בכל עסק בין אם הוא קטן בינוני או גדול ישנם ארבע מחלקות שחייבות להתקיים והם מהווים את היסודות לכל עסק והפרמטרים לנוסחת האיזון להצלחה עסקית:
1. יסוד האש - ההנהלה (Management).
2. יסוד הרוח - שיווק ומכירות (Marketing).
3. יסוד המים - כספים (Finance).
4. יסוד האדמה - תפעול (Operation).
חשוב להגיד כי עסקים קמים ונופלים על החלטות ניהוליות ולכן אין הבדל מהותי בין עסק גדול לקטן אצל כולם צריכים להתקיים ארבעת המחלקות שהוזכרו קודם.
ההנהלה
המוח של העסק מורכבת ממנכ"ל ומנהלי המחלקות השונים ותפקידם מתחלק לשני חלקים שמשלימים אחד את השני. בחלק הראשון קובעת ההנהלה את החזון של העסק את האסטרטגיה העסקית והשיווקית ואת הטקטיקה לפיה יש לפעול כדי להגיע למטרות העסקיות - קובעת את התוכנית העסקית של העסק לשנים הבאות בדרך כלל חמש שנים . בחלק השני ההנהלה צריכה לשלוט,לפקח ולבקר את המחלקות הקיימות ולוודא שהדברים נעשים כמו שכתוב בתוכנית.
מחלקת השיווק ומכירות
תפקידה יצירת לקוחות ושימורם. תחילתו בזיהוי הצרכים אצל לקוחות, ומסתיים במסירת המוצר ללקוח ובשירות לקוחות לאחר המכירה. להוציא לפועל את האסטרטגיה השיווקית של העסק שהוכתבה על ידי ההנהלה. יצירת לקוחות מתוך פילוח השוק,בניית מועדון לקוחות כדי לשמר את הלקוחות הקיימים כי עסק שיש לו לקוחות מרוצים אף פעם לא יפסיד. יצירת לקוח חדש עולה פי 5 משמירה על לקוח קיים ומחלקת מכירות עוסקת בפעולת המכירה או ההפצה עצמה ללקוחות השונים .
מחלקת כספים
עוסקת בנושאים הכספיים של העסק: תזרים מזומנים,גבייה מלקוחות,תשלומים לספקים,מעקב אחרי חשבון הבנק.בעסקים בינוניים ומעלה גם הנהלת חשבונות, ניהול תקציב העסק ומתן דוחות פיננסים להנהלה.
מחלקת תפעול
עוסקת בתפעול השוטף של העסק. לדוגמא:מזכירות,נהגים,אחזקה וניקיון,מחסנאים ואנשים אחרים שאחראים על התפקוד השוטף של העסק.
1. יסוד האש - ההנהלה (Management).
2. יסוד הרוח - שיווק ומכירות (Marketing).
3. יסוד המים - כספים (Finance).
4. יסוד האדמה - תפעול (Operation).
חשוב להגיד כי עסקים קמים ונופלים על החלטות ניהוליות ולכן אין הבדל מהותי בין עסק גדול לקטן אצל כולם צריכים להתקיים ארבעת המחלקות שהוזכרו קודם.
ההנהלה
המוח של העסק מורכבת ממנכ"ל ומנהלי המחלקות השונים ותפקידם מתחלק לשני חלקים שמשלימים אחד את השני. בחלק הראשון קובעת ההנהלה את החזון של העסק את האסטרטגיה העסקית והשיווקית ואת הטקטיקה לפיה יש לפעול כדי להגיע למטרות העסקיות - קובעת את התוכנית העסקית של העסק לשנים הבאות בדרך כלל חמש שנים . בחלק השני ההנהלה צריכה לשלוט,לפקח ולבקר את המחלקות הקיימות ולוודא שהדברים נעשים כמו שכתוב בתוכנית.
מחלקת השיווק ומכירות
תפקידה יצירת לקוחות ושימורם. תחילתו בזיהוי הצרכים אצל לקוחות, ומסתיים במסירת המוצר ללקוח ובשירות לקוחות לאחר המכירה. להוציא לפועל את האסטרטגיה השיווקית של העסק שהוכתבה על ידי ההנהלה. יצירת לקוחות מתוך פילוח השוק,בניית מועדון לקוחות כדי לשמר את הלקוחות הקיימים כי עסק שיש לו לקוחות מרוצים אף פעם לא יפסיד. יצירת לקוח חדש עולה פי 5 משמירה על לקוח קיים ומחלקת מכירות עוסקת בפעולת המכירה או ההפצה עצמה ללקוחות השונים .
מחלקת כספים
עוסקת בנושאים הכספיים של העסק: תזרים מזומנים,גבייה מלקוחות,תשלומים לספקים,מעקב אחרי חשבון הבנק.בעסקים בינוניים ומעלה גם הנהלת חשבונות, ניהול תקציב העסק ומתן דוחות פיננסים להנהלה.
מחלקת תפעול
עוסקת בתפעול השוטף של העסק. לדוגמא:מזכירות,נהגים,אחזקה וניקיון,מחסנאים ואנשים אחרים שאחראים על התפקוד השוטף של העסק.