תמ"א 38, אשר אושרה ע"י הממשלה במרץ 2005, הינה תוכנית מתאר ארצית שנועדה לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידת אדמה והינה חלק מהיערכות הממשלתית לסיכון הקיים בפני רעידות אדמה באזורינו.
בישראל ישנם אלפי מבנים שנבנו שלא ע"פ תקן 413 ( התקן לעמידות מבנים חדשים בפני רעידות אדמה) ועל כן למעשה אינם עמידים בפני רעידת אדמה. התמ"א נועדה ליצור תמריצים לחיזוק אותם מבנים שאינם עומדים בדרישת התקן.
הוראות התמ"א קובעות את במסגרת החוקית שתאפשר מתן היתרי בניה מכוחו וכן מעניקה תמריצים לבעלי הדירות לעידוד חיזוק המבנים ולאפשר את כדיאותו.
התמריצים הקבועים בתמ"א לחיזוק המבנה הינם מתן תוספות בניה. למבני מגורים מציעה התמ"א שני סוגי תוספות : תוספת של יחידות דיור או הרחבת יחידות הדיור הקיימות.
התמ"א אינה קובעת גוף מבצע לתוכנית ולמעשה מותירה את היוזמה לחיזוק המבנה ויישומו בידי בעליו ( הדיירים ).
בפני הדיירים עומדות 3 דרכים עיקריות למימוש התמ"א :
? העברת הזכויות לקבלן/יזם: הקבלן מקבל את זכויות הבניה ובתמורה מחזק ומשפץ את המבנה ומתקין מעלית והכל לפי הסיכום מראש עימו. יתרונות: ההתקשרות פשוטה ומהירה. חסרונות: הדיירים עלולים להיווכח לאחר חתימת החוזה עם הקבלן כי אינו מקצועי מספיק לביצוע העבודה ו/או ללא איתנות פיננסית מספקת.
? מימוש באופן עצמאי : הדיירים שוכרים את שירותי בעלי המקצוע : אדריכל, עו"ד, קבלן וכד' מכספם ובסוף תהליך הבניה מוכרים את יחידות הדיור ומתחלקים ברווח. יתרונות: מאפשר לדיירים למקסם את זכויות הבניה מכוח התמ"א. חסרונות : הוצאות רבות הנדרשות מהדיירים וכן השקעת זמן רב.
? מימוש ע"י חברה לניהול פרוייקטים: הדיירים מתקשרים עם חברה לניהול פרוייקטים בתחום התמ"א, החברה מובילה ומנהלת את הפרוייקט עבור הדיירים ללא עלות מצידם. בדרך זו נהנים מיתרונות שתי שיטות האמורות לעיל קרי, יכולים למקסם את הזכויות הניתנת מכוח התמ"א ללא עלות מצידם וללא השקעת זמן רב.
הבהרה משפטית: החומר המשפטי המוגש במאמר זה, מהווה מידע כללי בלבד, וניתן כשירות לאזרח. השימוש במידע, כאמור, אינו מהווה תחליף לקבלת חוות דעת ו/או יעוץ ו/או ייעוץ משפטי. המנהלת להתחדשות עירונית ו/או מי מטעמה אינה אחראית בצורה כלשהי, ישירה או עקיפה לתוצאות שינבעו משימוש הקוראים במידע משפטי ו/או אחר הניתן במאמר.
בישראל ישנם אלפי מבנים שנבנו שלא ע"פ תקן 413 ( התקן לעמידות מבנים חדשים בפני רעידות אדמה) ועל כן למעשה אינם עמידים בפני רעידת אדמה. התמ"א נועדה ליצור תמריצים לחיזוק אותם מבנים שאינם עומדים בדרישת התקן.
הוראות התמ"א קובעות את במסגרת החוקית שתאפשר מתן היתרי בניה מכוחו וכן מעניקה תמריצים לבעלי הדירות לעידוד חיזוק המבנים ולאפשר את כדיאותו.
התמריצים הקבועים בתמ"א לחיזוק המבנה הינם מתן תוספות בניה. למבני מגורים מציעה התמ"א שני סוגי תוספות : תוספת של יחידות דיור או הרחבת יחידות הדיור הקיימות.
התמ"א אינה קובעת גוף מבצע לתוכנית ולמעשה מותירה את היוזמה לחיזוק המבנה ויישומו בידי בעליו ( הדיירים ).
בפני הדיירים עומדות 3 דרכים עיקריות למימוש התמ"א :
? העברת הזכויות לקבלן/יזם: הקבלן מקבל את זכויות הבניה ובתמורה מחזק ומשפץ את המבנה ומתקין מעלית והכל לפי הסיכום מראש עימו. יתרונות: ההתקשרות פשוטה ומהירה. חסרונות: הדיירים עלולים להיווכח לאחר חתימת החוזה עם הקבלן כי אינו מקצועי מספיק לביצוע העבודה ו/או ללא איתנות פיננסית מספקת.
? מימוש באופן עצמאי : הדיירים שוכרים את שירותי בעלי המקצוע : אדריכל, עו"ד, קבלן וכד' מכספם ובסוף תהליך הבניה מוכרים את יחידות הדיור ומתחלקים ברווח. יתרונות: מאפשר לדיירים למקסם את זכויות הבניה מכוח התמ"א. חסרונות : הוצאות רבות הנדרשות מהדיירים וכן השקעת זמן רב.
? מימוש ע"י חברה לניהול פרוייקטים: הדיירים מתקשרים עם חברה לניהול פרוייקטים בתחום התמ"א, החברה מובילה ומנהלת את הפרוייקט עבור הדיירים ללא עלות מצידם. בדרך זו נהנים מיתרונות שתי שיטות האמורות לעיל קרי, יכולים למקסם את הזכויות הניתנת מכוח התמ"א ללא עלות מצידם וללא השקעת זמן רב.
הבהרה משפטית: החומר המשפטי המוגש במאמר זה, מהווה מידע כללי בלבד, וניתן כשירות לאזרח. השימוש במידע, כאמור, אינו מהווה תחליף לקבלת חוות דעת ו/או יעוץ ו/או ייעוץ משפטי. המנהלת להתחדשות עירונית ו/או מי מטעמה אינה אחראית בצורה כלשהי, ישירה או עקיפה לתוצאות שינבעו משימוש הקוראים במידע משפטי ו/או אחר הניתן במאמר.
עו"ד דרור כהן, מומחה לתמ"א 38 ומנכ"ל המנהלת להתחדשות עירונית
http://www.tama.org.il
dror@tama.org.il
http://www.tama.org.il
dror@tama.org.il