היסטוריה של תמונות הפסיפס
טל פלורנטין
פסיפס תמונות או תמונת פסיפס ('פסיפוטו'), הינה תמונה המורכבת ממספר רב של תמונות קטנות.
שורשיו ההיסטוריים של פסיפס התמונות משויכים לאומנות הכתב היהודית שהחלה במאה ה- 9, שנקראת מיקרוגרפיה, אומנות הכתיבה בקו עברי זעיר, אשר באמצעותו "צוירו" צורות גאומטריות וקישוטים.
אומנות המיקרוגרפיה מיוחסת לעיתים בעידן המודרני לאמנות הפופ (Pop-Art).
אותה אומנות תורגמה בשנות ה- 70 של המאה העשים, בעידן המחשב, לטכניקה הנקראת אמנות ASCII, שבבסיסה יצירת תמונות מצירוף של האותיות הקיימות במחשב, ללא שימוש בגרפיקה ממוחשבת.
דוגמאות: תמונתו של אלביס, מורכבת מתוים דיגיטליים ופרסומת של חברת Compaq, המציגה את דמותה של המונה ליסה, מורכבת אף היא מתווים דיגיטליים.
לא ניתן לסקור את ההיסטורה של פסיפס התמונות מבלי לסקור אלמנטים מרכזיים מעולם האמנות, אשר הובילו את ההתקדמות בתחום.
עוד ב- 1573, בחר צייר הרנסנס ארכימבולדו (Giuseppe Arcimboldo), לשלב פירות וירקות, אשר יצרו דמויות צבעוניות מרהיבות. ציוריו אלו מעטרים את קירות גלריית הלובר בפאריז.
קפיצה של 400 שנה לעידן הנוכחי, מביאה אותנו לשנת 1976 וליצירה הראשונה אשר נחשבת ליישום של רעיון פסיפס התמונות. סלבדור דאלי בחר לצייר דמות נשית מביטה אל עבר השקיעה. עם זאת, מבט על ציורו ממרחק של 40 מטרים, או מבט דרך עינה של עדשת מצלמה שאינה מפוקסת, חושפית באופן ברור את דמותו של אברהם לינקולן.
תמונת הפסיפס מוערכת כאומנות לכל דבר. בין יצירות הפסיפס המפורסמות תמונתו של בוב מארלי המורכבת מאלבומיו. עם זאת, על אף הרעיון המוצלח, ניתן להתרשם כי איכות התוצר הסופי אינה מיטבית.
לאחרונה, נעשה שימוש באמנות הפסיפס גם כאמצעי קיצוני להעברת ביקורת. מספר חודשים לאחר תחילת התקיפה האמריקנית בעירק, הועבר מסר ברור באמצעות תמונת פסיפס המציגה את דמותו של נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש, המורכבת מתמונותיהם של חללי המלחמה בעירק.
את יצירות האומנות שהוזכרו לעיל ניתן למצוא באתר פסיפוטו תמונות פסיפס http://www.psifoto.co.il.
אז איך עושים תמונת פסיפס?
מה צריך?
לצורך הפקתה של תמונה שכזו נדרש אוסף של עשרות תמונות מקור וכן תמונת יעד, היא התמונה אשר תתקבל משילובן של כל התמונות הקטנות.
כשלב מקדים, נדרשת עריכה גרפית של כל אחת ואחת מתמונות המקור וכן עריכה של תמונת היעד. התמונות עוברות תהליך טיוב, שיפור צבעים, בהירות וניגודיות, יישור והכנה.
שלב א': המטריצה
תהליך ההפקה מתחיל בחלוקתה של תמונת היעד המיועדת למשבצות מלבניות בגודל אחיד. מן החלוקה זו מתקבלת מטריצה של משבצות.
שלב ב': החלפת המשבצות בתמונות מתאימות
על מנת לשמור את חזות תמונת היעד הגדולה, מוחלפת כל משבצת ממנה בתמונה שלמה אחת מבין תמונות המקור, באופן המותאם למאפייניה של אותה משבצת.
