1. כותרת לכל סצנה:
הפרדה בין סצנה לסצנה תלויה בשינוי במקום ו/או שינוי בזמן הפעולה. בכל שינוי של מיקום או זמן לאורך הסיפור יש לכתוב כותרת חדשה לסצנה.
כותרת בנויה משלושה חלקים:
א. פנים או חוץ (האם הסצנה מתרחשת בפנים או בחוץ);
ב. המיקום המדויק;
ג. יום או לילה (או נקיבת זמן מדויק אם זה רלוונטי לסיפור).
דוגמה:
חוץ. שפת הים- שעת דמדומים
דוגמה לשינוי המיקום ברצף סצנות:
פנים. סלון- יום
ירון יושב בסלון ורואה טלוויזיה, קם מהספה ויוצא מן החדר.
פנים. מטבח- יום
ירון נכנס למטבח ומוזג לעצמו מעט וויסקי לכוס קטנה.
דוגמה לשינוי זמן ברצף סצנות:
חוץ. מרפסת- יום
ירון ומישל יושבים במרפסת הביתית על שני כיסאות נוח ושותים תה.
חוץ. מרפסת- לילה
ירון ומישל שוכבים על רצפת המרפסת ועושים אהבה.
דוגמה לשינוי זמן ומיקום:
פנים. חדר שינה- בוקר
השעון המעורר שעל יד המיטה מעיר את אלי משנתו.
חוץ. כניסה לבניין- יום
אלי נכנס לבניין משרדים גדול דרך דלת הכניסה המסתובבת. הוא והשומר שיושב בכניסה מחליפים מחוות שלום עם תנועת ראש קלה.
2. תיאור דמות
כשמופיעה דמות חדשה בתסריט, מקובל להקדיש לה כמה מילים או יותר (תלוי אם היא בתפקיד מוביל, או סתם עוברת אורח).
כשאתם מתארים דמות בתוך תסריט הוסיפו את הגיל שלה ומספר מאפיינים רלוונטיים שיעזרו לקורא להבין אותה, במידת הצורך.
דוגמה:
חוץ. גינה ציבורית- יום
אורי, 8, ילד נלהב ואנרגטי, עם תלתלים שחורים ארוכים ועיניים כהות, רץ בין מתקני המשחקים לבדו. מלבד הצלקת המרשימה שיש לו על המצח, הוא נראה בדיוק כמו דוד המלך בסגנון מרוקאי.
פנים. סלון- לילה
איש ואישה יושבים שלובי ידיים וצופים במשחק כדורגל.
הם באזור גיל 30. היא לובשת שמלה אדומה שמבליטה את שדיה, בלונדינית, והוא רזה וכחוש, משועמם ממנה ומהמשחק.
אין צורך להרחיב במילים, אם הן לא מוסיפות להבנה של הדמות.
אין צורך להרחיב על הדמות מעבר למה שעלילת הסרט יכולה לספר.
3. תיאור מיקום
כשאתם מציינים מיקום חדש בתוך הסיפור, נסו לתאר אותו בקצרה כדי לתת לקורא תחושה איפה הוא נמצא. אם המיקום הוא סלון - האם הוא סלון בדירה קטנה בפלורנטין, או סלון פאר במלון חמישה כוכבים?
דוגמה:
פנים. בית קפה- יום
בית הקפה מעוצב בסגנון מודרני פשוט, בתוכו כמה שולחנות פלסטיק וכמה אנשים בודדים, בין שותי הקפה אנו מגלים את שלומי ושלומית שיושבים סביב שולחן מרוחק ליד דלת השירותים.
אין צורך להרחיב בתיאורים אם הם לא תורמים לעלילה בשום דרך.
השתדלו להימנע מתיאורים שאי אפשר לראות.
למשל, אם הייתם כותבים סצנה פשוטה של דיאלוג בין שלומי ושלומית בבית קפה קטן ומוסיפים פרטים על בעל המקום (הוא עצבני כי לא קיבל הלילה), או על המלצרית (שאימא שלה מתה השבוע) או על השירותים (מסריחים ומגעילים) - הפרטים האלה לא היו רלוונטיים לדיאלוג ולסרט, כי אי אפשר היה לראות אותם בשום צורה. הם סתם היו מבזבזים לכם מקום על הדף. אם הפרט על השירותים המסריחים רלוונטי לעלילה, הכניסו אותו בדרך כלשהי, באמצעות דיאלוג על הסירחון, או על ידי סצנה בשירותים, או בדרך אחרת.
