חדשנות - הרעיון הסיני: יום זוגי יום פרדי
האולימפיאדה ההולכת וקרבה ממנפת את כל שטחי החיים בסין, כארץ המארחת, ובמיוחד בבירתה - בייג'ין. השינוי מתחיל כמובן בצרכי הספורט, האירוח הבינלאומי, ומשפיע על היקף שירותי התיירות ושדות התעופה ועד לחדשנות בתחום האדריכלות, הסובבת את האירוע הקולוסאלי. כל ההיערכות התפקודית מול קהל יעד מוגדר מובילה עד מהרה לפריצה בחשיבה הקונוונציונאלית, שתוצאותיה המרשימות ניכרות בשטח עוד זמן רב לאחר מכן, ואף לתמיד. כך קרה בברצלונה, בעת שארחה את אולימפיאדת ב- 1992, ובעקבות הארוע העיר קפצה מדרגה ברמת התיירות, הבנייה, והמרכזיות כבירת תרבות. כל שיטת הניהול, התיגמול, העיצוב והצריכה עוברת טלטול ומשנה פניה לבלי הכר. תעשיות נילוות לאין ספור צומחות על יסוד האירוע ההמוני: ייצור סמלים, חולצות, שלל מותגים המתגדרים ברקע הספורטיבי, מקיף אלפי עובדים ומעסיקים של מפעלים ושל גופי כוח אדם, בצורה שמשפיעה על תמורות סוציולוגיות.
על סין עוד מוטל תפקיד כפול ומכופל, לפוגג את היחס השלילי של אומות המערב כלפי מדיניות הדיכוי שמאפיינת את השלטון (עד לזמן האחרון אפילו, בריסוק המחאה הטיבטית) וכן להגיח מתוך המסתורין האופף מעצמה זו.
מי שמרוויח כיום מההזדמנות הספורטיבית הוא פרוייקט איכות הסביבה, שהפך למשימה ראשונה במעלה לנוכח שמה הרע של בייג'ין בין המזוהמות בערי העולם. הידיעה החדשותית בדבר שינוי כללי התחבורה מהווה מופת לפתרון פשוט ומיידי של ממדי הזיהום ולהפחתת המפגע באופן משמעותי. הדוגמה הטרייה לשיפור המצב היא הנהגת הכלל של הפעלת הרכבים הפרטיים לסירוגין - יום לבעלי המספר הזוגי ויום לפרדי. הרעיון האירגוני הפשוט והקליט הניב כמובן אשכול בעיות צפויות, אך התניע את המאמץ הכביר לחולל מהפכה סביבתית, שיכולה להוות דוגמה ומופת לאזורים נגועי זיהום ברחבי העולם.
הצורך להפגין הצטיינות, שצמח מתוך זימון הסטורי בענף הספורט מצביע על מניע עמוק יותר מאשר יצר התחרותיות. התודעה האוניברסאלית שוחרת הסדר מטבעה קיבלה זריקת עידוד אופטימית לגבי האפשרות למציאת פתרונות פשוטים בתכלית לבעיות סביבתיות "הרות גורל" כביכול, שניתן להתגבר עליהן באקט יצירתי ואיכפתי.
יישום רעיונות הייצור, השיווק והפירסום עולה על כל דמיון שהרי הוא חל על פלחי ענק של האוכלוסייה:
קהל הצופים, המשלחות, המבקרים וגופי השיווק מוכפל עשרת מונים בפירסום הדיגיטאלי ובערוצי התיקשורת המקיפים חמש יבשות בזמן נתון אחד. עוצמת ההשפעה 'בגדול' זוכה לערך מספרי מוסף, המיוחד למדינה המארחת: כידוע סין לבדה מונה למעלה ממיליארד וחצי תושבים.
האולימפיאדה ההולכת וקרבה ממנפת את כל שטחי החיים בסין, כארץ המארחת, ובמיוחד בבירתה - בייג'ין. השינוי מתחיל כמובן בצרכי הספורט, האירוח הבינלאומי, ומשפיע על היקף שירותי התיירות ושדות התעופה ועד לחדשנות בתחום האדריכלות, הסובבת את האירוע הקולוסאלי. כל ההיערכות התפקודית מול קהל יעד מוגדר מובילה עד מהרה לפריצה בחשיבה הקונוונציונאלית, שתוצאותיה המרשימות ניכרות בשטח עוד זמן רב לאחר מכן, ואף לתמיד. כך קרה בברצלונה, בעת שארחה את אולימפיאדת ב- 1992, ובעקבות הארוע העיר קפצה מדרגה ברמת התיירות, הבנייה, והמרכזיות כבירת תרבות. כל שיטת הניהול, התיגמול, העיצוב והצריכה עוברת טלטול ומשנה פניה לבלי הכר. תעשיות נילוות לאין ספור צומחות על יסוד האירוע ההמוני: ייצור סמלים, חולצות, שלל מותגים המתגדרים ברקע הספורטיבי, מקיף אלפי עובדים ומעסיקים של מפעלים ושל גופי כוח אדם, בצורה שמשפיעה על תמורות סוציולוגיות.
על סין עוד מוטל תפקיד כפול ומכופל, לפוגג את היחס השלילי של אומות המערב כלפי מדיניות הדיכוי שמאפיינת את השלטון (עד לזמן האחרון אפילו, בריסוק המחאה הטיבטית) וכן להגיח מתוך המסתורין האופף מעצמה זו.
מי שמרוויח כיום מההזדמנות הספורטיבית הוא פרוייקט איכות הסביבה, שהפך למשימה ראשונה במעלה לנוכח שמה הרע של בייג'ין בין המזוהמות בערי העולם. הידיעה החדשותית בדבר שינוי כללי התחבורה מהווה מופת לפתרון פשוט ומיידי של ממדי הזיהום ולהפחתת המפגע באופן משמעותי. הדוגמה הטרייה לשיפור המצב היא הנהגת הכלל של הפעלת הרכבים הפרטיים לסירוגין - יום לבעלי המספר הזוגי ויום לפרדי. הרעיון האירגוני הפשוט והקליט הניב כמובן אשכול בעיות צפויות, אך התניע את המאמץ הכביר לחולל מהפכה סביבתית, שיכולה להוות דוגמה ומופת לאזורים נגועי זיהום ברחבי העולם.
הצורך להפגין הצטיינות, שצמח מתוך זימון הסטורי בענף הספורט מצביע על מניע עמוק יותר מאשר יצר התחרותיות. התודעה האוניברסאלית שוחרת הסדר מטבעה קיבלה זריקת עידוד אופטימית לגבי האפשרות למציאת פתרונות פשוטים בתכלית לבעיות סביבתיות "הרות גורל" כביכול, שניתן להתגבר עליהן באקט יצירתי ואיכפתי.
יישום רעיונות הייצור, השיווק והפירסום עולה על כל דמיון שהרי הוא חל על פלחי ענק של האוכלוסייה:
קהל הצופים, המשלחות, המבקרים וגופי השיווק מוכפל עשרת מונים בפירסום הדיגיטאלי ובערוצי התיקשורת המקיפים חמש יבשות בזמן נתון אחד. עוצמת ההשפעה 'בגדול' זוכה לערך מספרי מוסף, המיוחד למדינה המארחת: כידוע סין לבדה מונה למעלה ממיליארד וחצי תושבים.
עובדת ביבמ במחלקת שיווק , לומדת לתואר שני באוניבסיטה העברית