המוזאון הווירטואלי "אלומות שלנו" עפרה קינן דוגמה לשילובו של הציבור ביצירת מוזאון וירטואלי במוזאון מבוסס רשת היא הדוגמה של המוזאון הווירטואלי "אלומות שלנו". "אללי לי אלומות. צועד אני במשעולייך ומתבשם מירק דשאייך, והלב מתפעם מיפי הנוף - ומסרב להאמין כי בא הסוף...." (צורף, מראשוני קבוצת אלומות, בשיר "אללי לי אלומות", 1968). כך כתב אבי, משה צורף, עם בוא הסוף על סאגת חייו וחיי חבריו, משנאלצו לארוז את חפציהם ולקחת את מקל הנדודים לאחר למעלה משלושים שנה של בניין, של יצירה ושל מאבק אין-סופי על הבית, על הקבוצה ועל החברה, שנבנו על ידם בכל כך הרבה מאמץ ואהבה. שנים הייתי מודעת לכאב, לאובדן ולחסר, אך גם לאי היכולת לשמר את מורשתם, לספר את סיפורם ולהביא לביטוי את האהבה והכאב שנותרו בגבעה היפהפייה של אלומות. משהתוודעתי לכלי המוזאון הווירטואלי, בחרתי לשמר את מורשתה של קבוצת אלומות, שהתקיימה בין השנים 1936 ל-1968, בעזרת הקמת מוזאון וירטואלי של הקבוצה. בתכנית למוזאון נכתב בין השאר: "המוזאון נועד לשמש חלון ראווה מרכזי לאלומות ולאנשיה, לתולדות היישוב ולתרומתם של יחידים ו"גרעינים" להתפתחותו ולנפילתו. המוזאון יספר על מעשים שהצליחו ועל כאלה שלא, אך ילווה תמיד בהרבה אהבה שרחשו היושבים בבית האלומותי, למקום הנפלא, לחברה שיצרו ולהיותם חלק מהמעשה החלוצי של ארץ ישראל. מטרת המוזאון לאסוף, לאגור ולהציג פריטים משמעותיים בתולדותיה ובחייה של קבוצת אלומות. החומר ייאסף בצורה דיגיטלית או פיזית מכל חברי אלומות, מבניה ומכל אדם שיש ברשותו פריטים בעלי משמעות לתולדות הקבוצה, לחייה ולחבריה" (קינן, 2007). למוזאון הווירטואלי "אלומות שלנו" ארבעה מאפיינים: 1. המוזאון הוא כלי בעל חשיבות רבה לשימור מורשתה של קבוצת אלומות. הוא מחולק לכמה אולמות. העיקריים שבהם: א. במרחב הנוף האלומותי, ב. במרחב ההיסטורי, ג. אלומות ואנשיה, ועוד. כל אחד מהאולמות מכיל מידע - בתמונות, במסמכים, במכתבים, בקטעי עיתונות ובראיונות - ובעזרתו מסופר סיפורה של הקבוצה. מספר הגולשים באתר מגיע ל-250 עד כ-400 כניסות ביום ובאתר היו כבר למעלה מ-40,000 כניסות במהלך מספר חודשים. 2. המוזאון הפך למכשיר חברתי בעל חשיבות רבה. אנשים שהיה להם או להוריהם קשר כלשהו לקבוצת אלומות, מוצאים במוזאון הווירטואלי כלי לחיזוק קשריהם עם עברם או עם עבר הוריהם. קשרים חברתיים חדשים נוצרים, קשרים ישנים מתהדקים, ואנשים מגלים צפונות בלתי ידועות המשפיעות על חיי החברה שלהם כיום. 3. מרגשת למדי היא השפעתו התרבותית של המוזאון. הדיון בברכת השבת שנאמרה שנים רבות בקבלת השבת של הקבוצה, זכה להדים רבים והביא לגילוי מפתיע של האיש אשר יצר אותה בהסתמך על שיר של ביאליק. מספר המבקרים ב"אגדה של פסח" האלומותית גדל למאות מדי יום לקראת חג הפסח האחרון. 4. המבקרים הפכו ליוצרי המוזאון בהיותם בעלי הפריטים העיקריים המופיעים בו. אוסף המוזאון הוא אוסף דינמי. הוא הולך ומתרחב בעזרת המבקרים. אלה שולחים פריטים מאוספם הפרטי, כגון תמונות, מכתבים, מסמכים ודברי דפוס. חלקם שולחים מידע דיגיטלי המועלה למוזאון; אחרים מעדיפים לשלוח לבעלת המוזאון פריטים פיזיים ומאפשרים לה לבחור מה מתוכם לכלול במוזאון. התוצאה היא שני אוספים מקבילים: אחד דיגיטלי והאחר פיזי. למעשה אפשר להצביע על המוזאון הווירטואלי כיוצר אוסף פיזי. יש כאן אפוא תהליך הפוך מן המקובל, שלפיו האוסף הפיזי הוא בסיס לאוסף הדיגיטלי. המוזאון הווירטואלי "אלומות שלנו" עומד בפני שדרוג עיצובי ותכנותי. המטרה היא ליצור מוזאון בעל תלת ממד, כפי שמתפתח לאחרונה, שייתן ביטוי ותחושה של "סיור אמיתי" במוזאון וירטואלי. כתובת המוזאון: www.e-mymuseum-alumot.com
ד"ר עפרה קינן, mail: ofra@e-mymuseum.com 054-5535444 מייסדת e-mymuseum.com בניית מוזיאונים וירטואליים
http://www.make-mymuseum.com