חוק הספאם החדש - דיוור ישיר ואתי באינטרנט
דיוור ישיר היא דרך אפקטיבית ונפוצה לפרסום ברשת, אשר צוברת תאוצה בשנים האחרונות עם התרחבות שוק האינטרנט ועליית מספר הגולשים. הרעיון המרכזי הוא שליחת דברי פרסום ושיווק היישר לתיבת הדואר האלקטרוני של הלקוח הפוטנציאלי, כך שהוא נחשף אל המוצר או השירות באופן ישיר מתוך תיבת המייל שלו.
אך כמובן שכאשר נעשה בדרך שיווק זו שימוש לרעה, הדבר הופך משיטת פרסום לגיטימית למטרד גדול. מדי יום מופצות בכל העולם מיליוני הודעות פרסומיות, באמצעות רשימות תפוצה רנדומאליות, לכמויות אסטרונומיות של תיבות מייל אקראיות. השימוש שנעשה באמצעי דיוור ישיר על מנת להציף כמה שיותר תיבות דואר ברחבי העולם, זכה לכינוי דואר זבל, או "ספאם". הספאם הפך לתופעה גלובאלית, מרגיזה ומזיקה ביותר. הודעות ספאם אף גרמו לנזקים כלכליים גדולים, בעיקר בארה"ב, בשל אובדן שעות עבודה והעלות הגבוהה של פיתוח ציוד ותוכנות לחסימה וסינון של הודעות כאלו.
בסוף חודש מאי 2008 עבר בכנסת "חוק הספאם", האוסר שליחה של הודעות פרסומת באמצעות דיוור ישיר, דרך דואר אלקטרוני, הודעות SMS, פקס וכל אמצעי תקשורת אחר. מודל החוק שאומץ היה האירופאי, אשר לפיו נאסרת שליחת תוכן פרסומי ללא בקשה או הסכמה מפורשת של הנמען. זאת לעומת המודל האמריקאי, אשר מותיר לשלוח דואר זבל כל עוד הנמען לא ביקש במפורשות מהמפרסם לחדול ולהסירו מאותן רשימות תפוצה.
אך החוק מכיל הסתייגות חשובה, לפיה מותר לשלוח הודעה חד-פעמית ללקוח שהוא בית עסק, ובו הצעה לשליחת דברי פרסומת בעתיד. גם במקרים כאלו נדרש מהמפרסם לאפשר ללקוח להסירו מכל רשימות דיוור, ולצרף את פרטיו המלאים להודעה. גם דברי הפרסום שישלחו בהמשך, באמצעות רשימות דיוור, לאחר הסכמת הלקוח, יהיו כפופים להגבלות שמציב החוק. בין השאר מחייב החוק את המפרסם לציין בהבלטה בהודעה את היותה דבר פרסומת, להוסיף את פרטיו האישיים ואת הדרכים דרכם יהיה ניתן ליצור עימו קשר. כמו כן, הוא מחויב לאפשר ללקוח להפסיק בכל עת וללא תשלום את המשך משלוחי הפרסומות.
תביעות משפטיות וקנסות כבדים צפויים למי שיפר את החוק, שעבירה עליו אף תיחשב לפלילית. אדם יוכל לתבוע את המפרסם ששלח לו הודעות ספאם בניגוד לחוק ויהיה זכאי לפיצויים, ללא צורך להוכיח כי נגרם לו נזק בעקבות המעשה.
נכתב ע"י צוות לינקו - דיוור ישיר לשיווק באינטרנט
דיוור ישיר היא דרך אפקטיבית ונפוצה לפרסום ברשת, אשר צוברת תאוצה בשנים האחרונות עם התרחבות שוק האינטרנט ועליית מספר הגולשים. הרעיון המרכזי הוא שליחת דברי פרסום ושיווק היישר לתיבת הדואר האלקטרוני של הלקוח הפוטנציאלי, כך שהוא נחשף אל המוצר או השירות באופן ישיר מתוך תיבת המייל שלו.
אך כמובן שכאשר נעשה בדרך שיווק זו שימוש לרעה, הדבר הופך משיטת פרסום לגיטימית למטרד גדול. מדי יום מופצות בכל העולם מיליוני הודעות פרסומיות, באמצעות רשימות תפוצה רנדומאליות, לכמויות אסטרונומיות של תיבות מייל אקראיות. השימוש שנעשה באמצעי דיוור ישיר על מנת להציף כמה שיותר תיבות דואר ברחבי העולם, זכה לכינוי דואר זבל, או "ספאם". הספאם הפך לתופעה גלובאלית, מרגיזה ומזיקה ביותר. הודעות ספאם אף גרמו לנזקים כלכליים גדולים, בעיקר בארה"ב, בשל אובדן שעות עבודה והעלות הגבוהה של פיתוח ציוד ותוכנות לחסימה וסינון של הודעות כאלו.
בסוף חודש מאי 2008 עבר בכנסת "חוק הספאם", האוסר שליחה של הודעות פרסומת באמצעות דיוור ישיר, דרך דואר אלקטרוני, הודעות SMS, פקס וכל אמצעי תקשורת אחר. מודל החוק שאומץ היה האירופאי, אשר לפיו נאסרת שליחת תוכן פרסומי ללא בקשה או הסכמה מפורשת של הנמען. זאת לעומת המודל האמריקאי, אשר מותיר לשלוח דואר זבל כל עוד הנמען לא ביקש במפורשות מהמפרסם לחדול ולהסירו מאותן רשימות תפוצה.
אך החוק מכיל הסתייגות חשובה, לפיה מותר לשלוח הודעה חד-פעמית ללקוח שהוא בית עסק, ובו הצעה לשליחת דברי פרסומת בעתיד. גם במקרים כאלו נדרש מהמפרסם לאפשר ללקוח להסירו מכל רשימות דיוור, ולצרף את פרטיו המלאים להודעה. גם דברי הפרסום שישלחו בהמשך, באמצעות רשימות דיוור, לאחר הסכמת הלקוח, יהיו כפופים להגבלות שמציב החוק. בין השאר מחייב החוק את המפרסם לציין בהבלטה בהודעה את היותה דבר פרסומת, להוסיף את פרטיו האישיים ואת הדרכים דרכם יהיה ניתן ליצור עימו קשר. כמו כן, הוא מחויב לאפשר ללקוח להפסיק בכל עת וללא תשלום את המשך משלוחי הפרסומות.
תביעות משפטיות וקנסות כבדים צפויים למי שיפר את החוק, שעבירה עליו אף תיחשב לפלילית. אדם יוכל לתבוע את המפרסם ששלח לו הודעות ספאם בניגוד לחוק ויהיה זכאי לפיצויים, ללא צורך להוכיח כי נגרם לו נזק בעקבות המעשה.
נכתב ע"י צוות לינקו - דיוור ישיר לשיווק באינטרנט