70% מהעסקים שנפתחו ייסגרו תוך 5 שנים מיום הקמתם. (נתון של bdi)
האם ניתן לזהות מראש מי מהעסקים האלה יגיע לבגרות ולא ייכלל בתוך אותם 70%?
ובכן, האם קרה לך שקבלת מוצר או שירות מעסק ואמרת לעצמך שלמעשה קיבלת מוצר זה שלוש פעמים: פעם ראשונה, פעם אחרונה ופעם אחת יותר מדי?
אוקי, אז נניח להלצות ונתמקד בעובדות.
עובדה היא שרוב העסקים הקיימים ורוב המנהלים הקיימים חוגגים את חגיגת הבינוניות.
עובדה היא שהשירותים והמוצרים שלהם הם בינוניים.
עובדה היא שהניהול שלהם בינוני והתוצאות שלהם, כשהן נמדדות על פני תקופה מספיק ארוכה, גם בינוניות.
כשאתה מביט על הרבה עסקים על פני תקופה ארוכה, כפי שאנו בעוצמה עסקית עושים, התמונה מאוד ברורה ואינה משתמעת לשתי פנים.
הבינוניות חוגגת.
הסימפטומים של "עסק בינוני" ברורים.
ממה יסבול בעלים של עסק בינוני?
א) קשיים משמעותיים בתחום השיווק. "אין לי מספיק לקוחות".
ב) בעיות חוזרות ומציקות בתזרים המזומנים. "מר יוסיפוסיץ´, אתה שוב חורג מהמסגרת. אל תכריח אותי לסגור לך את העסק ולהחזיר צ´קים!",
ג) צמיחה שלילית. "לא תודה, החלפנו אתכם בחברת השפיץ המהיר בע"מ. ולא, אנחנו לא מעוניינים לחזור אליכם."
ד) הרגשה מציקה שביחס לאחרים, אתה והעסק שלך צועדים במרץ רק אחורנית. "איך זה שאבירם הנפיק את העסק שלו ואנחנו עדיין עובדים עם שלושה אנשים ובלי משכורות?"
ממה יסבול משקיע שמושקע בעסק בינוני?
ה) התשואה על ההון או על הנכסים נמוכה מאוד או ברמה של המתחרים ולא יותר מכך.
ו) החובות של העסק לא ייצרו רווחים אלא הוצאות.
ז) הניהול יהיה מכוון להתמודד עם בעיות חוזרות, מעין דפוס של כיבוי שריפות ללא תוכנית מובנית לעתיד.
ח) המשקיעים לא יראו החזר על השקעתם ויתבקשו לבצע עוד "הזרמה". על דיבידנד מרווחים לא יהיה מה לדבר.
ט) המנהלים לא ישתפו פעולה ויתייחסו למשקיעים כמו ("כסף טיפש", אם להשתמש בסלנג של אנשי שוק ההון).
עסק בינוני מהווה מלכודת מוות למשקיעים (ודרך מעולה להפוך חסכונות להפסדים).
למנהלים ובעלי עסקים בינוניים, זוהי דרך מעולה לבזבז את מיטב שנות החיים ללא יצירת הר מזומנים גדול ומרשים.
בינוניות, כמילה אחת, היא הרעל שזורמת בעורקיו של העסק הכושל. ואל תתעו בכך, העסק שבעורקיו זורמת בינוניות הוא עסק בשלבי גסיסה.
גסיסה איטית. גסיסה מהירה. מוות פתאומי ומהיר או ריקבון עסקי שצריך להתפשט ולחסל רזרבות של שנים לפני ששעת הפטירה תוכרז בבנק הקרוב.
אך המוות והקריסה בואו יבואו והם מנת חלקו של העסק והמנהל הבינוני.
חבל. כיוון שזה לא צריך להיות כך.
מהו עסק מעולה?
בפסקה אחת, כל הסיפור של עסק מעולה ניתן להיות מסוכם במספר אופנים עיקריים:
1) אף אחד אחר לא יכול לעשות את מה שהוא עושה. אולי בגלל שיש לו פטנט ייחודי או אולי בגלל שיש לו אח גדול ומפחיד שמונע ממתחרים להיכנס לתחום (כמו חברת מקורות או חברת חשמל) ואולי בגלל שהוא פשוט יודע לעבוד הרבה יותר יעיל ובזול.
2) מותג רב עוצמה. החברה או המוצר כל כך ידועים, שהם יכולים לגבות יותר מהמתחרים בצורה מתמשכת. אתה חושב על המוצר - אתה חושב על החברה. החיבור הרעיוני כל כך חזק אצל קהל המטרה, שפשוט רוב העסקים זורמים לחברה הספציפית הזו. אולי כמו במקרה של קוקה קולה.