המאפיינים הנבחנים הם מבנה התמונה (קומפוזיציה), הצבעים המרכיבים אותה ופערי הצבעים והניגודיות ביניהם (קונטרסט).
לצורך כך נעשה שימוש באלגוריתם (תהליך תכנותי) המבצע חישובים מתמטיים, בו ניתן ציון לכל אחד מן הפרמטרים הנ"ל, ומשולב לכדי "ציון משוקלל" המייצג את מאפייני המשבצת הנבחנת.
על מנת להתאים למשבצת הנבחנת תמונה מחליפה מתאימה ככל האפשר, מתבצעת סריקה של כל תמונות המקור המיועדות. כל אחת מתמונות המקור נבחנת באלגוריתם זהה ומקבלת אף היא ציון משוקלל בהתאם למאפייניה.
בסופו של התהליך, מוחלפת כל משבצת בתמונת המקור בעלת הציון המשוכלל הקרוב ביותר לציון שלה.
כמובן שהתהליך אינו פשוט עד כדי כך. במידה וזה היה כל עקרון הפעולה, הרי שאיזור שחור בתמונה הגדולה היה מוחלף כולו בתמונת מקור יחידה, אשר ציונה קרוב ביותר לציון של משבצת שחורה לחלוטין.
כאשר מתקבלת החלטה שאין לבצע שימוש חוזר רצוף בתמונות המקור וכי שימוש חוזר בתמונת מקור מסוימת יתבצע רק בתנאי שיש בין מופעי התמונה מרחק מינימלי, נדרש האלגוריתם לבצע תהליך מורכב בהרבה, שישמור על כללים אלו.
האלגוריתם האחראי לשלב זה הינו התהליך המורכב ביותר ברמת התכנות, והינו הסוד הראשון של פסיפוטו.
השלב האחרון: גימור
לאחר קבלת התוצר, בו הוחלפה כל משבצת המטריצה התקבלה תמונת הפסיפס הגולמית. אין די בתמונה זו. התוצר המתקבל בה אינו מספק. על כן נדרשת עבודת שיפור וטיוב ייחודית, אותה לא נוכל לפרט. טכניקה זו הינה הסוד השני של פסיפוטו.
התוצר הסופי:
אופן השילוב הייחודי כפסיפס, יוצר מצב, בו במבט ממרחק-מה, נראה שילוב התמונות כאילו היה התמונה הראשונית, בעוד שבמבט מקרוב נחשפות מאות התמונות הקטנות המרכיבות את פסיפס התמונות.
הנסיון לקצר דרכים באמצעות טכנולוגיה:
חלקים מסויימים מתהליך הפקת הפסיפס ניתנים לביצוע באמצעות כלי עזר ממוחשבים, אך המרכיב הבולט ביותר המשפיע על איכות התוצאה, הינו עינו המיומנת של היוצר.
על אף הנסיונות הרבים לתת לתהליך מענה מאלף ועד תו באמצעות כלים ממוחשבים, עולה כי לא ניתן למחשב את התהליך מתחילתו ועד סופו ולהגיע לתוצר איכותי, מבלי לערב איש מקצוע בשלבים שונים של התהליך.
כדי להבין את הסיבה לכך, הביטו על תמונה כלשהי ושאלו את השאלה הבאה: האם התמונה צולמה לגובה או לרוחב?
תשובה לשאלה פשוטה כל כך, שבאפשרותנו לענות לאחר מבט של פחות משניה בתמונה, אינה ניתנת למענה על ידי מערכת ממוחשבת.
פרטים נוספים, מידע ודוגמאות לתוצרים בתחום ניתן למצוא באתר פסיפוטו תמונות פסיפס http://www.psifoto.co.il.
