דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זכר או נקבה... או שניהם... 

מאת    [ 22/12/2005 ]

מילים במאמר: 511   [ נצפה 9553 פעמים ]

כותב / כותבות טקסט ומתלבטים / מתלבטת אם לפנות לקוראת / קוראים בזכר או בנקבה? ביחיד או ברבים?
אתן / אתה לא היחיד / יחידות!

------------------------------------------------
"זכר ונקבה, ברא אותם" (בראשית, א', כ"ז)
------------------------------------------------

אם כתבת טקסט (ובעיקר טקסט שיווקי) - ולא משנה אם זה למודעת פרסומת, דף אינטרנט, או מאמר שיווקי - בוודאי נתקלת בהתלבטות הזו: לפנות לקורא בזכר או בנקבה?

הו, כמה קלים חייהם של דוברי (וכותבי) השפות הלטיניות. שם, לרוב, אין הבדל בין פניה לזכר או לנקבה. אפשר פשוט לכתוב ?Click Here? או ?You better join NOW!? וזהו. כיסינו את כלל האוכלוסיה. אבל עברית קשה שפה. יש יאמרו שהיא שפה משוכללת יותר ומתקדמת יותר שמציעה יותר אפשרויות... במקרה שלנו זה דווקא די מגביל.

אז נכון, כמעט כל טקסט כללי בעברית כתוב בלשון זכר. בעברית הפניה הכללית היא בזכר.
למרות שמרב מיכאלי יוצאת חוצץ כנגד הכלל הזה - אין הרבה מה לעשות.
אם נכתוב: "אתה מוזמן לפנות אלינו" יהיה ברור לכולם שמדובר גם בגברים וגם בנשים.
לעומת זאת, אם נכתוב: "את מוזמנת לפנות אלינו" יהיה ברור לגברים שלא מדברים אליהם.

כמעט כל הנשים (למעט מספר פמיניסטיות לוחמניות) יקבלו אוטומטית טקסט בזכר כפונה גם אליהן. הן רגילות לכך וזו הנורמה התרבותית המקובלת. (לגברים, כמובן לא תהיה בעיה).
המדקדקים מוסיפים בשולי הטקסט הבהרה בסגנון "הפניה בזכר היא מטעמי נוחות בלבד" או "הפניה היא לנשים ולגברים" וכו'.

אפשרות נוספת - ומאוד לא מומלצת - היא פניה אנדרוגנית:
"את/ה מוזמן/ת להצטרף". פניה מסורבלת ואיטית, שמטרידה ומכבידה על הקורא(/ת).
סוג פניה כזה לא מומלץ וגם בלתי אפשרי בטקסט ארוך (ע"ע הפתיח למאמר הזה).

אז מה עושים?
בדרך כלל, כשאני נשאל את השאלה הזאת בהרצאותי, יש בקהל מתחכם זריז שממהר לענות "פונים ברבים, גם לנשים וגם לגברים". תשובה לא חכמה במיוחד, בהתחשב בעובדה שבעברית יש הבדל גם בין רבים לרבות. "בואו בהמוניכם" שונה מ"בואנה בהמוניכן", כך שבעיית הזכר-נקבה לא נפתרת. עם זאת, כתיבה ברבים (להבדיל מרבות) הופכת את הטקסט לכללי יותר ובתוקף כך פונה גם לנשים. זהו אכן, סוג של פתרון.

אך אליה וקוץ בה. אני מאוד לא אוהב לפנות לקורא שלי ברבים. זו פניה בעייתית - בעיקר בכתיבה השיווקית-פרסומית. אנחנו לא עסקן פוליטי הקורא במגאפון לקהל ההמונים מעל במה קטנה. הפניה הקולקטיבית היא קצת "פאסה", ובעיקר - היא המונית, לא אישית ומנכרת ("...אם אתם סובלים מטחורים..." מי זה אתם? האשכנזים? הסטודנטים? בעלי הכלבים? למה אני צריך לשתף בבעיות שלי את כולם? - וכולן.)

אני תמיד משתדל לפנות פניה אישית, ביחיד. בדרך כלל את הטקסט (דף אינטרנט, מודעת פרסומת, מכתב, אי-מייל) קורא אדם אחד לבד. רק הוא לבד מול המסך או הדף. הפניה היחידנית היא אישית יותר, משפיעה יותר ומתקבלת בקלות אצל הקורא (גם אם הוא היא). זו פשוט פניה יעילה יותר.

פניה חכמה ומושכלת ביחיד גם פותרת הרבה פעמים את בעית הזכר והנקבה. "נמאס לך לסבול מטחורים? יש לך סיבה טובה להתחיל לחייך." - פונה גם לגברים וגם לנשים, אף אחד לא מרגיש מקופח.
(נכון שלפעמים צריך קצת וירטואוזיות מילולית - לבחור את הניסוח הנכון כדי שזה יתפוס גם בזכר וגם בנקבה - אבל זה עובד).


זו הדרך המומלצת, לדעתי. כדאי גם לך לנסות.
בהצלחה.

(ואכן, גם המאמר הזה כתוב בפניה יחידנית לשני המינים, כך שגם קורא וגם קוראת ירגישו שזו פניה אישית)

י' קורן הוא מנהל קריאטיב במשרדי פרסום כבר כ-20 שנה.
מרצה וכותב על פרסום, ועל קריאטיב בפרסום. מומחה בבניית מותגים, ובטיפול, שיקום ותחזוקת מותגים, פרסום ובניית קמפיינים ב-Google AdWords.
www.yudkoren.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב