מודיעין תחרותי בשירות היזמים
מאת אבנר ברנע ותמר אלמור
לעתים קרובות אנו פוגשים ביזמים שפיתחו טכנולוגיה מעניינת שמחפשת שוק - טכנולוגיה שמאפשרת להריח ריחות דרך המחשב, טכנולוגיה שמעלימה ריחות חזקים או טכנולוגיה להקלטה דיגיטלית של קול אנושי באמצעות מכשיר זעיר וזול. ואולם במקרים רבים יזמויות אלה לא מצליחות להמריא. אחת הסיבות לכך היא חוסר היכולת של היזם ליצור יתרון תחרותי שנותן ערך ללקוחות.
כדי ליצור ערך ללקוח חייבים להבין מה מתרחש בסביבה העסקית שאליה פונים ולענות על כמה שאלות: האם יש מוצרים המציעים פתרונות דומים? האם יש מתחרים שפיתחו טכנולוגיה זהה? מי מוצא ערך בטכנולוגיה זו? כדי לענות על שאלות אלה יש צורך במודיעין תחרותי (Competitive Intelligence או CI).
CI מאפשר לבחון את הסביבה העסקית משני היבטים. האחד, הבנת המצב התחרותי והצרכים של הלקוחות הפוטנציאליים בתחום שאליו מכוון המיזם. השני, שרטוט תמונת מצב לטווח ארוך, עם דגש על ההתקדמות של המתחרים ושל הטכנולוגיות הרלוונטיות.
המודיעין התחרותי מספק כלי איסוף וניתוח להערכת המצב, להצבעה על הזדמנויות עסקיות ולהתרעה מאיומים מצד מתחרים, שתורמים להבנת הסביבה העסקית שבה שואפת החברה לפעול. לרוב נוהגים היזמים לבצע בדיקה ראשונית, אך לעתים קרובות מעקב שוטף אחר הסביבה התחרותית לא מתבצע או שנעשה בדיעבד, בחופזה, רק לפני צמתי הכרעה חשובים.
תהליך פיתוח המוצר יכול להימשך תקופה ארוכה, אפילו שנים, כך שמאז הבחינה ההתחלתית, לא נעשה מאמץ שיטתי להביא בפני מקבלי ההחלטות מידע שוטף על המתרחש סביבם. היעדר פעילות מסודרת כזו עלול להביא למצב שההתקדמות הטכנולוגית נעשית ללא מצפן אמיתי, המסמן לאן הולך השוק ומצביע על פערים אפשריים בין כיווני השוק ואיומי המתחרים לבין התקדמות הפיתוח של המוצר החדש. גם אם מידע בנושאים אלה יגיע באקראי לידיעת מי מאנשי החברה, בהיעדר פעילות שיטתית, ניתוח המשמעויות שלו לא ייעשה כנדרש. הניתוח וההערכה חיוניים במיוחד אם הם מעלים ספקות לגבי הכיוון שאליו מכוונת החברה.
מודיעין תחרותי מאפשר ניצול הזדמנויות אקטיווי, מתריע על איומים מצד הסביבה העסקית ומשמש כקטליזטור לבחינתם על ידי החברה. השימוש הקבוע במודיעין תחרותי מאפשר ליזמים לבנות ערך ללקוחות הפוטנציאליים ולפתח את הטכנולוגיה שמאפשרת לרעיון היזמי ליהפך לעסק רווחי.
-
פרופ' תמר אלמור היא מרצה במסלול האקדמי במכללה למינהל, ואבנר ברנע הוא יועץ אסטרטגי למודיעין תחרותי.
פורסם ב- TheMarker ב- 10 באוגוסט 2008.
מאת אבנר ברנע ותמר אלמור
לעתים קרובות אנו פוגשים ביזמים שפיתחו טכנולוגיה מעניינת שמחפשת שוק - טכנולוגיה שמאפשרת להריח ריחות דרך המחשב, טכנולוגיה שמעלימה ריחות חזקים או טכנולוגיה להקלטה דיגיטלית של קול אנושי באמצעות מכשיר זעיר וזול. ואולם במקרים רבים יזמויות אלה לא מצליחות להמריא. אחת הסיבות לכך היא חוסר היכולת של היזם ליצור יתרון תחרותי שנותן ערך ללקוחות.
כדי ליצור ערך ללקוח חייבים להבין מה מתרחש בסביבה העסקית שאליה פונים ולענות על כמה שאלות: האם יש מוצרים המציעים פתרונות דומים? האם יש מתחרים שפיתחו טכנולוגיה זהה? מי מוצא ערך בטכנולוגיה זו? כדי לענות על שאלות אלה יש צורך במודיעין תחרותי (Competitive Intelligence או CI).
CI מאפשר לבחון את הסביבה העסקית משני היבטים. האחד, הבנת המצב התחרותי והצרכים של הלקוחות הפוטנציאליים בתחום שאליו מכוון המיזם. השני, שרטוט תמונת מצב לטווח ארוך, עם דגש על ההתקדמות של המתחרים ושל הטכנולוגיות הרלוונטיות.
המודיעין התחרותי מספק כלי איסוף וניתוח להערכת המצב, להצבעה על הזדמנויות עסקיות ולהתרעה מאיומים מצד מתחרים, שתורמים להבנת הסביבה העסקית שבה שואפת החברה לפעול. לרוב נוהגים היזמים לבצע בדיקה ראשונית, אך לעתים קרובות מעקב שוטף אחר הסביבה התחרותית לא מתבצע או שנעשה בדיעבד, בחופזה, רק לפני צמתי הכרעה חשובים.
תהליך פיתוח המוצר יכול להימשך תקופה ארוכה, אפילו שנים, כך שמאז הבחינה ההתחלתית, לא נעשה מאמץ שיטתי להביא בפני מקבלי ההחלטות מידע שוטף על המתרחש סביבם. היעדר פעילות מסודרת כזו עלול להביא למצב שההתקדמות הטכנולוגית נעשית ללא מצפן אמיתי, המסמן לאן הולך השוק ומצביע על פערים אפשריים בין כיווני השוק ואיומי המתחרים לבין התקדמות הפיתוח של המוצר החדש. גם אם מידע בנושאים אלה יגיע באקראי לידיעת מי מאנשי החברה, בהיעדר פעילות שיטתית, ניתוח המשמעויות שלו לא ייעשה כנדרש. הניתוח וההערכה חיוניים במיוחד אם הם מעלים ספקות לגבי הכיוון שאליו מכוונת החברה.
מודיעין תחרותי מאפשר ניצול הזדמנויות אקטיווי, מתריע על איומים מצד הסביבה העסקית ומשמש כקטליזטור לבחינתם על ידי החברה. השימוש הקבוע במודיעין תחרותי מאפשר ליזמים לבנות ערך ללקוחות הפוטנציאליים ולפתח את הטכנולוגיה שמאפשרת לרעיון היזמי ליהפך לעסק רווחי.
-
פרופ' תמר אלמור היא מרצה במסלול האקדמי במכללה למינהל, ואבנר ברנע הוא יועץ אסטרטגי למודיעין תחרותי.
פורסם ב- TheMarker ב- 10 באוגוסט 2008.
פרופ' תמר אלמור היא מרצה במסלול האקדמי במכללה למינהל, ואבנר ברנע הוא יועץ אסטרטגי למודיעין תחרותי.
avnerpro@netvision.net.il
avnerpro@netvision.net.il