קצב הוא השפה של הזמן- "כולנו חיים בזמן" לכן כולנו מדברים בשפת הקצב.
הפעם הראשונה שראיתי מתופף הייתה כשהייתי בן שמונה והלכתי לראות הופעה בפארק השכונתי. לא יכולתי להוריד את עיניי מהפלא הזה, התופים נראו לי כיצירה מרהיבה והמתופף נראה כמלאך מאושר. מיד הבנתי, אני אהיה מתופף.
גם היום כאשר אני מספר שאני מתופף ומורה לתופים מיד אני מקבל תגובה חיובית ואת המשפט " איזה כיף לך... החלום שלי תמיד היה לתופף".
אז מה יש שם שכולם רוצים לדעת לתופף? הקצב אליו אנו נמשכים הוא דבר טבעי, בסיסי, אנושי ומולד. הקצב מופיע בכל זמן נתון בחיינו, כאשר אנו הולכים - אנו צועדים בקצב, כאשר מדברים - מדברים בקצב, אפילו לדפיקות הלב שלנו יש מקצב מסוים.
התופים והקצב היו תמיד חלק מההווי החברתי והתרבותי של האדם. עוד בשחר ההיסטוריה נהגו לתופף על כל מיני כלי הקשה שונים שהוכנו מעצים ומעורות של חיות. מטרת התיפוף הייתה ריקוד, טקסים ודרך להעברת מסרים בין בני האדם. כיום, מערכת התופים המודרנית מעט שונה בצורתה אך עקרונותיה ותפקידיה דומים. תפקיד התופים במוזיקה מודרנית הוא חשוב ומרכזי ולכן יש המון מתופפים נגני כלי הקשה וכמובן תלמידי נגינה בתופים.
בלימוד תופים יש הנאה מרובה, כיף גדול והמון שמחה ואושר, אך מלבד דברים אלה מפיקים המון תועלת . הלימוד מעצים ומפתח תכונות חשובות: אחריות, דבקות במטרה, עבודה אישית, כושר ריכוז, עבודה קבוצתית ומשמעת עצמית. שיעורי תופים ניתנים ברוב המקרים על בסיס שבועי. התלמיד מקבל במהלך שיעור מטלות שאותן צריך להכין לשיעור הבא, על מנת לבצע את המטלות על התלמיד להתאמן על בסיס יומי ולהשקיע מזמנו.
לימוד תופים מבדיל אותנו מהאחר וגורם לנו להרגיש שונים, מיוחדים, "שווים יותר" ואולי הדבר החשוב הוא מקנה לנו ביטחון עצמי. נגינה בתופים משפרת מאוד את הקואורדינציה (תיאום בין הידיים לרגליים) ואת היכולת המוטורית.
הנגינה נותנת לנו לשחרר המון אנרגיה זאת הסיבה שהרבה תלמידים מרגישים שהם "מתפרקים" כאשר הם מתופפים. תכונות ויכולות אלה חשובות מאוד להתפתחות הילד אך ודאי גם יתרמו למבוגר. אין ספק שלמידת כלי מוזיקלי מגיל צעיר תורמת רבות לילד ולמעשה מעצבת אותו, לכן אני ממליץ לכל הורה לשלוח את ילדיו ללמוד תופים.
זה לא משנה אם את/ה ב 10 או 55 את/ה יכול ללמוד לתופף, לתופים, מוזיקה וקצב אין גיל ואין סוף תמיד אפשר ללמוד. מהניסיון שלי כמורה שמתי לב שלכל תלמידי התופים יש מכנה משותף אחד והוא אהבה לקצב. חשוב מאוד למצוא מורה טוב עם המלצות שיש לו ניסיון בנגינה והוראה, מורה מקצועי שיראה לתלמיד את הדרך הנכונה לתופף ושיגרום לתלמיד לרצות לנגן ולהתקדם. חשוב שתהיה כימיה בין המורה לתלמיד ושהמורה יהיה נעים ונחמד. במהלך השיעורים חשוב ללמוד מספר נושאים כגון: טכניקה, אחיזה וישיבה נכונה, קריאת תווים, מקצבים, מעברים, סולואים, תיאוריה, סגנונות שונים. אני שם דגש רב על לימוד והבנת תפקיד המתופף בהרכב מוזיקלי ותפקיד התופים במוזיקה. אני מאמין שלכל תלמיד יש את המורה שלו, לכן חייב להיות חיבור חזק בין השניים. בסופו של דבר לתופף זה הכי כיף בעולם...
אז קדימה!!! הפסיקו לעשות ב"כאילו " עם הידיים באוויר והגשימו חלום- לימדו תופים..
