ניהול תוכן הנו שילוב של תהליכי עריכה ואמצעים טכנולוגיים, אשר תומכים במשולב באינפורמציה דיגיטלית. נהוג לכנות את מכלול האלמנטים המרכיבים את האינפורמציה במדיה הדיגיטלית תוכן. על מנת לעבד את האלמנטים הללו ליחידה תקשורתית אחת בתוך המדיה הדיגיטלית דרוש ניהול תוכן.
מחזור החיים של התוכן הדיגיטלי מורכב מ-10 תהליכים עיקריים: כתיבת תוכן, עריכת תוכן, הזנת תוכן, פרסום ("העלאה לאוויר"), עיצוב הטקסט, עיבויו (קישורים ועוד) עדכון, ארכוב והסרה. ייתכן מצב שעל פריט תוכן אחד יבצעו פעולות אלה או אחרות כמה עורכי תוכן. בהמשך ייתכן שפריט מידע זה יתעדכן על ידי עורכים שונים. ניהול תוכן הנו האחריות הכוללת לכל הפעולות המבוצעות בתוכן האתר.
לפיכך מנהל תוכן - ראשי או משני - אחראי לסך הפעולות המתבצעות בתוכן החלקים שבתחום אחריותו וכפועל יוצא מכך אחראי גם על עורכי התוכן של האתר, מעצביו הגראפיים ועוד.
ניהול תוכן אינו דרוש ידע טכני, אם כי רצוי כי למנהל התוכן יהיה מושג בסיסי במונחים מהעולם הטכנולוגי הקשור לתחום. העבודה מתבצעת דרך מערכות ניהול תוכן. מערכת לניהול תוכן הינה תוכנה, המשמשת ממשק ניהול ידידותי למשתמש, שבאמצעותו מתבצעים שורה של תהליכים הקשורים לתוכן. המרכזיים שבהם:
- פרסום תוכן ועיצובו ברשת
- ניהול הרשאות משתמשים
- תמיכה במדיות דיגיטליות כגון וידאו, אודיו, תמונות ועוד
- ניהול גרסאות
- ניהול תהליכי עבודה
הודות להתפתחות הכלים הטכנולוגיים לניהול תוכן (הפיכתן של מערכות ניהול תוכן זמינות ונגישות), ניתן בשנים האחרונות יותר יותר דגש על ניהול תוכן מקצועי באתרים ברשת. ניהול התוכן באתר הפך בשנים האחרונות לא רק מדד לתדמיתו של האתר בעייני הגולשים - אלא אף לגורם מכריע למיקומו של האתר במנועי החיפוש.
מנהל תוכן מקצועי מחויב כיום להצטייד - בנוסף לידיעותיו הבלשניות - בידע אודות תהליכי פרסום האתר במנועי חיפוש והתעדכנות בלתי פוסקת במתרחש בתחום זה.
ובכלל, העידן החדש באינטרנט מוביל להרחבת משימותיו של מנהל תוכן מקצועי. מלבד ידע בניהול התוכן במובן ה"רגיל" של המלה, מומלץ כאמור כי למנהל התוכן יהיו כלים לקידום האתר במנועי החיפוש באמצעות התוכן, ידע בשיווק באינטרנט (ניהול קמפיינים, קידום אתרים בתשלום, מחקר מגמות גולשים), יכולת קריאטיבית (מיתוג וקמפיינים ברשת, הפקת דפי נחיתה, יחסי ציבור באינטרנט ועוד.
נדבך מרכזי בתחום ניהול התוכן הופך להיות בשנים האחרונות ניהול כלי קהילות - ווב 2.0. תחת היריעה המתרחבת של מקצועות התוכן נכללים כעת גם מקצועות "קהילתיים" דוגמת ניהול קהילה, ניהול בלוג ושיווק ויראלי באמצעות כלי ווב 2.0.
