חשיבות הגילוי המוקדם של ליקויי למידה
ליקויי למידה הינו שם כולל למכלול של ליקויים נוירולוגיים שונים, שהמשותף להם הוא שהם גורמים לכך שהלוקה בהם אינו מסוגל לממש את מלוא יכולותיו. במילים פשוטות, ילדים לקויי למידה, על אף היותם אינטליגנטיים מאד בד"כ, הם תלמידים גרועים ממה שהם אמורים להיות, לפעמים עד כדי הפניה לחינוך המיוחד. לצד הקושי בלימודים, פוגעים ליקויים אלה בתחומים אחרים של חיי הילד, ופגיעתם שם רעה לא פחות מאשר הקושי בלמידה. לילדים לקויי למידה רבים בעיות גם בתחום החברתי, ההתנהגותי והרגשי. בעיות אלה מקשות עליהם את ההתמודדות עם ליקוייהם, מרחיקות אותם מחבריהם וכופות עליהם התמודדות עם לחצים קשים ותמידיים. הדברים שלובים אלה באלה, עד כי לא תמיד ברור מה גורם למה- האם הקושי בלימודים והתסכול הנלווה אליו, הוא הגורם לבעיות הנוספות, או שמא הקשיים הרגשיים, ההתנהגותיים והחברתיים, הם הגורמים לאי ההצלחה בלימודים. בין אם כך ובין אם כך, כל המכלול הזה כולו מזין את עצמו, מגביר את קשייו של הילד, פוגע באיכות חייו ומונע ממנו שגרת חיים לה הוא ראוי.
ליקויי הלמידה המוכרים יותר הם הפרעת קשב וריכוז, עם היפראקטיביות ובלעדיה (ADHD ו-ADD בהתאמה), דיסלקציה, דיסגראפיה וכו'. ליקויים אלה באים לידי ביטוי כאשר הילד הלוקה בהם נמצא כבר בעיצומם של הלימודים וקשה לגלותם לפני כן. אך לחלק נכבד מהילדים לקויי הלמידה יש הפרעות מוטוריות מסוגים שונים (מוטוריקה גסה ועדינה, שיווי משקל, התמצאות במרחב, ועוד), אותן ניתן לזהות מוקדם בהרבה מגיל בית הספר. המצאות ליקויים מוטוריים אלה היא בהחלט נורת אזהרה בנוגע לליקויי למידה, באשר הם עדות מהימנה למדי להימצאותם. חשוב לציין: לא כל ילד שובב הוא לקוי למידה, וגם לא כל עצלן הוא כזה. אך פעמים רבות מעידה התנהגות חריגה, או התנהלות לא רגילה, על קשיים ולכן חשוב לבדוק מה מסתתר מאחריה.
בעזרת עבודה עקבית וממוקדת ניתן לשפר מהותית את מצבם של רוב הילדים לקויי הלמידה, ע"י מתן כלים בידם להתמודדות עם מגבלותיהם, יצירת מסגרות לימודים המתאימות למגבלותיהם (גם בתוך הכתה הרגילה) והדגשת תכונותיהם החזקות וניצולן.
המעבר מהגן לכתה א', עם כל חגיגיותו, קשה לכל ילד: המסגרת החדשה והדרישות הבלתי מוכרות דורשים יכולת הסתגלות, תהליך מסובך במיוחד לילדים לקויי למידה. ילדים לקויי למידה מצליחים במקרים רבים להתמודד, בשלבים הראשונים, עם קשייהם ולהסתיר אותם, אך הדבר עולה להם במאמצים רבים, ומוצא את ביטויו בהישגים דלים מהמצופה מהם, בלימודים. לכן מתגלים רובם במהלך שנת הלמודים הראשונה או השניה, כאשר המטלות והדרישות בלימודים נעשות מורכבות יותר ויותר, עד כי אינם מצליחים, עוד, להתמודד עימן. בשלב זה הילדים כבר סחוטים נפשית, מתוסכלים ומאוכזבים מעצמם.
איתור מוקדם של ילדים לקויי למידה לפני המעבר לכיתה א' מאפשר הכנתם לבית הספר ובנית תשתית מותאמת לקשייו של כל אחד ואחד מהם, עליה יבנה תהליך הלמידה כל חייו. המעבר הקל יותר לכתה א', יחד עם הישגיהם המשופרים בלימודים, יציבו את הילדים בשורה אחת עם חבריהם ללימודים וישפרו משמעותית את השתלבותם החברתית. דבר זה יגביר את ביטחונם העצמי, ואין כמו ביטחון עצמי מוצק להישגים גבוהים. כך ימנעו מהם תסכולים רבים ותשופר מאד איכות חייהם. ואת זה, הרי, אנו רוצים יותר מכל.
כתיבה: כתיבה תמה, אורי פינקלר-שירותי כתיבה אישית http://www.finkler.co.il