הפעם הראשונה שראיתי מתופף הייתה כשהייתי בן שמונה והלכתי לראות הופעה בפארק השכונתי. לא יכולתי להוריד את עיניי מהפלא הזה, התופים נראו לי כיצירה מרהיבה והמתופף נראה כמלאך מאושר. מיד הבנתי, אני אהיה מתופף.
גם היום כאשר אני מספר שאני מתופף ומורה לתופים מיד אני מקבל תגובה חיובית ואת המשפט " איזה כיף לך... החלום שלי תמיד היה לתופף".
אז מה יש שם שכולם רוצים לדעת לתופף? הקצב אליו אנו נמשכים הוא דבר טבעי, בסיסי, אנושי ומולד. הקצב מופיע בכל זמן נתון בחיינו, כאשר אנו הולכים - אנו צועדים בקצב, כאשר מדברים - מדברים בקצב, אפילו לדפיקות הלב שלנו יש מקצב מסוים.
התופים והקצב היו תמיד חלק מההווי החברתי והתרבותי של האדם. עוד בשחר ההיסטוריה נהגו לתופף על כל מיני כלי הקשה שונים שהוכנו מעצים ומעורות של חיות. מטרת התיפוף הייתה ריקוד, טקסים ודרך להעברת מסרים בין בני האדם. כיום, מערכת התופים המודרנית מעט שונה בצורתה אך עקרונותיה ותפקידיה דומים. תפקיד התופים במוזיקה מודרנית הוא חשוב ומרכזי ולכן יש המון מתופפים נגני כלי הקשה וכמובן תלמידי נגינה בתופים.
בלימוד תופים יש הנאה מרובה, כיף גדול והמון שמחה ואושר, אך מלבד דברים אלה מפיקים המון תועלת . הלימוד מעצים ומפתח תכונות חשובות: אחריות, דבקות במטרה, עבודה אישית, כושר ריכוז, עבודה קבוצתית ומשמעת עצמית. שיעורי תופים ניתנים ברוב המקרים על בסיס שבועי. התלמיד מקבל במהלך שיעור מטלות שאותן צריך להכין לשיעור הבא, על מנת לבצע את המטלות על התלמיד להתאמן על בסיס יומי ולהשקיע מזמנו.
לימוד תופים מבדיל אותנו מהאחר וגורם לנו להרגיש שונים, מיוחדים, "שווים יותר" ואולי הדבר החשוב הוא מקנה לנו ביטחון עצמי. נגינה בתופים משפרת מאוד את הקואורדינציה (תיאום בין הידיים לרגליים) ואת היכולת המוטורית.
הנגינה נותנת לנו לשחרר המון אנרגיה זאת הסיבה שהרבה תלמידים מרגישים שהם "מתפרקים" כאשר הם מתופפים. תכונות ויכולות אלה חשובות מאוד להתפתחות הילד אך ודאי גם יתרמו למבוגר. אין ספק שלמידת כלי מוזיקלי מגיל צעיר תורמת רבות לילד ולמעשה מעצבת אותו, לכן אני ממליץ לכל הורה לשלוח את ילדיו ללמוד תופים.
זה לא משנה אם את/ה ב 10 או 55 את/ה יכול ללמוד לתופף, לתופים, מוזיקה וקצב אין גיל ואין סוף תמיד אפשר ללמוד. מהניסיון שלי כמורה שמתי לב שלכל תלמידי התופים יש מכנה משותף אחד והוא אהבה לקצב. חשוב מאוד למצוא מורה טוב עם המלצות שיש לו ניסיון בנגינה והוראה, מורה מקצועי שיראה לתלמיד את הדרך הנכונה לתופף ושיגרום לתלמיד לרצות לנגן ולהתקדם. חשוב שתהיה כימיה בין המורה לתלמיד ושהמורה יהיה נעים ונחמד. במהלך השיעורים חשוב ללמוד מספר נושאים כגון: טכניקה, אחיזה וישיבה נכונה, קריאת תווים, מקצבים, מעברים, סולואים, תיאוריה, סגנונות שונים. אני שם דגש רב על לימוד והבנת תפקיד המתופף בהרכב מוזיקלי ותפקיד התופים במוזיקה. אני מאמין שלכל תלמיד יש את המורה שלו, לכן חייב להיות חיבור חזק בין השניים. בסופו של דבר לתופף זה הכי כיף בעולם...
אז קדימה!!! הפסיקו לעשות ב"כאילו " עם הידיים באוויר והגשימו חלום- לימדו תופים..
שי פסטרנק- מורה לתופים, מחבר הספר "ללמוד תופים", מוזיקאי ומתופף מקצועי. בוגר ביה"ס רימון ובעל השכלה אקדמית מ"ברקלי קולג'".
http://www.shaip.co.il
http://www.shaip.co.il