בני אדם נוטים להתייחס לאירועים שליליים ולציין התנהגויות מפריעות של האחר יותר מאשר התנהגויות חיוביות.
כאשר מדובר באינטראקציה של מבוגר - ילד, נטייה זאת עלולה לסכן את בריאותו הנפשית של הילד.
ילדים זקוקים לתחושה של שייכות, קירבה וביטחון בדיוק כפי שהם זקוקים למים ולמזון.
הם מבקשים מהמבוגרים סימנים לכך שרואים אותם. המידע והנתונים שהילד מסיק מהם את מסקנותיו לגבי מקומו בעולם, נמצאים במסרים של האחר כלפיו, המילוליים והלא מילוליים. בגיל צעיר מאד הילד יוצר מפה קוגניטיבית של העולם ובתוך זה של הערך העצמי שלו. את הנתונים למפה הוא מקבל בעיקר מהמבוגרים בסביבתו- מהוריו.
לפיכך לאופן שבו המבוגרים רואים את הילד יש השפעה מעשית על המציאות.
למשל: אם הורי הילד והדמויות החשובות בחייו, נוטים לראות בעיקר את ההתנהגויות הלא חיוביות של הילד- כגון אלימות, חוצפה, סירוב לסדר את חדרו, ומכנים אותו "ילד רע", "חוצפן" וכו' - הילד עלול להפנים דימוי זה ויהיה לו קשה לסגל התנהגויות אחרות- חיוביות יותר.
מאידך, אם ההורה יראה את תכונותיו החיוביות של הילד, וגם יציין בפני ילדו שהוא רואה אותן- כגון היותו פיקח, בעל יכולת מוטורית גבוהה, משחק יפה עם אחיו וכדו' - אזי הדימוי העצמי של הילד ישתפר, ועמו צפוי כי הילד יזנח את ההתנהגות השלילית ויאמץ את ההתנהגות החיובית.
במקביל יש צורך גם להבין את המקור לבעיות ההתנהגות הקיימות, את הקשיים הגורמים להן- ולסייע לילד לפתור אותן.
לתהליך ההתמקדות בכוחות החיוביים של הילד קיים מימד נוסף: כאשר הילד חש שרואים אותו דרך התנהגויות נוספות שלו, מלבד האלימות והחוצפה, הוא יוותר על תפיסת מקום בדרך השלילית. צריך לאפשר לילד לתפוס את מקומו במשפחה ובחברה דרך התנהגויות ותכונות החיוביות הקיימות בו.
ניתן לחשוב על היכולת לחיפוש הצד החיובי בילד כשריר בגוף. כידוע שרירים ניתן לפתח.
על מנת לקדם את היכולת להתמקד בכוחות של הילד ניתן ליישם את התרגיל הבא בבית:
נסו במשך 4 ימים, לקיים יומן ובו תנהלו רישום של דברים חיוביים אודות הילד. מידי יום הוסיפו לרשימה.
ניתן לבצע את התרגיל יחד עם ההורה השני.
בסוף ארבעת הימים, שתפו את המשפחה כולה ברשימה שיצרתם.
במידה ותיישמו תרגיל זה במלואו צפוי כי תבחינו בשינויים משמעותיים בהתנהגות ילדכם !
בהצלחה .
כאשר מדובר באינטראקציה של מבוגר - ילד, נטייה זאת עלולה לסכן את בריאותו הנפשית של הילד.
ילדים זקוקים לתחושה של שייכות, קירבה וביטחון בדיוק כפי שהם זקוקים למים ולמזון.
הם מבקשים מהמבוגרים סימנים לכך שרואים אותם. המידע והנתונים שהילד מסיק מהם את מסקנותיו לגבי מקומו בעולם, נמצאים במסרים של האחר כלפיו, המילוליים והלא מילוליים. בגיל צעיר מאד הילד יוצר מפה קוגניטיבית של העולם ובתוך זה של הערך העצמי שלו. את הנתונים למפה הוא מקבל בעיקר מהמבוגרים בסביבתו- מהוריו.
לפיכך לאופן שבו המבוגרים רואים את הילד יש השפעה מעשית על המציאות.
למשל: אם הורי הילד והדמויות החשובות בחייו, נוטים לראות בעיקר את ההתנהגויות הלא חיוביות של הילד- כגון אלימות, חוצפה, סירוב לסדר את חדרו, ומכנים אותו "ילד רע", "חוצפן" וכו' - הילד עלול להפנים דימוי זה ויהיה לו קשה לסגל התנהגויות אחרות- חיוביות יותר.
מאידך, אם ההורה יראה את תכונותיו החיוביות של הילד, וגם יציין בפני ילדו שהוא רואה אותן- כגון היותו פיקח, בעל יכולת מוטורית גבוהה, משחק יפה עם אחיו וכדו' - אזי הדימוי העצמי של הילד ישתפר, ועמו צפוי כי הילד יזנח את ההתנהגות השלילית ויאמץ את ההתנהגות החיובית.
במקביל יש צורך גם להבין את המקור לבעיות ההתנהגות הקיימות, את הקשיים הגורמים להן- ולסייע לילד לפתור אותן.
לתהליך ההתמקדות בכוחות החיוביים של הילד קיים מימד נוסף: כאשר הילד חש שרואים אותו דרך התנהגויות נוספות שלו, מלבד האלימות והחוצפה, הוא יוותר על תפיסת מקום בדרך השלילית. צריך לאפשר לילד לתפוס את מקומו במשפחה ובחברה דרך התנהגויות ותכונות החיוביות הקיימות בו.
ניתן לחשוב על היכולת לחיפוש הצד החיובי בילד כשריר בגוף. כידוע שרירים ניתן לפתח.
על מנת לקדם את היכולת להתמקד בכוחות של הילד ניתן ליישם את התרגיל הבא בבית:
נסו במשך 4 ימים, לקיים יומן ובו תנהלו רישום של דברים חיוביים אודות הילד. מידי יום הוסיפו לרשימה.
ניתן לבצע את התרגיל יחד עם ההורה השני.
בסוף ארבעת הימים, שתפו את המשפחה כולה ברשימה שיצרתם.
במידה ותיישמו תרגיל זה במלואו צפוי כי תבחינו בשינויים משמעותיים בהתנהגות ילדכם !
בהצלחה .
יורם ראובני M.S.W מנהל מרכז אתרוג מרכז אתרוג - שירות בפריסה ארצית 077-4006006. טיפול פסיכולוגי,טיפול זוגי,גירושין