טל פלורנטין
פסיפס תמונות או תמונת פסיפס ('פסיפוטו'), הינה תמונה המורכבת ממספר רב של תמונות קטנות.
שורשיו ההיסטוריים של פסיפס התמונות משויכים לאומנות הכתב היהודית שהחלה במאה ה- 9, שנקראת מיקרוגרפיה, אומנות הכתיבה בקו עברי זעיר, אשר באמצעותו "צוירו" צורות גאומטריות וקישוטים.
אומנות המיקרוגרפיה מיוחסת לעיתים בעידן המודרני לאמנות הפופ (Pop-Art).
אותה אומנות תורגמה בשנות ה- 70 של המאה העשים, בעידן המחשב, לטכניקה הנקראת אמנות ASCII, שבבסיסה יצירת תמונות מצירוף של האותיות הקיימות במחשב, ללא שימוש בגרפיקה ממוחשבת.
דוגמאות: תמונתו של אלביס, מורכבת מתוים דיגיטליים ופרסומת של חברת Compaq, המציגה את דמותה של המונה ליסה, מורכבת אף היא מתווים דיגיטליים.
לא ניתן לסקור את ההיסטורה של פסיפס התמונות מבלי לסקור אלמנטים מרכזיים מעולם האמנות, אשר הובילו את ההתקדמות בתחום.
עוד ב- 1573, בחר צייר הרנסנס ארכימבולדו (Giuseppe Arcimboldo), לשלב פירות וירקות, אשר יצרו דמויות צבעוניות מרהיבות. ציוריו אלו מעטרים את קירות גלריית הלובר בפאריז.
קפיצה של 400 שנה לעידן הנוכחי, מביאה אותנו לשנת 1976 וליצירה הראשונה אשר נחשבת ליישום של רעיון פסיפס התמונות. סלבדור דאלי בחר לצייר דמות נשית מביטה אל עבר השקיעה. עם זאת, מבט על ציורו ממרחק של 40 מטרים, או מבט דרך עינה של עדשת מצלמה שאינה מפוקסת, חושפית באופן ברור את דמותו של אברהם לינקולן.
תמונת הפסיפס מוערכת כאומנות לכל דבר. בין יצירות הפסיפס המפורסמות תמונתו של בוב מארלי המורכבת מאלבומיו. עם זאת, על אף הרעיון המוצלח, ניתן להתרשם כי איכות התוצר הסופי אינה מיטבית.
לאחרונה, נעשה שימוש באמנות הפסיפס גם כאמצעי קיצוני להעברת ביקורת. מספר חודשים לאחר תחילת התקיפה האמריקנית בעירק, הועבר מסר ברור באמצעות תמונת פסיפס המציגה את דמותו של נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש, המורכבת מתמונותיהם של חללי המלחמה בעירק.
את יצירות האומנות שהוזכרו לעיל ניתן למצוא באתר פסיפוטו תמונות פסיפס http://www.psifoto.co.il.
אז איך עושים תמונת פסיפס?
מה צריך?
לצורך הפקתה של תמונה שכזו נדרש אוסף של עשרות תמונות מקור וכן תמונת יעד, היא התמונה אשר תתקבל משילובן של כל התמונות הקטנות.
כשלב מקדים, נדרשת עריכה גרפית של כל אחת ואחת מתמונות המקור וכן עריכה של תמונת היעד. התמונות עוברות תהליך טיוב, שיפור צבעים, בהירות וניגודיות, יישור והכנה.
שלב א': המטריצה
תהליך ההפקה מתחיל בחלוקתה של תמונת היעד המיועדת למשבצות מלבניות בגודל אחיד. מן החלוקה זו מתקבלת מטריצה של משבצות.
שלב ב': החלפת המשבצות בתמונות מתאימות
על מנת לשמור את חזות תמונת היעד הגדולה, מוחלפת כל משבצת ממנה בתמונה שלמה אחת מבין תמונות המקור, באופן המותאם למאפייניה של אותה משבצת.
