אסרטיביות בעבודה (ובחיים בכלל)
אסרטיביות היא אחת התכונות המוערצות והמוערכות שכל אחד מאתנו היה רוצה לסגל.
רבים חושבים שאסרטיביות היא תכונה נרכשת, שלא ניתן ללמוד אותה.
האמת שזה לא נכון.
ניתן ללמוד כיצד להתנהג בצורה אסרטיבית, וכיצד לסגל התנהגות אסרטיבית.
ועוד סוד קטן- זה גם לא כ"כ מסובך, כל מה שצריך זה להבין את עקרונות האסרטיביות, ומשם הדרך קלה למימוש (באופן יחסי כמובן)
אז מה זו אסרטיביות?
אסרטיביות היא התנהגות תקשורתית בינאישית המאפשרת לנו להביע את הצרכים, רצונות ובקשות שלנו, תוך עמידה על זכותנו ורגשותנו, וכל זאת מבלי לפגוע בצד השני.
אנו יכולים להבדיל בין שלושה סוגי התנהגויות תקשורתיות בתחום הבינאישי:
אגרסיביות: התנהגות המבטלת את הצרכים והרצונות של הצד השני, וכופה עליו לבצע את רצונותינו ללא התחשבות בו.
דימוי מתאים להתנהגות כזו הוא דימוי מעולם המים: אנשים אגרסיביים משולים לכרישים הטורפים מכל הבא ליד, ואפילו את בני מינם החלשים.
פאסיביות: התנהגות המאפשרת לצד השני לכפות עלינו או לדרוש מאתנו לבצע פעולות שונות, מבלי שאנו נביע את רצונותינו או דעותינו. בקיצור, לדכא את רצונותינו על חשבון הצרכים של הצד השני. ושוב לעולם המים (או עולם האריזה) פאסיביים מדומים לסרדינים, צפופים, בתוך שמן וללא יכולת לזוז.
אסרטיביות היא תכונה שמאפשרת לנו להביע את רצונותינו, דרישותינו ורגשותינו, ולגרום לצד השני לבצע את הרצונות שלנו, וזאת מבלי לפגוע בו.
למעשה, בהתנהלות אסרטיבית, אנו מבצע לפעמים מניפולציה על הצד השני, וגורמים לו לבצע את רצונותינו, מבלי שהוא ירגיש מושפל, או מדוכא.
אז איך עושים זאת:
קודם כל ולפני הכל: הגדירו לעצמכם מטרה!
כל אדם שמתנהג באסרטיביות, יודע מה הוא רוצה להשיג. לא רק בטווח הקצר, אלא גם לאורך זמן.
לא ניתן להיות אסרטיבי, אם אתם לא יודעים מה אתם רוצים להשיג.
אם לא הגדרתם לעצמכם מטרה, אין סיכוי שתוכלו באמת להיות אסרטיביים.
ולכן, לפני הכל, תגדירו מה הייתם רוצים להשיג, בכל תחום בחייכם שבו אתם שואפים להיות אסרטיביים.
כללי התנהגות:
אסרטיביות היא תוכנה הקשורה לעולם הקומוניקציה בין בני אדם. לכן סיגול התנהגות אסרטיבית מחייב אותנו לנהוג ע"פ כללי התקשורת בנינו.
להלן המתכון המהיר לסיגול התנהגות אסרטיבית:
לצורך הדוגמא נתאר מקרה שבו הבוס מבקש מכם לבצע מטלה קשה, ולכם אין את הזמן לבצע זאת מבלי לפגוע בשאר הפעילויות שלכם. אבל ברור לכם שסירוב לבוס יגרור השלכות מצדו. אז מה עושים:
1. תאר את מצבך "אני עמוס מאוד כרגע"
2. הבע רגש/אפטיה "אני מבין שהדוח הזה מאוד חשוב ושאתה רוצה שאני אכתוב אותו"
3. הגדר גבולות גזרה שאתה לא מוכן לחרוג מהם "לא אוכל לכתוב את הדוח בנוסף לשאר המטלות שביקשת ממני לבצע, אני עמוס מאוד"
4. הצע פתרון/דרך פעולה "אני מציע שנעשה תעדוף מחדש של המשימות שלי, ונקבע מה ניתן לדחות בכדי שאוכל להתפנות לכתיבת הדוח אם זה כ"כ חשוב לך"
התנהלות שכזו מאפשרת לכם לעמוד על שלכם ולא לוותר, אבל לעשות זאת באלגנטיות, מבלי לפגוע או להיפגע.
אני מבטיח לכם שהתנהלות כזו יכולה לקדם אתכם בצורה משמעותית מול כל אחד.
וכמובן, שהרבה תלוי באינטונציה שבה אתם משתמשים.
תובנה לסיכום:
לא תמיד צריך להיות אסרטיביים, ישנם מצבים שבהם צריך להיות אגרסיביים או פאסיביים. למשל, אם קיבלנו החלטה לפטר עובד, אין הרבה מנוס כאן מאשר להיות טיפה אגרסיביים (אתם מכירים פיטורים שלא פוגעים במפוטר.....)
גם להיות פאסיביים לפעמים חשוב, למשל, כשאנחנו רוצים לחזק בטחון של עובד, ורוצים להעניק לו את כל הבמה (בפגישה ניהולית למשל), לא יזיק להיות פאסיביים ולאפשר לו להוביל (אפילו אם זה על חשבוננו במעט)
בהצלחה.
אסרטיביות היא אחת התכונות המוערצות והמוערכות שכל אחד מאתנו היה רוצה לסגל.
