עמיר פרץ מבטיח: "יעוץ משפטי חינם לכל". במסגרת מסע הבחירות, הבטחות גם אם הן נשמעות הזויות, תופסות את העין ואת האוזן. יעוץ משפטי או מתן שירות משפטי - אינן מחולקות בצורת תלושים לחג או מתנות של וועדים. משרדי עו"ד - אינן "פיצוציות" - ומשפט נוסח "עשה זאת בעצמך" - אינן מחנות "איקאה. מתן שרות מהיר על-ידי עורכי דין לא מומחים בתחומם, יכול לאמלל משפחות ולגרום לנזקים ברכוש ובנפש.
מאת: אברהם פכטר עו"ד
אחרי הבטחות בנוסח מכונית לכל פועל, או מחשב לכל ילד ושכר מינימום לכל - צצה הבטחה חדשה מבית מדרשו הפעיל של עמיר פרץ. צוות משפטנים חברתיים, הכין תכנית משפטית, שבה תהיה נגישות לכל אזרח לקבלת יעוץ משפטי.
הרפורמה במערכת המשפט כפי שהוצגה באוניברסיטת ת"א תהיה בצורת סוכנויות יעוץ ברחובות הערים - ובסדנאות "עשה זאת בעצמך" להבנת ההליך המשפטי. משום מה קבלתי את הרושם, שהרפורמה המוצעת במערכת המשפט - רוצה לפעול בצורת "פיצוציות" משפטיות ברחובות הערים ורצוי שיהיו פתוחות 24 שעות ביממה, או "עשה זאת בעצמך" - שמזכיר לי את איקאה. שתי ההצעות וכל הרפורמה המוצעת - נשמעות יותר כבדיחה פוליטית/משפטית לקראת הבחירות מאשר מציאות ממשית שניתנת ליישום.
מי שמציע דרך פעולה מעין זו, וחושב על כך ברצינות - לא מבין כנראה את מנגנון הפעולה של טיפול משפטי ומתן שירות משפטי יעיל. בתור "גחמה" פוליטית, זה אולי עובד, אבל בתור הבטחה משפטית חברתית - זה נשמע כמו משפט מקטע של "סטנד-אפ".
הכוונה לייעל ולהגמיש את הדרכים לקבלת עזרה משפטית, גם למעוטי יכולת אינה פסולה ואפילו יש בה אלמנטים חיוביים ומעניינים.
הדרך להשגת המטרה שונה בתכלית. לא "פיצוציות משפטיות" ולא סדנאות ל"עשה זאת בעצמך" - אלא חיזוק והגדלת התקציב למוסדות שכבר קיימים ומספיקים בהחלט ליישום המטרה המבוקשת.
להלן פירוט המוסדות הרלוונטיים, הפועלים בשטח, מזה שנים, שדי בהם תוך חיזוקם והרחבתם כדי לקדם את הרעיון הרצוי של נגישות רבה יותר לעזרה משפטית.
א. הסניגוריה הצבאית - המספקת שירותים משפטיים טובים ויעילים לחיילים בשירות סדיר וקבע ומילואים בשירות פעיל.
ב. סעד משפטי, ליד קציני הערים - למתן עזרה ראשונה ויותר לנזקקים במערך הביטחוני.
ג. הסניגוריה הציבורית - הנותנת שירות משפטי יעיל, רחב, לאלפי נזקקים עפ"י קריטריונים גמישים למדי. לסניגוריה הציבורית הצלחות רבות, גם בתחום "המשפטים החוזרים" שהצילו כבר מספר אנשים שעולמם חשך עליהם. הזרמת תקציב נוסף, יחזק את השירות הזה וניתן אף להרחיבו.
ד. בית המשפט, ממנה ביוזמתו סניגורים ע"ח המדינה או מעבירם לסניגוריה הציבורית גם במקרים שלא נכללו בקריטריונים המגדירים אותם, או הגיעו לבית משפט ללא ייצוג או פיטרו את סניגוריהם במהלך המשפט.
ה. "קליניקות משפטיות" - באוניברסיטאות השונות, בהן סטודנטים למשפטים, בראשות מרצים, עורכי דין מתנדבים, עוזרים בייעוץ ובהכוונה של נזקקים לשירות משפטי.
