דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אחריות מהבוטח לסייע בהכנת תיק הגנה 

מאת    [ 15/07/2008 ]

מילים במאמר: 372   [ נצפה 2596 פעמים ]


דוד ישר הגיש לבית משפט השלום ברחובות תביעה כספית נגד בעלים של רכב גורר אשר גרם לו לטענתו נזק. לתביעה צרף ישר גם את חברת הביטוח מנורה.

זו האחרונה ביטחה את הגורר בביטוח אחריות.

במשפט הודיעה מנורה כי מבוטחה אינו מגיב לפניותיה לשתף עמה פעולה לשם הכנת ההגנה. המבוטח, הוסיפה מנורה, גם מעולם לא ייפה את כוחה לייצגו במשפט.

לאור דברים אלה ומאחר והמבוטח לא התגונן, נתנה השופטת אביטל בית נר פסק דין נגדו על מלוא סכום התביעה, בתוספת הוצאות.

בשלב זה הגישה מנורה בקשה כי התביעה נגדה תסולק על הסף. מנורה חזרה וטענה כי המבוטח לא הודיע לה על התאונה, וכי הוא מתעלם מפניות רבות שלה אליו.

בנסיבות אלה, הסבירה מנורה, היא מוצאת עצמה במצב בלתי סביר בו אין בידיה מסמכים ופרטים הנחוצים לבירור החבות והנזק הנטענים.

אמנם, הודתה מנורה, משהגיעה אליה דרישת ישר לפיצוי היא שלחה כדבר שבשגרה שמאי מטעמה לתעד את הנזק הנטען. אך הודעה מהמבוטח, הדגישה מנורה, לא הגיעה אליה מעולם.

השופטת בית נר סקרה את הוראות חוק חוזה הביטוח המחייבות את המבוטח להודיע על מקרה הביטוח למבטח שלו מיד לאחר שנודע לו על המקרה. הוראות החוק מוסיפות וקובעות כי אי קיום חובת ההודעה המיידית משפיעה על חובת המבוטח לתשלום תגמולי ביטוח ולעיתים אף פוטרת את המבטח מכל חבות.

כאשר מדובר בביטוח אחריות, אכן רשאי הצד שנפגע מהמבוטח לפנות בתביעה ישירות למבטח. אולם, מדגיש החוק, "טענה שהמבטח יכול לטעון כלפי המבוטח תעמוד לו גם כלפי הצד השלישי".

השופטת בית נר פסקה כי במקרה כמו זה הנדון שבו אין בידי מנורה מידע הנחוץ לבירור חבותה, אין מנורה מסוגלת להתגונן בפני התביעה. מדובר במקרה שבו על פי הוראות חוק חוזה הביטוח, התנהגותו של המבוטח מפקיעה את חוזה הביטוח. נכון להיום, במצב העובדתי כפי שהוכח בבית המשפט, פטורה מנורה מחבותה כלפי המבוטח. פטור זה שקיים למנורה עומד גם כלפי ישר בהיותו צד שלישי.

תוצאה זו תואמת, לדעת השופטת, גם את המדיניות המשפטית הרצויה. לא יתכן שמבוטחים יפרו את התחייבויותיהם וחברת הביטוח תהיה מחוייבת באופן אוטומטי. גם לא ייתכן שצד שלישי - כמו ישר במקרה זה - מחזיק בפסק דין כלפי מבוטח ולא יפעל למימושו רק מהטעם שנוח וקל לו, כנראה, לזכות בכספים מחברת הביטוח. במקרה זה, הן המבוטח והן ישר עצמו לא היו תמי לב בהתנהגותם כלפי מנורה. ראוי הוא כי התביעה כנגד מנורה תמחק על הסף.

מסמך 313
משרד עו"ד חיים קליר מתמחה בייצוג והופעה בבתי המשפט, במשפטי ביטוח ונזיקין. לפרטים נוספים ראה באתר המשרד http://www.kalir.co.il
המשרד ממוקם בבית שרבט, רחוב קויפמן 4 ת.ד. 50092 תל אביב 61500.
טלפון: 03-5176626, פקס: 03-5177078.
סלולארי: 054-4400005
למשרד סניפים במודיעין: 08-9714884
ובחיפה: 04-8524531



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב