מסע גיל ההתבגרות.....
גיל ההתבגרות הינו מסע בו עובר המתבגר מספר תחנות העוזרות לו ליצור זהות פנימית עצמאית ואחראית.
גיל ההתבגרות מתחיל בסביבות גיל 13 ומתאפיין בשינויים בגוף, שינוי באופן החשיבה, שינוי רגשי, שינוי במערכות יחסים ושינוי בהתנהגות ומלווה ברצון גדול להשתחרר מדמות ההורים וברצון להיפרד ולהתבדל מהם.
הצעיר צריך זמן ודרך ללמוד ולהכיר את עצמו החדש המתפתח וצומח לו.
התקופה מלווה הרבה פעמים בהתנתקות מהסביבה, סגירת החדר והמצאות לבד. תקופה זו מקבילה לתקופת הגולם של הפרפר המנצל תקופה זו על מנת לצאת פרפר יפה ובעל כנפיים חזקות.
תהליכי ההתבגרות יוצרים עומס רב על הצעירים והצעירות והשינויים זוללי אנרגיות ולעיתים קרובות אף מלווים בתחושות של אובדן שליטה ואובדן ערך עצמי.
מתבגרים נמצאים בתהליך של שינוי, הכרוך בכאב גדול, אולם הכאב מביא לצמיחה.
אימון אישי למתבגר
האימון האישי הינו תהליך מעשי של רכישת כלים לצמיחה לכיוון אותו בוחר המתבגר והנכון עבורו. כלים אשר ישמשו אותו בשלבים שונים בהמשך חייו.
המתבגרים מגיעים עם שאלות הנוגעות לאהבה ראשונה, יחסים עם ההורים, יחסים עם חברים, חוסר ודאות ובלבול, חוסר רצון ללמוד, דימוי עצמי נמוך, וכדומה.
ההורים מהווים חלק מהבמה עליה מתרחשת דרמת גיל ההתבגרות, ההורים במסרים גלויים או סמויים מעברים למתבגרים את הציפיות שלהם, החלומות שלהם, החששות שלהם והביקורת שלהם.
הצעירים, נמצאים בתחושה שהם "תחת חקירה":
"לאן אתה הולך?"
"מתי אתה תחזור?"
"הכנת שיעורים?" "מתי תכין שיעורים?"
"התכוננת למבחן?"
"מתי תסדר את החדר?"
"מה יהיה איתך?"
בשעת האימון מקבל המתבגר את הבמה שתהייה כולה שלו.
מניסיוני אני רואה כי ההקשבה, הסקרנות והפתיחות יחד עם העידוד של המאמן למתבגר מאפשרים לו שיחה "בגובה העיניים".
באווירה כזו הוא מדבר על כל הדברים שמטרידים אותו ויש לו ההזדמנות לפגוש את רצונותיו האמיתיים לקחת אחריות על מה שקורה לו ולבחור את דרכו ואת מעשיו - התהליך מאפשר למתבגר ליצור את חייו במו ידיו.
על מה עובדים באימון
העבודה נעשית בפגישות אישיות בין המאמן למתבגר ויחד עם זאת מקבל המתאמן משימות אישיות לתרגול, לבדיקה ולהפנמה של הדברים עליהם עובד ואותם ברצונו להשיג.
הפגישות יחד עם התרגול מאפשרות מיקוד בהשגת המטרה לשמה הגיע המתאמן.
תהליך האימון מתמקד בדברים הבאים:
? העצמה - התרכזות ביכולות ובכוחות של המתבגר.
? זיהוי ובניית מערכת ערכים וכיבוד מערכת הערכים.
? כלים לקבלת החלטות ואחריות.
? הקשבה לרצונות.
? מערכות יחסים: הקשבה - גבולות - תקשורת.
? בירור היעדים, בניית התוכנית להשגתם וליווי עד להשגת היעדים.
בתהליך האימון מתחבר המתאמן ליכולות ולחוזקות שלו - יש לו הזדמנות לגלות את הכוחות הנמצאים בו ואת היכולות שלו באופן שיחזק אותו ובאופן שיאפשר לו להעלות את הערך העצמי מתוך עצמו ולא על ידי פגיעה, הורדה או החלשה של הזולת בכלל וההורים בפרט. יחד עם זאת הוא לומד שהערך העצמי שלו אינו תלוי במה שהאחרים חושבים ומייחסים לו.
עבודה נוספת משמעותית היא העבודה על מערכת הערכים - הבית מהווה את הקרקע ממנה צומחת מערכת הערכים שלו, בתהליך של גילוי הוא מברר מהם הערכים שחשובים לו ומהם הערכים שברצונו לאמץ .
מערכת ערכים ברורה מאפשרת לכל אחד מאיתנו לעשות את הבחירות הנכונות עבורו, עבור המתבגרים הנמצאים במצבי לחץ חברתי כגון: עישון, סמים, אלימות, הסתכנות וכדומה משמשת מערכת הערכים כלי נוסף להיעזר בו על מנת לקבל ההחלטות משמעותיות עבורם ועבור עתידם.
המתאמן רוכש כלים לתקשורת יעילה עם הוריו ועם הסביבה, הוא לוקח אחריות על מעשיו ובחירותיו וכל זה במסגרת של שמירת גבולות וכבוד לזולת.
האימון מאפשר הסתכלות ולימוד עצמי מלווה בשאלות לגבי העתיד:
- איזה בן-אדם ברצוני להיות?
- מה אני רוצה לתרום לסביבתי?
- איזה חבר/ה אני רוצה להיות?
- איזה בן/בת זוג אני רוצה להיות?
- מי האנשים שאני רוצה שיהיו בסביבה שלי?
- איזה אנשים אני רוצה כחברים שלי?
- איזה בן/בת זוג אני רוצה שיהיו לי?
- אילו מערכות יחסים אני רוצה? ומה אני מוכן לתת /להביא למערכות היחסים שלי?
- מי האנשים שאני רוצה שיהיו בסביבה שלי?
שאלות כגון אילו מאפשרות לצעירים להסתכל מספר צעדים קדימה לבחון את הבחירות שלהם ולהציב יעדים מידיים ולעתיד.
תלמידה כיתה י"א, הגיעה לאחד המפגשים לפני חופשת הפסח, נסערת ומיואשת: יש לה הרבה עבודות להגיש והרבה מבחנים והיא חייבת ללמוד והיא חייבת גם לבלות בחופש והיא לא רואה איך היא תצליח לעשות את כל זה.
דבר ראשון בררנו ביחד מה היא חייבת ומה היא רוצה - והיא הגדירה שברצונה ללמוד כי היא רוצה להצליח חשוב לה לקבל תעודת בגרות. היא הגדירה מה תהייה הצלחה מבחינתה ובמקרה זה תורגמה ההצלחה לציונים שהיא רוצה לקבל בכל מקצוע, כשהדגש הושם על המקצועות בהם היא ניגשת איתם לבגרות בשנה זו. השלב הבא היה לראות מה נדרש ממנה בכל מקצוע כדי להגיע ליעד שהציבה, אחר כך לבנות תוכנית עבודה ששילבה את הלימודים יחד עם הבילויים שרצתה לבלות בחופשה ובחירתה לעבוד לפי תוכנית זו.
המשימה הפכה להיות אפשרית וברת השגה כיון שהמטרה היתה ברורה (תעודת בגרות ואיזה ציונים) המאמץ והמכשולים הפכו לתוכנית עבודה והנערה עשתה בחירה להשיג את המטרה.
נער, תלמיד כתה י', הגיע לאימון עם דימויי עצמי נמוך וללא חברים. היעד שהוא ביקש להשיג באימון היה להעלות את הביטחון העצמי ולרכוש חברים. בררנו מה זה אומר לו להיות עם "ביטחון עצמי", עבדנו על מערכת החוזקות והיכולות שלו וקבענו יעדים בהתאם להגדרות שלו. הסתבר שהנער מצטיין במתמטיקה ואוהב להסביר את החומר, אחד היעדים שהצבנו היה להגיע לתלמידים שנזקקו לעזרה שותפת או לפני בחינה במתמטיקה ולעזור להם. התרומה שלו לתלמידים, העלתה את תחושת הערך שלו והוא התחיל לדבר גם על נושאים נוספים ורכש לו מספר חברים..
אימון אישי למתבגרים מומלץ כחוויה מעצימה להווה ועתיד טובים יותר.
דורית ליכט, אמא ל- 3 מתבגרים (18.5, 17, 12.5)
גיל ההתבגרות הינו מסע בו עובר המתבגר מספר תחנות העוזרות לו ליצור זהות פנימית עצמאית ואחראית.
גיל ההתבגרות מתחיל בסביבות גיל 13 ומתאפיין בשינויים בגוף, שינוי באופן החשיבה, שינוי רגשי, שינוי במערכות יחסים ושינוי בהתנהגות ומלווה ברצון גדול להשתחרר מדמות ההורים וברצון להיפרד ולהתבדל מהם.
הצעיר צריך זמן ודרך ללמוד ולהכיר את עצמו החדש המתפתח וצומח לו.
התקופה מלווה הרבה פעמים בהתנתקות מהסביבה, סגירת החדר והמצאות לבד. תקופה זו מקבילה לתקופת הגולם של הפרפר המנצל תקופה זו על מנת לצאת פרפר יפה ובעל כנפיים חזקות.
תהליכי ההתבגרות יוצרים עומס רב על הצעירים והצעירות והשינויים זוללי אנרגיות ולעיתים קרובות אף מלווים בתחושות של אובדן שליטה ואובדן ערך עצמי.
מתבגרים נמצאים בתהליך של שינוי, הכרוך בכאב גדול, אולם הכאב מביא לצמיחה.
אימון אישי למתבגר
האימון האישי הינו תהליך מעשי של רכישת כלים לצמיחה לכיוון אותו בוחר המתבגר והנכון עבורו. כלים אשר ישמשו אותו בשלבים שונים בהמשך חייו.
המתבגרים מגיעים עם שאלות הנוגעות לאהבה ראשונה, יחסים עם ההורים, יחסים עם חברים, חוסר ודאות ובלבול, חוסר רצון ללמוד, דימוי עצמי נמוך, וכדומה.
ההורים מהווים חלק מהבמה עליה מתרחשת דרמת גיל ההתבגרות, ההורים במסרים גלויים או סמויים מעברים למתבגרים את הציפיות שלהם, החלומות שלהם, החששות שלהם והביקורת שלהם.
הצעירים, נמצאים בתחושה שהם "תחת חקירה":
"לאן אתה הולך?"
"מתי אתה תחזור?"
"הכנת שיעורים?" "מתי תכין שיעורים?"
"התכוננת למבחן?"
"מתי תסדר את החדר?"
"מה יהיה איתך?"
בשעת האימון מקבל המתבגר את הבמה שתהייה כולה שלו.
מניסיוני אני רואה כי ההקשבה, הסקרנות והפתיחות יחד עם העידוד של המאמן למתבגר מאפשרים לו שיחה "בגובה העיניים".
באווירה כזו הוא מדבר על כל הדברים שמטרידים אותו ויש לו ההזדמנות לפגוש את רצונותיו האמיתיים לקחת אחריות על מה שקורה לו ולבחור את דרכו ואת מעשיו - התהליך מאפשר למתבגר ליצור את חייו במו ידיו.
על מה עובדים באימון
העבודה נעשית בפגישות אישיות בין המאמן למתבגר ויחד עם זאת מקבל המתאמן משימות אישיות לתרגול, לבדיקה ולהפנמה של הדברים עליהם עובד ואותם ברצונו להשיג.
הפגישות יחד עם התרגול מאפשרות מיקוד בהשגת המטרה לשמה הגיע המתאמן.
תהליך האימון מתמקד בדברים הבאים:
? העצמה - התרכזות ביכולות ובכוחות של המתבגר.
? זיהוי ובניית מערכת ערכים וכיבוד מערכת הערכים.
? כלים לקבלת החלטות ואחריות.
? הקשבה לרצונות.
? מערכות יחסים: הקשבה - גבולות - תקשורת.
? בירור היעדים, בניית התוכנית להשגתם וליווי עד להשגת היעדים.
בתהליך האימון מתחבר המתאמן ליכולות ולחוזקות שלו - יש לו הזדמנות לגלות את הכוחות הנמצאים בו ואת היכולות שלו באופן שיחזק אותו ובאופן שיאפשר לו להעלות את הערך העצמי מתוך עצמו ולא על ידי פגיעה, הורדה או החלשה של הזולת בכלל וההורים בפרט. יחד עם זאת הוא לומד שהערך העצמי שלו אינו תלוי במה שהאחרים חושבים ומייחסים לו.
עבודה נוספת משמעותית היא העבודה על מערכת הערכים - הבית מהווה את הקרקע ממנה צומחת מערכת הערכים שלו, בתהליך של גילוי הוא מברר מהם הערכים שחשובים לו ומהם הערכים שברצונו לאמץ .
מערכת ערכים ברורה מאפשרת לכל אחד מאיתנו לעשות את הבחירות הנכונות עבורו, עבור המתבגרים הנמצאים במצבי לחץ חברתי כגון: עישון, סמים, אלימות, הסתכנות וכדומה משמשת מערכת הערכים כלי נוסף להיעזר בו על מנת לקבל ההחלטות משמעותיות עבורם ועבור עתידם.
המתאמן רוכש כלים לתקשורת יעילה עם הוריו ועם הסביבה, הוא לוקח אחריות על מעשיו ובחירותיו וכל זה במסגרת של שמירת גבולות וכבוד לזולת.
האימון מאפשר הסתכלות ולימוד עצמי מלווה בשאלות לגבי העתיד:
- איזה בן-אדם ברצוני להיות?
- מה אני רוצה לתרום לסביבתי?
- איזה חבר/ה אני רוצה להיות?
- איזה בן/בת זוג אני רוצה להיות?
- מי האנשים שאני רוצה שיהיו בסביבה שלי?
- איזה אנשים אני רוצה כחברים שלי?
- איזה בן/בת זוג אני רוצה שיהיו לי?
- אילו מערכות יחסים אני רוצה? ומה אני מוכן לתת /להביא למערכות היחסים שלי?
- מי האנשים שאני רוצה שיהיו בסביבה שלי?
שאלות כגון אילו מאפשרות לצעירים להסתכל מספר צעדים קדימה לבחון את הבחירות שלהם ולהציב יעדים מידיים ולעתיד.
תלמידה כיתה י"א, הגיעה לאחד המפגשים לפני חופשת הפסח, נסערת ומיואשת: יש לה הרבה עבודות להגיש והרבה מבחנים והיא חייבת ללמוד והיא חייבת גם לבלות בחופש והיא לא רואה איך היא תצליח לעשות את כל זה.
דבר ראשון בררנו ביחד מה היא חייבת ומה היא רוצה - והיא הגדירה שברצונה ללמוד כי היא רוצה להצליח חשוב לה לקבל תעודת בגרות. היא הגדירה מה תהייה הצלחה מבחינתה ובמקרה זה תורגמה ההצלחה לציונים שהיא רוצה לקבל בכל מקצוע, כשהדגש הושם על המקצועות בהם היא ניגשת איתם לבגרות בשנה זו. השלב הבא היה לראות מה נדרש ממנה בכל מקצוע כדי להגיע ליעד שהציבה, אחר כך לבנות תוכנית עבודה ששילבה את הלימודים יחד עם הבילויים שרצתה לבלות בחופשה ובחירתה לעבוד לפי תוכנית זו.
המשימה הפכה להיות אפשרית וברת השגה כיון שהמטרה היתה ברורה (תעודת בגרות ואיזה ציונים) המאמץ והמכשולים הפכו לתוכנית עבודה והנערה עשתה בחירה להשיג את המטרה.
נער, תלמיד כתה י', הגיע לאימון עם דימויי עצמי נמוך וללא חברים. היעד שהוא ביקש להשיג באימון היה להעלות את הביטחון העצמי ולרכוש חברים. בררנו מה זה אומר לו להיות עם "ביטחון עצמי", עבדנו על מערכת החוזקות והיכולות שלו וקבענו יעדים בהתאם להגדרות שלו. הסתבר שהנער מצטיין במתמטיקה ואוהב להסביר את החומר, אחד היעדים שהצבנו היה להגיע לתלמידים שנזקקו לעזרה שותפת או לפני בחינה במתמטיקה ולעזור להם. התרומה שלו לתלמידים, העלתה את תחושת הערך שלו והוא התחיל לדבר גם על נושאים נוספים ורכש לו מספר חברים..
אימון אישי למתבגרים מומלץ כחוויה מעצימה להווה ועתיד טובים יותר.
דורית ליכט, אמא ל- 3 מתבגרים (18.5, 17, 12.5)