3) בעלות על משאב מוגבל. העסק עושה שימוש במשהו ייחודי, משאב ששייך לעסק הזה בלבד. נניח כמו מפעילי אתר החרמון (ההר עצמו כמשאב) או מפעלי ים המלח.
4) גודל והיקף עסקים. היקף עסקים שמאפשר שליטה על חלק משמעותי מהנישה. הוא מאפשר למנוע חדירה של מתחרה לשוק ובזכות הגודל משיג יתרון תחרותי מול ספקים (אולי כמו מה שקורה אצל רשתות השיווק מול הספקים שלהם).
זו איננה רשימה סגורה.
זו התחלה של רשימה פתוחה של עסקים שהופכים את בעליהם למיליונרים.
איפה העסק שלך נמצא?
נסה לאתר את העסק שלך באחד או (רצוי) ביותר מהסעיפים המפורטים לעיל.
במידה וסעיף אחד או יותר מסעיפים א´-ט´ מעלה מוכרים לך לא רע ואתה עדיין לא מיליונר יש לבצע טיפול נמרץ. כאן ועכשיו!
200CC אדרנלין במזרק ארוך ישר ללב!
זה לא כל כך פשוט להפוך עסק בינוני לעסק מעולה. אבל זה אפשרי.
זו עבודת פרך. עבודה קשה וממושכת והיא לא מגיעה בקלות לאף אדם.
תהליך השינוי יכול לקחת זמן.
אבל, תהליך השינוי יכול להתבצע על ידי כל מנהל מודע שרוצה להצליח וכל בעל רכוש שרוצה לגרום לרכוש שלו להפוך להררי הררים של מיליוני שקלים, אירו או יינים.
זו הדרך הקצרה ביותר והמהנה ביותר (לפחות לטעמנו) להתעשר התעשרות יציבה ומתמשכת, כזו שלא תתפוגג בתוך שנייה וחצי.
הרשימה מעלה מסכמת את התוצר הסופי של התהליך.
מה שהיא לא מתארת זה את כל הפרמטרים השונים שיש לנתח, לתקן ולשפר ואת התהליכים וההטמעה של השינוי שיש לבצע.
זינוק נחשוני בפעילות העסקית!
כאשר האזורים הנכונים מאותרים לתיקון וכאשר התיקון מתבצע, מה שמתרחש הוא זינוק נחשוני בפעילות העסקית.
עסק קטן יכול להפוך לעסק ששולט על הנישה שלו בקלות יחסית.
לקוחות זורמים פנימה.
ניתן להעלות מחירים ללא חשש שהמתחרים יערקו או יברחו.
איכות החיים עולה.
הרווחיות מזנקת ומשתפרת.
תזרים המזומנים מתחיל להראות חיובי.
אין כמעט בעיות גביה.
בקיצור - אתה יודע שאתה מתחיל לנהל עסק מעולה. אין שום שאלה בקשר לכך.
אתה יודע, כיוון שהתוצאות בחשבון הבנק מדברות בעד עצמן.
איך הופכים את העסק שלי לעסק יותר "מעולה"...?
שאלה טובה!
ראשית צריך לברר מה בדיוק קורה בעסק עכשיו.
כדי לבדוק זאת בקש ממומחה ניהול בעל הכשרה בניתוח מערכות ארגוניות לבצע אבחונים של העסק לאיתור החוליות החלשות או החסרות.
דאג שיועץ מומחה יראיין אותך ויאתר איתך יחד איתך את הגורמים שמונעים מהעסק שלך להיות עסק מעולה.
מכאן, הדרך קצרה להמראה שלך.
בדיוק כמו שעושים בעלי ומנהלי עסקים מעולים.
בא לך להרוויח יותר כסף?... קדימה. צא לדרך!
חנן זוגלובק,
http://www.powerbusiness.co.il
אתר עוצמה עסקית באינטרנט מוקדש לקהילת העסקים הקטנים והבינוניים בישראל (מתחת למחזור שנתי של 110 מיליון ש"ח) ומכיל ספרייה ענפה וחינמית של טיפים מקצועיים, ניהוליים, שיווקיים, אסטרטגיים וכולי. דרך האתר מתפרסמות סקירות תקופתיות וניתוחי מקרה לימודיים של תהליכי ייעוץ ובניית עסקים לקהילת המנהלים ובעלי העסקים הרשומים אליו ונשלחות הזמנות לאירועים עסקיים חשובים המאפשרים בניית קהילת נטוורקינג ענפה. אתם מוזמנים לבקר באתר ולהפיק את המקסימום מהתכנים הממתינים לכם.
חנן זוגלובק, בעל ניסיון מצטבר של למעלה מ 47 שנים בהכשרת מנהלים, איש תעשיה רב פעלים, בעל ידע מקיף בניהול, יועץ בכיר ומבעלי עוצמה עסקית יועצים בע"מ
http://www.powerbusiness.co.il/subpage.asp?page=success