מאת עו"ד לירון אברבך, טל': 0509533502, lironab@gmail.com
רכבו של שמואל עלה בלהבות בעת שחנה ליד ביתו. שמואל פנה בדרישה לחברת הביטוח, המבטחת את הרכב בביטוח מקיף, לקבל את תגמולי הביטוח המגיעים לו. בתגובה, השיבה לו חברת הביטוח במכתב מטעמה, כי היא דוחה את הדרישה, מאחר וגילתה שהוא שהצית את הרכב בעצמו.
שמואל הגיש כנגד חברת הביטוח תביעה לבית המשפט. בכתב ההגנה מטעמה, שינתה לפתע חברת הביטוח את נימוקי סירובה לשלם את תגמולי הביטוח, וטענה כי שריפת הרכב אירעה בשל מצב תחזוקה ירוד וגרוע ביותר של הרכב - אשר גרמה לקצר שהוביל לשריפה.
כיצד יתייחס בית המשפט לשינוי זה בנימוקיה של חברת הביטוח?
ובכן, בשורה ארוכה של החלטות, בתי המשפט בישראל נתנו חשיבות מכרעת לנימוקים שמפרטת חברת הביטוח בתגובתה הראשונית לדרישת המבוטח. כבר בשנת 1998 ניתנה הנחיה של המפקח על הביטוח, שקבע שני כללים משמעותיים ביותר:
1. על חברת ביטוח הדוחה תביעה של מבוטח (בין אם מדובר בביטוח חיים, ביטוח דירה, ביטוח חובה או כל ביטוח אחר) - לעשות זאת בכתב, ולא די בהסברים בעל פה או בטלפון.
2. על מכתב הדחייה לפרט את כל הנימוקים לדחיית התביעה, ונימוקים שלא יפורט במכתב הדחייה - חברת הביטוח לא תוכל להעלותם מאוחר יותר.
בתי המשפט נתנו תוקף מלא להנחיות אלה של המפקח על הביטוח. אכן, המדובר בנטל כבד למדיי שמוטל על חברות הביטוח, אך בתי המשפט העניקו מספר הסברים והצדקות לנטל זה:
1. רק הבאת נימוקים מלאים בפני המבוטח, תאפשר לו לחשב את צעדיו הבאים באופן יסודי, ואף להתייעץ עם עורך דין מטעמו באופן מושכל, על מנת להעריך נכונה האם יש לו סיכוי טוב בהגשת תביעה לבית המשפט כנגד חברת הביטוח המסרבת לשלם.
2. האמור לעיל אף משרת אינטרס ציבורי של חיסכון בהתדיינויות משפטיות מיותרות, שכן מבוטח שמקבל נימוקים מלאים ומבוססים, ולאחר התייעצות יחליט שלא לפנות לבית המשפט בתביעה - מקל למעשה על העומס הרב הקיים בבתי המשפט.
3. בנוסף, ציינו בתי המשפט את פערי הכוחות שבין המבוטח לבין חברות הביטוח, אשר יש לצמצמם ככל האפשר, באמצעות חיובן של חברות הביטוח בפירוט מכתב הדחייה כאמור.
אם נחזור לשמואל, הרי שתביעתו כנגד חברת הביטוח צפויה להתקבל ללא קושי, לנוכח השינוי החד שחל בנימוקים מצד חברת הביטוח. לנימוק בדבר מצבו המוזנח של הרכב לא היה כל זכר במכתב הדחייה, והוא נשלף באופן מפתיע לראשונה רק לאחר ששמואל החליט להגיש תביעה לבית המשפט.
מאת עו"ד לירון אברבך, טל': 0509533502, lironab@gmail.com
רכבו של שמואל עלה בלהבות בעת שחנה ליד ביתו. שמואל פנה בדרישה לחברת הביטוח, המבטחת את הרכב בביטוח מקיף, לקבל את תגמולי הביטוח המגיעים לו. בתגובה, השיבה לו חברת הביטוח במכתב מטעמה, כי היא דוחה את הדרישה, מאחר וגילתה שהוא שהצית את הרכב בעצמו.
שמואל הגיש כנגד חברת הביטוח תביעה לבית המשפט. בכתב ההגנה מטעמה, שינתה לפתע חברת הביטוח את נימוקי סירובה לשלם את תגמולי הביטוח, וטענה כי שריפת הרכב אירעה בשל מצב תחזוקה ירוד וגרוע ביותר של הרכב - אשר גרמה לקצר שהוביל לשריפה.
כיצד יתייחס בית המשפט לשינוי זה בנימוקיה של חברת הביטוח?
ובכן, בשורה ארוכה של החלטות, בתי המשפט בישראל נתנו חשיבות מכרעת לנימוקים שמפרטת חברת הביטוח בתגובתה הראשונית לדרישת המבוטח. כבר בשנת 1998 ניתנה הנחיה של המפקח על הביטוח, שקבע שני כללים משמעותיים ביותר:
1. על חברת ביטוח הדוחה תביעה של מבוטח (בין אם מדובר בביטוח חיים, ביטוח דירה, ביטוח חובה או כל ביטוח אחר) - לעשות זאת בכתב, ולא די בהסברים בעל פה או בטלפון.
2. על מכתב הדחייה לפרט את כל הנימוקים לדחיית התביעה, ונימוקים שלא יפורט במכתב הדחייה - חברת הביטוח לא תוכל להעלותם מאוחר יותר.
בתי המשפט נתנו תוקף מלא להנחיות אלה של המפקח על הביטוח. אכן, המדובר בנטל כבד למדיי שמוטל על חברות הביטוח, אך בתי המשפט העניקו מספר הסברים והצדקות לנטל זה:
1. רק הבאת נימוקים מלאים בפני המבוטח, תאפשר לו לחשב את צעדיו הבאים באופן יסודי, ואף להתייעץ עם עורך דין מטעמו באופן מושכל, על מנת להעריך נכונה האם יש לו סיכוי טוב בהגשת תביעה לבית המשפט כנגד חברת הביטוח המסרבת לשלם.
2. האמור לעיל אף משרת אינטרס ציבורי של חיסכון בהתדיינויות משפטיות מיותרות, שכן מבוטח שמקבל נימוקים מלאים ומבוססים, ולאחר התייעצות יחליט שלא לפנות לבית המשפט בתביעה - מקל למעשה על העומס הרב הקיים בבתי המשפט.
3. בנוסף, ציינו בתי המשפט את פערי הכוחות שבין המבוטח לבין חברות הביטוח, אשר יש לצמצמם ככל האפשר, באמצעות חיובן של חברות הביטוח בפירוט מכתב הדחייה כאמור.
אם נחזור לשמואל, הרי שתביעתו כנגד חברת הביטוח צפויה להתקבל ללא קושי, לנוכח השינוי החד שחל בנימוקים מצד חברת הביטוח. לנימוק בדבר מצבו המוזנח של הרכב לא היה כל זכר במכתב הדחייה, והוא נשלף באופן מפתיע לראשונה רק לאחר ששמואל החליט להגיש תביעה לבית המשפט.
מאת עו"ד לירון אברבך, טל': 0509533502, lironab@gmail.com
עורך דין לירון אברבך, מוסמך (בעל תואר שני) במשפטים, מתמחה בדיני נזיקין (תאונות דרכים, תאונות עבודה, רשלנות רפואית), דיני מקרקעין, צוואות וירושות, וכן במשפט פלילי וצבאי.
ליצירת קשר -
טלפון: 050-9533502
דוא"ל: lironab@gmail.com
ליצירת קשר -
טלפון: 050-9533502
דוא"ל: lironab@gmail.com