ו. תכנית שכר-מצווה, בלשכת עורכי הדין בישראל, המסייעת למעוטי יכולת בייצוג משפטי, בעשרות ומאות מקרים בשנה בראשות עורך דין יגאל ארנון שהעמיד את כל משרדו לרשות התכנית.
ז. נעמ"ת - שיש לה מחלקה ליעוץ ומתן שירותי משפט, באמצעות מתנדבות ועורכות דין מכל המגזרים.
ח. גמלאי צה"ל - "צוות" - שגם להם שירות של מתנדבים לשירותי משפט.
אם נסכם את כל הזרועות דלעיל מתברר, שאין צורך בתוספות מלאכותיות נוספות אלא בחיזוק ובהרחבת הקיים.
כל המוסדות, שפורטו לעיל, פועלים כבר מזמן ולפני הרפורמה של עמיר פרץ, שנראית לי מיותרת, יומרנית וללא סיכויי הצלחה ממשית.
אסור לשכוח כלל נוסף, הלקוח מחכמת החיים: מה שאתה מקבל בחינם - שווה את השירות הזה. מה שאתה קונה זול - לא מחזיק הרבה זמן.
מה עוד, שהאזרח הנזקק, באופן טבעי תת הכרתי, נרתע במקצת משירות כה חשוב שניתן לו בחינם - ובמקרים רבים די בצדק.
אין לרכוש וקשה לבקר שירות משפטי בחינם או בשכר נמוך, שינתן ע"י עורכי דין, לא הטובים או המוכשרים בתחומם - אלא הנזקקים לג'וב, באותה מידה כמו הקליינטים הנזקקים.
שירות משפטי טוב - הוא תוצאה של ניסיון, מוטיבציה, הישגיות, הישגים מוכחים, ידע מצטבר, השקעה בעבודה, באנשים במשרד - התוצאות בדרך כלל הן גם בהתאם. מתן שרות, מהיר, זול, מגיש מדי, על-ידי עורכי דין לא מומחים בתחומם - יכול לאמלל משפחות ולגרום לנזקים ברכוש ובנפש.
אז רבותי, לפני שמציגים רפורמות חדשניות, מושכות קהל והבטחות שלפני בחירות, כדאי להירגע, לקבל יעוץ משפטי טוב, לחזק את היש, במקום לעודד את הבלתי נודע.
מאת: אברהם פכטר עו"ד
אחרי הבטחות בנוסח מכונית לכל פועל, או מחשב לכל ילד ושכר מינימום לכל - צצה הבטחה חדשה מבית מדרשו הפעיל של עמיר פרץ. צוות משפטנים חברתיים, הכין תכנית משפטית, שבה תהיה נגישות לכל אזרח לקבלת יעוץ משפטי.
הרפורמה במערכת המשפט כפי שהוצגה באוניברסיטת ת"א תהיה בצורת סוכנויות יעוץ ברחובות הערים - ובסדנאות "עשה זאת בעצמך" להבנת ההליך המשפטי. משום מה קבלתי את הרושם, שהרפורמה המוצעת במערכת המשפט - רוצה לפעול בצורת "פיצוציות" משפטיות ברחובות הערים ורצוי שיהיו פתוחות 24 שעות ביממה, או "עשה זאת בעצמך" - שמזכיר לי את איקאה. שתי ההצעות וכל הרפורמה המוצעת - נשמעות יותר כבדיחה פוליטית/משפטית לקראת הבחירות מאשר מציאות ממשית שניתנת ליישום.
מי שמציע דרך פעולה מעין זו, וחושב על כך ברצינות - לא מבין כנראה את מנגנון הפעולה של טיפול משפטי ומתן שירות משפטי יעיל. בתור "גחמה" פוליטית, זה אולי עובד, אבל בתור הבטחה משפטית חברתית - זה נשמע כמו משפט מקטע של "סטנד-אפ".
הכוונה לייעל ולהגמיש את הדרכים לקבלת עזרה משפטית, גם למעוטי יכולת אינה פסולה ואפילו יש בה אלמנטים חיוביים ומעניינים.
