שינוי התפיסה החינוכית בגיל מאוחר הינו טעות חמורה / מאת יואב ברנזון
ילדים לא צייתנים?
הורים רבים חווים בעיות תפקודיות עם ילדיהם בגיל מאוחר. ההורים מאוכזבים מכך שהילדים לא מספיק נותנים להם כבוד, לא מספיק מתייחסים אליהם, לא מספיק מתקשרים ושומרים על קשר, לא מספיק מודים להם על העזרה שלהם ובסך הכל יותר מדי אינטרסנטיים לצרכים של עצמם.
הם מרגישים מרומים, מנוצלים, מאוכזבים מהגישה החינוכית של עצמם ומשוכנעים שרק שינוי הגישה החינוכית ומעבר מחינוך רך ומפנק לחינוך קשה, מוסרני, צדקני וקשוח יביא את הילדים חזרה לתפקוד תקין.
מיד רכה ליד קשה - טעות נפוצה
שינוי תפיסה חינוכית ומעבר מיד רכה ליד קשה הוא טעות נפוצה של הורים רבים. ראשית, לכל ילד הגישה החינוכית המתאימה לו, ולכן שינוי הגישה החינוכית לא יביא לשום תוצאה חדשה או טובה יותר עם ילדים מסוימים - אלא רק לנזק, לעיתים בלתי הפיך. שנית, שינוי גישה חינוכית לאחר שנים של התנהגות ותפיסה מסוימת היא מהלך מוטעה, בלתי מוסבר, לא נכון וגם לא אמיתי. הורה שכל חייו פעל בצורה מסוימת וכך הוא חינך את ילדיו - לא יכול לשנות את תפיסתו החינוכית לפתע מבלי לחולל משבר חמור ביחסים, ומבלי לפגוע קודם כל בעצמו, ולאחר מכן במרקם המשפחתי.
רבים יועצים להורים לשנות גישה לגישה תקיפה וקשוחה. למעשה, שינוי זה מביא ברוב המקרים לפירוק התא המשפחתי, לקרעים נוראיים בתוך המשפחה, לניתוק בין הורים לילדים ולצער וסבל לכל המעורבים, ללא שום הישג או תרומה. חשוב לזכור שגישה תקיפה - גם אם היא לכאורה מוצדקת - אינה מביאה לתוצאות חיוביות בשטח אלא רק לנזקים ולמאבקים נוראיים בתוך המשפחה, ולכן אין בה שום תועלת.
תפקיד ההורים
תפקיד ההורים בגיל מבוגר אינו לחנך את הילדים אלא לאהוב אותם, לתת להם ולעזור להם להצליח בחיים בכל דרך אפשרית, אחרת לשם מה מביאים ילדים אם לא כדי שיהיה להם טוב ושיצליחו בחיים? הורים שמנסים בגיל מאוחר לחנך את ילדיהם הבוגרים בגילאי 25-40 מנסים לסובב את הגלגל אחורה ולחזור לתקופת הילדות כדי להתחיל בחינוך מחדש, רעיון שהוא מגוחך לחלוטין.
זה בלתי אפשרי לחנך מחדש ילדים בוגרים, במיוחד אחרי 20 או 30 שנים של תפיסה חינוכית מסוימת ושונה שהייתה נהוגה במשפחה והונהגה על ידי ההורים עצמם. ילדים מבוגרים מגיבים לשינוי חינוכי ולשינוי גישה מצד ההורים בצורה גרועה, ההורים המבוגרים הופכים עוד יותר לחסרי אונים, ברוב המקרים הדבר מוביל לפיצוצים, ניתוקים, חרמות ונידויים בתוך המשפחה ובסופו של דבר כל המעורבים בעניין סובלים ומדממים במשך שנים, ללא שום רווח.
וטיפ לסיום: מי שאומר לכם לנקוט ביד קשה על הילדים הבוגרים שלכם נותן לכם עצת אחיתופל. גישה נוקשה עם ילדים בוגרים תביא אתכם בדרך כלל לאבד את הילדים שלכם במקום לנצל את שארית חייכם בלאהוב אותם, לתמוך בהם ולהיות החברים הכי טובים שלהם.
ילדים לא צייתנים?
הורים רבים חווים בעיות תפקודיות עם ילדיהם בגיל מאוחר. ההורים מאוכזבים מכך שהילדים לא מספיק נותנים להם כבוד, לא מספיק מתייחסים אליהם, לא מספיק מתקשרים ושומרים על קשר, לא מספיק מודים להם על העזרה שלהם ובסך הכל יותר מדי אינטרסנטיים לצרכים של עצמם.
הם מרגישים מרומים, מנוצלים, מאוכזבים מהגישה החינוכית של עצמם ומשוכנעים שרק שינוי הגישה החינוכית ומעבר מחינוך רך ומפנק לחינוך קשה, מוסרני, צדקני וקשוח יביא את הילדים חזרה לתפקוד תקין.
מיד רכה ליד קשה - טעות נפוצה
שינוי תפיסה חינוכית ומעבר מיד רכה ליד קשה הוא טעות נפוצה של הורים רבים. ראשית, לכל ילד הגישה החינוכית המתאימה לו, ולכן שינוי הגישה החינוכית לא יביא לשום תוצאה חדשה או טובה יותר עם ילדים מסוימים - אלא רק לנזק, לעיתים בלתי הפיך. שנית, שינוי גישה חינוכית לאחר שנים של התנהגות ותפיסה מסוימת היא מהלך מוטעה, בלתי מוסבר, לא נכון וגם לא אמיתי. הורה שכל חייו פעל בצורה מסוימת וכך הוא חינך את ילדיו - לא יכול לשנות את תפיסתו החינוכית לפתע מבלי לחולל משבר חמור ביחסים, ומבלי לפגוע קודם כל בעצמו, ולאחר מכן במרקם המשפחתי.
רבים יועצים להורים לשנות גישה לגישה תקיפה וקשוחה. למעשה, שינוי זה מביא ברוב המקרים לפירוק התא המשפחתי, לקרעים נוראיים בתוך המשפחה, לניתוק בין הורים לילדים ולצער וסבל לכל המעורבים, ללא שום הישג או תרומה. חשוב לזכור שגישה תקיפה - גם אם היא לכאורה מוצדקת - אינה מביאה לתוצאות חיוביות בשטח אלא רק לנזקים ולמאבקים נוראיים בתוך המשפחה, ולכן אין בה שום תועלת.
תפקיד ההורים
תפקיד ההורים בגיל מבוגר אינו לחנך את הילדים אלא לאהוב אותם, לתת להם ולעזור להם להצליח בחיים בכל דרך אפשרית, אחרת לשם מה מביאים ילדים אם לא כדי שיהיה להם טוב ושיצליחו בחיים? הורים שמנסים בגיל מאוחר לחנך את ילדיהם הבוגרים בגילאי 25-40 מנסים לסובב את הגלגל אחורה ולחזור לתקופת הילדות כדי להתחיל בחינוך מחדש, רעיון שהוא מגוחך לחלוטין.
זה בלתי אפשרי לחנך מחדש ילדים בוגרים, במיוחד אחרי 20 או 30 שנים של תפיסה חינוכית מסוימת ושונה שהייתה נהוגה במשפחה והונהגה על ידי ההורים עצמם. ילדים מבוגרים מגיבים לשינוי חינוכי ולשינוי גישה מצד ההורים בצורה גרועה, ההורים המבוגרים הופכים עוד יותר לחסרי אונים, ברוב המקרים הדבר מוביל לפיצוצים, ניתוקים, חרמות ונידויים בתוך המשפחה ובסופו של דבר כל המעורבים בעניין סובלים ומדממים במשך שנים, ללא שום רווח.
וטיפ לסיום: מי שאומר לכם לנקוט ביד קשה על הילדים הבוגרים שלכם נותן לכם עצת אחיתופל. גישה נוקשה עם ילדים בוגרים תביא אתכם בדרך כלל לאבד את הילדים שלכם במקום לנצל את שארית חייכם בלאהוב אותם, לתמוך בהם ולהיות החברים הכי טובים שלהם.
יואב ברנזון http://www.ybc.co.il הוא מומחה, מנטור ומאסטר בעל שם לאומי ובינלאומי בנושא ההצלחה העסקית והזוגית בחיים. הוא עוסק ביעוץ זוגי ועסקי ב-18 השנים האחרונות .
הוא פיתח את שיטת 4 הצעדים http://www.ybc.co.il/fs.htm - שיטה עולמית ייחודית להצלחה מהירה ועמוקה בעסקים, בזוגיות ובכל יתר תחומי החיים.
הוא כתב 7 ספרים בתחום האהבה העצמית והפיתוח העצמי - חלקם רבי מכר בארץ ובעולם.
הוא פרסם למעלה מ-1,500 מאמרים בתחום הצמיחה האישית, הזוגיות, הפיתוח העסקי וההצלחה.
הוא פיתח טכניקות ייחודיות המאפשרות לתכנת את תת-המודע מחדש. תכנות הוא תהליך מהיר המאפשר לנצל את היכולות התת-הכרתיות והלא מודעות כדי להגיע במהירות להצלחה יוצאת דופן ולרכוש יתרון ניכר על פני אנשים "רגילים" שלא עברו תכנות.
הוא פיתח את שיטת 4 הצעדים http://www.ybc.co.il/fs.htm - שיטה עולמית ייחודית להצלחה מהירה ועמוקה בעסקים, בזוגיות ובכל יתר תחומי החיים.
הוא כתב 7 ספרים בתחום האהבה העצמית והפיתוח העצמי - חלקם רבי מכר בארץ ובעולם.
הוא פרסם למעלה מ-1,500 מאמרים בתחום הצמיחה האישית, הזוגיות, הפיתוח העסקי וההצלחה.
הוא פיתח טכניקות ייחודיות המאפשרות לתכנת את תת-המודע מחדש. תכנות הוא תהליך מהיר המאפשר לנצל את היכולות התת-הכרתיות והלא מודעות כדי להגיע במהירות להצלחה יוצאת דופן ולרכוש יתרון ניכר על פני אנשים "רגילים" שלא עברו תכנות.