
ולמה יותר ויותר חברות נכנסות לעניין הזה?
• ¨ יש חברות ,לא רבות ,שפשוט מאמינות באמת ובתמים שיש להם גם חובה מוסרית לאחריות חברתית .
• ¨ יש חברות שרואות ב"שיווק הירוק" הזדמנות להשגת מטרותיהן העסקיות.
• ¨ יותר ויותר מדינות (נאורות)מציבות דרישות מתקנות תקנות וחוקים למען פעילות סביבתית אחראית יותר של החברות.
• ¨ פעילות ולחץ מצד ארגונים "סביבתיים".
• ¨ יש חברות שנכנסת לזה פשוט כי המתחרים שלהם כבר נכנסו לזה.
זו אכן אסטרטגיה שפותחת הזדמנויות חדשות .נראה שקיימת התעוררות בקרב הצרכנים והמודעות לנושא "הירוק" הולכת וגוברת. כלומר חברות שיענו לצורך הירוק ייהנו מיתרון תחרותי מסוים .
אך לא פעם הפעילות הכביכול "ירוקה" של החברות,הייתי מעז ואומר,מיועדת לזרות חול בעיניו של הצרכן,להראות כאילו "שיפרנו את דרכינו הנלוזות" ולזכות באהדת הציבור או שסתם איזה רצון לדלג על העגלה האופנתית של העניין הירוק (ככה זה כשהירוק היחידי על הפרק הוא זה של צבע השטרות)
כאמור, הממשלות ממלאות תפקיד חשוב בכל העניין הזה ונוטלות (ובצדק) את תפקיד מגן הסביבה והחברה כאשר לפעולותיהן יש גם השלכות שיווקיות (קחו לדוגמא את נושא מיחזור הבקבוקים - שגם אותו הצליחו להפוך בארץ לנושא פוליטי).אבל כמובן מדובר על ממשלות נאורות ומתקדמות.
דווקא בנושא הירוק יש לדעתי חשיבות רבה ואחריות רבה לצרכנים באופן ישיר ופעיל (כן גם אנחנו צריכים למחזר) וגם באופן עקיף בלחץ על הממשלה ועל החברות לפעול באופן אחראי יותר.
אצלנו, נראה שאוהבים להיתלות בענייני האג'נדה הלאומית, ה"קיומיים" ו"הדוחקים", כסיבה לחוסר המעש וחוסר האכפתיות לנושא הירוק וכך מפרץ חיפה הופך לביב שופכין, ים המלח לאדמה חרבה,את המים לא ניתן לשתות מהברז. אז לא במקרה שהשעון מצלצל green-green-green ,הגיע הזמן להתעורר.