הדרך להשגת המטרה שונה בתכלית. לא "פיצוציות משפטיות" ולא סדנאות ל"עשה זאת בעצמך" - אלא חיזוק והגדלת התקציב למוסדות שכבר קיימים ומספיקים בהחלט ליישום המטרה המבוקשת.
להלן פירוט המוסדות הרלוונטיים, הפועלים בשטח, מזה שנים, שדי בהם תוך חיזוקם והרחבתם כדי לקדם את הרעיון הרצוי של נגישות רבה יותר לעזרה משפטית.
א. הסניגוריה הצבאית - המספקת שירותים משפטיים טובים ויעילים לחיילים בשירות סדיר וקבע ומילואים בשירות פעיל.
ב. סעד משפטי, ליד קציני הערים - למתן עזרה ראשונה ויותר לנזקקים במערך הביטחוני.
ג. הסניגוריה הציבורית - הנותנת שירות משפטי יעיל, רחב, לאלפי נזקקים עפ"י קריטריונים גמישים למדי. לסניגוריה הציבורית הצלחות רבות, גם בתחום "המשפטים החוזרים" שהצילו כבר מספר אנשים שעולמם חשך עליהם. הזרמת תקציב נוסף, יחזק את השירות הזה וניתן אף להרחיבו.
ד. בית המשפט, ממנה ביוזמתו סניגורים ע"ח המדינה או מעבירם לסניגוריה הציבורית גם במקרים שלא נכללו בקריטריונים המגדירים אותם, או הגיעו לבית משפט ללא ייצוג או פיטרו את סניגוריהם במהלך המשפט.
ה. "קליניקות משפטיות" - באוניברסיטאות השונות, בהן סטודנטים למשפטים, בראשות מרצים, עורכי דין מתנדבים, עוזרים בייעוץ ובהכוונה של נזקקים לשירות משפטי.
ו. תכנית שכר-מצווה, בלשכת עורכי הדין בישראל, המסייעת למעוטי יכולת בייצוג משפטי, בעשרות ומאות מקרים בשנה בראשות עורך דין יגאל ארנון שהעמיד את כל משרדו לרשות התכנית.
ז. נעמ"ת - שיש לה מחלקה ליעוץ ומתן שירותי משפט, באמצעות מתנדבות ועורכות דין מכל המגזרים.
ח. גמלאי צה"ל - "צוות" - שגם להם שירות של מתנדבים לשירותי משפט.
אם נסכם את כל הזרועות דלעיל מתברר, שאין צורך בתוספות מלאכותיות נוספות אלא בחיזוק ובהרחבת הקיים.
כל המוסדות, שפורטו לעיל, פועלים כבר מזמן ולפני הרפורמה של עמיר פרץ, שנראית לי מיותרת, יומרנית וללא סיכויי הצלחה ממשית.
אסור לשכוח כלל נוסף, הלקוח מחכמת החיים: מה שאתה מקבל בחינם - שווה את השירות הזה. מה שאתה קונה זול - לא מחזיק הרבה זמן.
מה עוד, שהאזרח הנזקק, באופן טבעי תת הכרתי, נרתע במקצת משירות כה חשוב שניתן לו בחינם - ובמקרים רבים די בצדק.
אין לרכוש וקשה לבקר שירות משפטי בחינם או בשכר נמוך, שינתן ע"י עורכי דין, לא הטובים או המוכשרים בתחומם - אלא הנזקקים לג'וב, באותה מידה כמו הקליינטים הנזקקים.
שירות משפטי טוב - הוא תוצאה של ניסיון, מוטיבציה, הישגיות, הישגים מוכחים, ידע מצטבר, השקעה בעבודה, באנשים במשרד - התוצאות בדרך כלל הן גם בהתאם. מתן שרות, מהיר, זול, מגיש מדי, על-ידי עורכי דין לא מומחים בתחומם - יכול לאמלל משפחות ולגרום לנזקים ברכוש ובנפש.
אז רבותי, לפני שמציגים רפורמות חדשניות, מושכות קהל והבטחות שלפני בחירות, כדאי להירגע, לקבל יעוץ משפטי טוב, לחזק את היש, במקום לעודד את הבלתי נודע.
הכותב הוא עורך-דין, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות ופרשן משפטי בהווה.