המאפיינים הנבחנים הם מבנה התמונה (קומפוזיציה), הצבעים המרכיבים אותה ופערי הצבעים והניגודיות ביניהם (קונטרסט).
לצורך כך נעשה שימוש באלגוריתם (תהליך תכנותי) המבצע חישובים מתמטיים, בו ניתן ציון לכל אחד מן הפרמטרים הנ"ל, ומשולב לכדי "ציון משוקלל" המייצג את מאפייני המשבצת הנבחנת.
על מנת להתאים למשבצת הנבחנת תמונה מחליפה מתאימה ככל האפשר, מתבצעת סריקה של כל תמונות המקור המיועדות. כל אחת מתמונות המקור נבחנת באלגוריתם זהה ומקבלת אף היא ציון משוקלל בהתאם למאפייניה.
בסופו של התהליך, מוחלפת כל משבצת בתמונת המקור בעלת הציון המשוכלל הקרוב ביותר לציון שלה.
כמובן שהתהליך אינו פשוט עד כדי כך. במידה וזה היה כל עקרון הפעולה, הרי שאיזור שחור בתמונה הגדולה היה מוחלף כולו בתמונת מקור יחידה, אשר ציונה קרוב ביותר לציון של משבצת שחורה לחלוטין.
כאשר מתקבלת החלטה שאין לבצע שימוש חוזר רצוף בתמונות המקור וכי שימוש חוזר בתמונת מקור מסוימת יתבצע רק בתנאי שיש בין מופעי התמונה מרחק מינימלי, נדרש האלגוריתם לבצע תהליך מורכב בהרבה, שישמור על כללים אלו.
האלגוריתם האחראי לשלב זה הינו התהליך המורכב ביותר ברמת התכנות, והינו הסוד הראשון של פסיפוטו.
השלב האחרון: גימור
לאחר קבלת התוצר, בו הוחלפה כל משבצת המטריצה התקבלה תמונת הפסיפס הגולמית. אין די בתמונה זו. התוצר המתקבל בה אינו מספק. על כן נדרשת עבודת שיפור וטיוב ייחודית, אותה לא נוכל לפרט. טכניקה זו הינה הסוד השני של פסיפוטו.
התוצר הסופי:
אופן השילוב הייחודי כפסיפס, יוצר מצב, בו במבט ממרחק-מה, נראה שילוב התמונות כאילו היה התמונה הראשונית, בעוד שבמבט מקרוב נחשפות מאות התמונות הקטנות המרכיבות את פסיפס התמונות.
הנסיון לקצר דרכים באמצעות טכנולוגיה:
חלקים מסויימים מתהליך הפקת הפסיפס ניתנים לביצוע באמצעות כלי עזר ממוחשבים, אך המרכיב הבולט ביותר המשפיע על איכות התוצאה, הינו עינו המיומנת של היוצר.
על אף הנסיונות הרבים לתת לתהליך מענה מאלף ועד תו באמצעות כלים ממוחשבים, עולה כי לא ניתן למחשב את התהליך מתחילתו ועד סופו ולהגיע לתוצר איכותי, מבלי לערב איש מקצוע בשלבים שונים של התהליך.
כדי להבין את הסיבה לכך, הביטו על תמונה כלשהי ושאלו את השאלה הבאה: האם התמונה צולמה לגובה או לרוחב?
תשובה לשאלה פשוטה כל כך, שבאפשרותנו לענות לאחר מבט של פחות משניה בתמונה, אינה ניתנת למענה על ידי מערכת ממוחשבת.
פרטים נוספים, מידע ודוגמאות לתוצרים בתחום ניתן למצוא באתר פסיפוטו תמונות פסיפס http://www.psifoto.co.il.
טל פלורנטין
פסיפוטו - פסיפס תמונות http://www.Psifoto.co.il
פסיפוטו - פסיפס תמונות http://www.Psifoto.co.il