המונח "שיווק ערכי" מוכר היום במובן:
"שיווק ערכי (Cause Marketing) - שיווק המשלב פעילות משותפת של עסק מסחרי וארגון ללא כוונות רווח, לשם השגת מטרה משותפת. המונח משמש גם כדי לתאר סוג של מאמצי שיווק עבור מטרות חברתיות או נדבניות" (ע"פ מילון המונחים לפילנטרופ המתחיל של Ynet).
מונח זה למעשה צומצם למובן צר יותר מאשר הוא יכול היה ליצג.
לטעמי, שיווק ערכי, הוא שיווק שהוא מונחה ערכים.
ערכים שמכוונים ליעדים שיש בהם התעלות על המטרות הצרות של מסחריות ורווח כלכלי בלבד.
ערכים שיש בהם מן המודעות לחיבור שבין כל הדברים וכל האנשים, יחסי הגומלין והתלות שבינהם והקיום ההרמוני של כולם במציאות שלנו.
חיבור שיש בו מן היצירה הסינרגטית היחודית.
ככזה, שיווק ערכי הוא חדשני, דוחה מוסכמות ומתווה דרך חדשה לשיווק אמיתי.
עולם השיווק המוכר לנו, מונחה בד"כ - הצלחה במכירה (למעט חריגות קטנות).
ככזה, הוא מאופיין בטיפוח גישות פסיכולוגיות לכאורה, שמיועדות לשדר ללקוח הפוטנציאלי "כאילו" איכפתיות למילוי צרכיו ותרומה לרווחתו.
בנוסף, תורות שיווק רבות שותפות בגישתן להפעלת מניפולציות על הלקוח ע"מ שיתרצה ויאות לביצוע העסקה.
גישות אלה, כשהן חסרות את טיפוח היחסים לטווח ארוך (גם אם מסיבות מסחריות גרידה) הן גישות יעילות לטווח קצר בד"כ ויוצא שכרם בהפסדם לטווח ארוך.
רוב השיטות השיווקיות הם שיטות דוגמטיות ובעלי עקרונות מקובעים חסרי רגישות ללקוח כבן אדם שונה ויחודי.
שיווק ערכי אמיתי, צריך להיות מבוסס על עקרונות ערכיים חסרי פניות - לדוגמה:
1. כבוד ללקוח כבן אדם בעל ערך ללא קשר ליחסים העסקיים איתו.
2. מענה לצורך אמיתי של הלקוח לסיפוק פתרון, שיפור או התייעלות.
3. מוצרשרות בעל ערך אמיתי לשירות ומענה לצרכיי אוכלוסיית צרכנים כלשהיא.
4. תקשורת נקייה כמידת האפשר מהגזמות, הכללות וסילופים מכווני מכירה.
5. תקשורת מבוססת התחייבות לכנות ורצון לתת תועלת אמיתית לאורך זמן - אמון.
6. ליווי והבטחת שביעות רצון הלקוח עם סגירת העסקה, ובעת קבלת המוצרשרות ולאחריהם.
7. מתן ערך מוסף מעבר למוצרשרות כהווייתו.
8. בניית קשר של בעלי עניין משותף ורחב להצלחה ללא קשר לעסקה הספציפית.
9. מתן שרות סמלי (ולא מותנה) במתנה בעל תועלת משמעותית (פרסום חינם בלוח, הוספה למאגר לקוחות בעלי עניין, עדכון בעניינים בעלי ערך יחסי לבית העסק וכדומה...)
10. עקרונות ערכיים נוספים כמידת הרגישות האנושית של כל אחד מאיתנו...
ואם ארשה לעצמי להסחף קצת אז אפשר גם לדבר על הגשמת יעד שהוא גדול מאיתנו ושיש בו מן ההתעלות על האגו הקטן שלנו והחומריות החזקה שמקבעת אותנו.
ואולי יום אחד יהיה אפשר לדבר על אהבה או לפחות על מוסר שמבוסס על דברי הלל הזקן "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך".