4. התייחסות למצלמה
תסריטאים בדרך כלל יודעים שכתיבת הוראות מצלמה - זוויות, גדלי שוטים וכו' - לא רלוונטיות בכתיבת סיפור. הבמאי, הצלם ומגבלות ההפקה מחליטים לאן תזוז המצלמה.
השתדלו להימנע מכתיבת הוראות למצלמה, אלא אם נראה לכם שאי אפשר להבין את הסצנה אחרת.
5. פסקול
אנא הימנעו מלהתחשב במוזיקה מוכרת כחלק מהעלילה, שכן שימוש במוזיקה שאינה מקורית תהיה עבירה על חוק זכויות יוצרים.
אם חשוב שמוזיקה תלווה את הסצנה, כתבו זאת.
6. כללים טכניים
א. גופן וגודל אות - התסריט כולו, פרט לכותרות, צריך להיות כתוב בפונט courier new, ובגודל 12. כותרת הסצנה תיכתב בגודל 14.
ב. ריווח - כללית, בכתיבת הטקסט כולו יש להשתמש ברווח בודד. ריווחים מיוחדים יופיעו לפי הפירוט:
? שורת רווח אחת בין כותרת הסצנה לבין תיאור הסצנה שבא אחריה.
? אם הסתיימה סצנה, יש להוסיף שתי שורות רווח בין הסצנה שהסתיימה לשורת הכותרת של הסצנה הבאה אחריה.
ג. דמויות ודיאלוג -
? שם הדמות יסומן בקו תחתון, וייכתב חמישה טאבים (tabs) לשמאל.
? המילה הראשונה בכל שורת דיאלוג מתחילה שלושה טאבים לשמאל.
? כאשר נעשית פעולה כלשהי בין שתי שורות דיאלוג, היא תיכתב כאשר מעליה יש מרווח של שורה אחת וכן מתחתיה מרווח של שורה.
? כמו כן, יש לשים רווח של שורה גם בין סיום טקסט של דמות כלשהי, לבין שם הדמות הבאה אחריה.
ד. הערות בימוי - נכתבות בסוגריים, מתחת לשם הדמות.
הפרדה בין סצנה לסצנה תלויה בשינוי במקום ו/או שינוי בזמן הפעולה. בכל שינוי של מיקום או זמן לאורך הסיפור יש לכתוב כותרת חדשה לסצנה.
כותרת בנויה משלושה חלקים:
א. פנים או חוץ (האם הסצנה מתרחשת בפנים או בחוץ);
ב. המיקום המדויק;
ג. יום או לילה (או נקיבת זמן מדויק אם זה רלוונטי לסיפור).
דוגמה:
חוץ. שפת הים- שעת דמדומים
דוגמה לשינוי המיקום ברצף סצנות:
פנים. סלון- יום
ירון יושב בסלון ורואה טלוויזיה, קם מהספה ויוצא מן החדר.
פנים. מטבח- יום
ירון נכנס למטבח ומוזג לעצמו מעט וויסקי לכוס קטנה.
דוגמה לשינוי זמן ברצף סצנות:
חוץ. מרפסת- יום
ירון ומישל יושבים במרפסת הביתית על שני כיסאות נוח ושותים תה.
חוץ. מרפסת- לילה
ירון ומישל שוכבים על רצפת המרפסת ועושים אהבה.
דוגמה לשינוי זמן ומיקום:
פנים. חדר שינה- בוקר
השעון המעורר שעל יד המיטה מעיר את אלי משנתו.
חוץ. כניסה לבניין- יום
אלי נכנס לבניין משרדים גדול דרך דלת הכניסה המסתובבת. הוא והשומר שיושב בכניסה מחליפים מחוות שלום עם תנועת ראש קלה.
2. תיאור דמות
כשמופיעה דמות חדשה בתסריט, מקובל להקדיש לה כמה מילים או יותר (תלוי אם היא בתפקיד מוביל, או סתם עוברת אורח).
כשאתם מתארים דמות בתוך תסריט הוסיפו את הגיל שלה ומספר מאפיינים רלוונטיים שיעזרו לקורא להבין אותה, במידת הצורך.
דוגמה:
חוץ. גינה ציבורית- יום
אורי, 8, ילד נלהב ואנרגטי, עם תלתלים שחורים ארוכים ועיניים כהות, רץ בין מתקני המשחקים לבדו. מלבד הצלקת המרשימה שיש לו על המצח, הוא נראה בדיוק כמו דוד המלך בסגנון מרוקאי.
פנים. סלון- לילה
איש ואישה יושבים שלובי ידיים וצופים במשחק כדורגל.
הם באזור גיל 30. היא לובשת שמלה אדומה שמבליטה את שדיה, בלונדינית, והוא רזה וכחוש, משועמם ממנה ומהמשחק.
אין צורך להרחיב במילים, אם הן לא מוסיפות להבנה של הדמות.
אין צורך להרחיב על הדמות מעבר למה שעלילת הסרט יכולה לספר.
3. תיאור מיקום
כשאתם מציינים מיקום חדש בתוך הסיפור, נסו לתאר אותו בקצרה כדי לתת לקורא תחושה איפה הוא נמצא. אם המיקום הוא סלון - האם הוא סלון בדירה קטנה בפלורנטין, או סלון פאר במלון חמישה כוכבים?
דוגמה:
פנים. בית קפה- יום
בית הקפה מעוצב בסגנון מודרני פשוט, בתוכו כמה שולחנות פלסטיק וכמה אנשים בודדים, בין שותי הקפה אנו מגלים את שלומי ושלומית שיושבים סביב שולחן מרוחק ליד דלת השירותים.
אין צורך להרחיב בתיאורים אם הם לא תורמים לעלילה בשום דרך.
השתדלו להימנע מתיאורים שאי אפשר לראות.
למשל, אם הייתם כותבים סצנה פשוטה של דיאלוג בין שלומי ושלומית בבית קפה קטן ומוסיפים פרטים על בעל המקום (הוא עצבני כי לא קיבל הלילה), או על המלצרית (שאימא שלה מתה השבוע) או על השירותים (מסריחים ומגעילים) - הפרטים האלה לא היו רלוונטיים לדיאלוג ולסרט, כי אי אפשר היה לראות אותם בשום צורה. הם סתם היו מבזבזים לכם מקום על הדף. אם הפרט על השירותים המסריחים רלוונטי לעלילה, הכניסו אותו בדרך כלשהי, באמצעות דיאלוג על הסירחון, או על ידי סצנה בשירותים, או בדרך אחרת.
4. התייחסות למצלמה
תסריטאים בדרך כלל יודעים שכתיבת הוראות מצלמה - זוויות, גדלי שוטים וכו' - לא רלוונטיות בכתיבת סיפור. הבמאי, הצלם ומגבלות ההפקה מחליטים לאן תזוז המצלמה.
השתדלו להימנע מכתיבת הוראות למצלמה, אלא אם נראה לכם שאי אפשר להבין את הסצנה אחרת.
5. פסקול
אנא הימנעו מלהתחשב במוזיקה מוכרת כחלק מהעלילה, שכן שימוש במוזיקה שאינה מקורית תהיה עבירה על חוק זכויות יוצרים.
אם חשוב שמוזיקה תלווה את הסצנה, כתבו זאת.
6. כללים טכניים
א. גופן וגודל אות - התסריט כולו, פרט לכותרות, צריך להיות כתוב בפונט courier new, ובגודל 12. כותרת הסצנה תיכתב בגודל 14.
ב. ריווח - כללית, בכתיבת הטקסט כולו יש להשתמש ברווח בודד. ריווחים מיוחדים יופיעו לפי הפירוט:
? שורת רווח אחת בין כותרת הסצנה לבין תיאור הסצנה שבא אחריה.
? אם הסתיימה סצנה, יש להוסיף שתי שורות רווח בין הסצנה שהסתיימה לשורת הכותרת של הסצנה הבאה אחריה.
ג. דמויות ודיאלוג -
? שם הדמות יסומן בקו תחתון, וייכתב חמישה טאבים (tabs) לשמאל.
? המילה הראשונה בכל שורת דיאלוג מתחילה שלושה טאבים לשמאל.
? כאשר נעשית פעולה כלשהי בין שתי שורות דיאלוג, היא תיכתב כאשר מעליה יש מרווח של שורה אחת וכן מתחתיה מרווח של שורה.
? כמו כן, יש לשים רווח של שורה גם בין סיום טקסט של דמות כלשהי, לבין שם הדמות הבאה אחריה.
ד. הערות בימוי - נכתבות בסוגריים, מתחת לשם הדמות.
עמי שמואל http://www.bambina.co.il