מחזור החיים של התוכן הדיגיטלי מורכב מ-10 תהליכים עיקריים: כתיבת תוכן, עריכת תוכן, הזנת תוכן, פרסום ("העלאה לאוויר"), עיצוב הטקסט, עיבויו (קישורים ועוד) עדכון, ארכוב והסרה. ייתכן מצב שעל פריט תוכן אחד יבצעו פעולות אלה או אחרות כמה עורכי תוכן. בהמשך ייתכן שפריט מידע זה יתעדכן על ידי עורכים שונים. ניהול תוכן הנו האחריות הכוללת לכל הפעולות המבוצעות בתוכן האתר.
לפיכך מנהל תוכן - ראשי או משני - אחראי לסך הפעולות המתבצעות בתוכן החלקים שבתחום אחריותו וכפועל יוצא מכך אחראי גם על עורכי התוכן של האתר, מעצביו הגראפיים ועוד.
ניהול תוכן אינו דרוש ידע טכני, אם כי רצוי כי למנהל התוכן יהיה מושג בסיסי במונחים מהעולם הטכנולוגי הקשור לתחום. העבודה מתבצעת דרך מערכות ניהול תוכן. מערכת לניהול תוכן הינה תוכנה, המשמשת ממשק ניהול ידידותי למשתמש, שבאמצעותו מתבצעים שורה של תהליכים הקשורים לתוכן. המרכזיים שבהם:
- פרסום תוכן ועיצובו ברשת
- ניהול הרשאות משתמשים
- תמיכה במדיות דיגיטליות כגון וידאו, אודיו, תמונות ועוד
- ניהול גרסאות
- ניהול תהליכי עבודה
הודות להתפתחות הכלים הטכנולוגיים לניהול תוכן (הפיכתן של מערכות ניהול תוכן זמינות ונגישות), ניתן בשנים האחרונות יותר יותר דגש על ניהול תוכן מקצועי באתרים ברשת. ניהול התוכן באתר הפך בשנים האחרונות לא רק מדד לתדמיתו של האתר בעייני הגולשים - אלא אף לגורם מכריע למיקומו של האתר במנועי החיפוש.
מנהל תוכן מקצועי מחויב כיום להצטייד - בנוסף לידיעותיו הבלשניות - בידע אודות תהליכי פרסום האתר במנועי חיפוש והתעדכנות בלתי פוסקת במתרחש בתחום זה.
ובכלל, העידן החדש באינטרנט מוביל להרחבת משימותיו של מנהל תוכן מקצועי. מלבד ידע בניהול התוכן במובן ה"רגיל" של המלה, מומלץ כאמור כי למנהל התוכן יהיו כלים לקידום האתר במנועי החיפוש באמצעות התוכן, ידע בשיווק באינטרנט (ניהול קמפיינים, קידום אתרים בתשלום, מחקר מגמות גולשים), יכולת קריאטיבית (מיתוג וקמפיינים ברשת, הפקת דפי נחיתה, יחסי ציבור באינטרנט ועוד.
נדבך מרכזי בתחום ניהול התוכן הופך להיות בשנים האחרונות ניהול כלי קהילות - ווב 2.0. תחת היריעה המתרחבת של מקצועות התוכן נכללים כעת גם מקצועות "קהילתיים" דוגמת ניהול קהילה, ניהול בלוג ושיווק ויראלי באמצעות כלי ווב 2.0.
עיתונאי לשעבר במשך 15 שנה, ממקימי אתר האינטרנט של "הארץ". במשך כשנתיים - הקמת מחלקת התוכן של קבוצת קונסיסט בישראל וניהולה. כיום - מנכ"ל חברת התוכן 3points המציעה סל פתרונות תוכן באינטרנט.
אתר החברה: www.3points.co.il
הבלוג שלי: http://contentman.wordpress.com
אתר החברה: www.3points.co.il
הבלוג שלי: http://contentman.wordpress.com