"שיווק ערכי (Cause Marketing) - שיווק המשלב פעילות משותפת של עסק מסחרי וארגון ללא כוונות רווח, לשם השגת מטרה משותפת. המונח משמש גם כדי לתאר סוג של מאמצי שיווק עבור מטרות חברתיות או נדבניות" (ע"פ מילון המונחים לפילנטרופ המתחיל של Ynet).
מונח זה למעשה צומצם למובן צר יותר מאשר הוא יכול היה ליצג.
לטעמי, שיווק ערכי, הוא שיווק שהוא מונחה ערכים.
ערכים שמכוונים ליעדים שיש בהם התעלות על המטרות הצרות של מסחריות ורווח כלכלי בלבד.
ערכים שיש בהם מן המודעות לחיבור שבין כל הדברים וכל האנשים, יחסי הגומלין והתלות שבינהם והקיום ההרמוני של כולם במציאות שלנו.
חיבור שיש בו מן היצירה הסינרגטית היחודית.
ככזה, שיווק ערכי הוא חדשני, דוחה מוסכמות ומתווה דרך חדשה לשיווק אמיתי.
עולם השיווק המוכר לנו, מונחה בד"כ - הצלחה במכירה (למעט חריגות קטנות).
ככזה, הוא מאופיין בטיפוח גישות פסיכולוגיות לכאורה, שמיועדות לשדר ללקוח הפוטנציאלי "כאילו" איכפתיות למילוי צרכיו ותרומה לרווחתו.
בנוסף, תורות שיווק רבות שותפות בגישתן להפעלת מניפולציות על הלקוח ע"מ שיתרצה ויאות לביצוע העסקה.
גישות אלה, כשהן חסרות את טיפוח היחסים לטווח ארוך (גם אם מסיבות מסחריות גרידה) הן גישות יעילות לטווח קצר בד"כ ויוצא שכרם בהפסדם לטווח ארוך.
רוב השיטות השיווקיות הם שיטות דוגמטיות ובעלי עקרונות מקובעים חסרי רגישות ללקוח כבן אדם שונה ויחודי.
שיווק ערכי אמיתי, צריך להיות מבוסס על עקרונות ערכיים חסרי פניות - לדוגמה:
1. כבוד ללקוח כבן אדם בעל ערך ללא קשר ליחסים העסקיים איתו.
2. מענה לצורך אמיתי של הלקוח לסיפוק פתרון, שיפור או התייעלות.
3. מוצרשרות בעל ערך אמיתי לשירות ומענה לצרכיי אוכלוסיית צרכנים כלשהיא.
4. תקשורת נקייה כמידת האפשר מהגזמות, הכללות וסילופים מכווני מכירה.
5. תקשורת מבוססת התחייבות לכנות ורצון לתת תועלת אמיתית לאורך זמן - אמון.
6. ליווי והבטחת שביעות רצון הלקוח עם סגירת העסקה, ובעת קבלת המוצרשרות ולאחריהם.
7. מתן ערך מוסף מעבר למוצרשרות כהווייתו.
8. בניית קשר של בעלי עניין משותף ורחב להצלחה ללא קשר לעסקה הספציפית.
9. מתן שרות סמלי (ולא מותנה) במתנה בעל תועלת משמעותית (פרסום חינם בלוח, הוספה למאגר לקוחות בעלי עניין, עדכון בעניינים בעלי ערך יחסי לבית העסק וכדומה...)
10. עקרונות ערכיים נוספים כמידת הרגישות האנושית של כל אחד מאיתנו...
ואם ארשה לעצמי להסחף קצת אז אפשר גם לדבר על הגשמת יעד שהוא גדול מאיתנו ושיש בו מן ההתעלות על האגו הקטן שלנו והחומריות החזקה שמקבעת אותנו.
ואולי יום אחד יהיה אפשר לדבר על אהבה או לפחות על מוסר שמבוסס על דברי הלל הזקן "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך".
הוגה בחיים ובנפש האדם משחר נעוריו,
עינינו בתקופה האחרונה בעיקר, ב"חמקמקות" של האמת הפנימית מהכרתנו.
עינינו בתקופה האחרונה בעיקר, ב"חמקמקות" של האמת הפנימית מהכרתנו.