רבים חושבים שאסרטיביות היא תכונה נרכשת, שלא ניתן ללמוד אותה.
האמת שזה לא נכון.
ניתן ללמוד כיצד להתנהג בצורה אסרטיבית, וכיצד לסגל התנהגות אסרטיבית.
ועוד סוד קטן- זה גם לא כ"כ מסובך, כל מה שצריך זה להבין את עקרונות האסרטיביות, ומשם הדרך קלה למימוש (באופן יחסי כמובן)
אז מה זו אסרטיביות?
אסרטיביות היא התנהגות תקשורתית בינאישית המאפשרת לנו להביע את הצרכים, רצונות ובקשות שלנו, תוך עמידה על זכותנו ורגשותנו, וכל זאת מבלי לפגוע בצד השני.
אנו יכולים להבדיל בין שלושה סוגי התנהגויות תקשורתיות בתחום הבינאישי:
אגרסיביות: התנהגות המבטלת את הצרכים והרצונות של הצד השני, וכופה עליו לבצע את רצונותינו ללא התחשבות בו.
דימוי מתאים להתנהגות כזו הוא דימוי מעולם המים: אנשים אגרסיביים משולים לכרישים הטורפים מכל הבא ליד, ואפילו את בני מינם החלשים.
פאסיביות: התנהגות המאפשרת לצד השני לכפות עלינו או לדרוש מאתנו לבצע פעולות שונות, מבלי שאנו נביע את רצונותינו או דעותינו. בקיצור, לדכא את רצונותינו על חשבון הצרכים של הצד השני. ושוב לעולם המים (או עולם האריזה) פאסיביים מדומים לסרדינים, צפופים, בתוך שמן וללא יכולת לזוז.
אסרטיביות היא תכונה שמאפשרת לנו להביע את רצונותינו, דרישותינו ורגשותינו, ולגרום לצד השני לבצע את הרצונות שלנו, וזאת מבלי לפגוע בו.
למעשה, בהתנהלות אסרטיבית, אנו מבצע לפעמים מניפולציה על הצד השני, וגורמים לו לבצע את רצונותינו, מבלי שהוא ירגיש מושפל, או מדוכא.
אז איך עושים זאת:
קודם כל ולפני הכל: הגדירו לעצמכם מטרה!
כל אדם שמתנהג באסרטיביות, יודע מה הוא רוצה להשיג. לא רק בטווח הקצר, אלא גם לאורך זמן.
לא ניתן להיות אסרטיבי, אם אתם לא יודעים מה אתם רוצים להשיג.
אם לא הגדרתם לעצמכם מטרה, אין סיכוי שתוכלו באמת להיות אסרטיביים.
ולכן, לפני הכל, תגדירו מה הייתם רוצים להשיג, בכל תחום בחייכם שבו אתם שואפים להיות אסרטיביים.
כללי התנהגות:
אסרטיביות היא תוכנה הקשורה לעולם הקומוניקציה בין בני אדם. לכן סיגול התנהגות אסרטיבית מחייב אותנו לנהוג ע"פ כללי התקשורת בנינו.
להלן המתכון המהיר לסיגול התנהגות אסרטיבית:
לצורך הדוגמא נתאר מקרה שבו הבוס מבקש מכם לבצע מטלה קשה, ולכם אין את הזמן לבצע זאת מבלי לפגוע בשאר הפעילויות שלכם. אבל ברור לכם שסירוב לבוס יגרור השלכות מצדו. אז מה עושים:
1. תאר את מצבך "אני עמוס מאוד כרגע"
2. הבע רגש/אפטיה "אני מבין שהדוח הזה מאוד חשוב ושאתה רוצה שאני אכתוב אותו"
3. הגדר גבולות גזרה שאתה לא מוכן לחרוג מהם "לא אוכל לכתוב את הדוח בנוסף לשאר המטלות שביקשת ממני לבצע, אני עמוס מאוד"
4. הצע פתרון/דרך פעולה "אני מציע שנעשה תעדוף מחדש של המשימות שלי, ונקבע מה ניתן לדחות בכדי שאוכל להתפנות לכתיבת הדוח אם זה כ"כ חשוב לך"
התנהלות שכזו מאפשרת לכם לעמוד על שלכם ולא לוותר, אבל לעשות זאת באלגנטיות, מבלי לפגוע או להיפגע.
אני מבטיח לכם שהתנהלות כזו יכולה לקדם אתכם בצורה משמעותית מול כל אחד.
וכמובן, שהרבה תלוי באינטונציה שבה אתם משתמשים.
תובנה לסיכום:
לא תמיד צריך להיות אסרטיביים, ישנם מצבים שבהם צריך להיות אגרסיביים או פאסיביים. למשל, אם קיבלנו החלטה לפטר עובד, אין הרבה מנוס כאן מאשר להיות טיפה אגרסיביים (אתם מכירים פיטורים שלא פוגעים במפוטר.....)
גם להיות פאסיביים לפעמים חשוב, למשל, כשאנחנו רוצים לחזק בטחון של עובד, ורוצים להעניק לו את כל הבמה (בפגישה ניהולית למשל), לא יזיק להיות פאסיביים ולאפשר לו להוביל (אפילו אם זה על חשבוננו במעט)
בהצלחה.
אילן רני, מנהל ידעnet הדרכה ויעוץ. מומחה לפיתוח מנהלים וניהול פרויקטים. מלווה ארגונים ומנהלים בתחומי ניהול ומנהיגות וניהול פרויקטים.
http://www.yedanet.co.il
http://www.yedanet.co.il