מאת חיה ויפתח לרון - חיה לרון תקשורת - www.chayalaron.co.il
מהי אמת ומהי היא מציאות?
אנחנו גורסים כי המציאות היא דבר נתפס וכשמדברים על תפיסות, כל אחד יכול לבחור ולראות את המציאות באור שהוא בוחר. המציאות שהוא בוחר להאמין שהיא המציאות האמיתית כרגע. אנחנו גורסים כי אין אמת, יש רק אמונה באמת.
כשאנו חושבים על אמת, ובוחנים באופן רציונאלי לכאורה, אנו למעשה משלים את עצמינו בכך שאנו בכלל בוחנים את אמיתות הדברים. מדי יום אנו נתקלים בתקשורת במונח: "מחקרים מראים", זוהי כותרת משכנעת המגיעה לרוב מטעם יועץ תקשורת יחצן, שנועדה להזיז ולשנות אמונות בקהל מטרה מסוים. הפעולה מצליחה במקרים רבים וגורמת לציבור רחב להאמין באמונה עיוורת באינטרס זה או אחר של יוזם המחקר. אנו מאמינים שכדי להגיע באמת, לאמת האמיתית, נדרשים שנים ואלפי או עשרות אלפי נבדקים, וכשסוף סוף מגיעים למסקנה האמיתית, ברוב המקרים המקרה כבר לא רלוונטי ועבר זמנו.
מכיוון שכך, ומכיוון שרוב הציבור כיום פגוע ממחלות השיווק למיניהן, ומגיב ברוב המקרים, בבחירת פיתרון ה"אינסטנט" - עכשיו ומיד ביד, כדי לספק עצמו כפיצוי זמני עד להגשמת החולם שמכרו לו, רוב הציבור פשוט בוחר בלאמץ את האמונה, הקלה והנוחה - זה הרבה יותר קל וזמין מאשר לחכות שנים רבות עד לקבלת עובדות מוצקות. זהו כוחם העצום של אנשי יחסי הציבור, יועצי התקשורת וערוצי התקשורת כיום, הם יודעים לשתול במוחו של ציבור רחב אמונות ועם האמונות הללו הולך ציבור שלם בראשו, משכפל דעה, מספר לכל העולם ואשתו את אשר, לכאורה בלבו, ומפיץ, כלחמניות חמות מהתנור, בדרך של מגיפה, את האמונה העדכנית, את הטרנד "האמונתי" החדש לכאורה.
וכך יוצא שהאדם הממוצע חי על בסיס אמונה שברוב המקרים, לא רק שאינה מקדמת אותו בדרך להצלחה, בדרך לאושר ועושר, בדרך להגשמת חלומותיו, האמונה הזו, ברוב המקרים תהא המעצור, הפרדיגמה שאינה מתאימה לו בכלל, אך בשל לחץ חברתי, הוא יאמץ אותה במלוא הדרה וחבריו, שאף הם סובלים מתסמיני האמונה העדכנית, ישוו מי סובל יותר ויאמצו את הכלל צרת רבים, חצי נחמה.
מהי אמת ומהי היא מציאות?
אנחנו גורסים כי המציאות היא דבר נתפס וכשמדברים על תפיסות, כל אחד יכול לבחור ולראות את המציאות באור שהוא בוחר. המציאות שהוא בוחר להאמין שהיא המציאות האמיתית כרגע. אנחנו גורסים כי אין אמת, יש רק אמונה באמת.
כשאנו חושבים על אמת, ובוחנים באופן רציונאלי לכאורה, אנו למעשה משלים את עצמינו בכך שאנו בכלל בוחנים את אמיתות הדברים. מדי יום אנו נתקלים בתקשורת במונח: "מחקרים מראים", זוהי כותרת משכנעת המגיעה לרוב מטעם יועץ תקשורת יחצן, שנועדה להזיז ולשנות אמונות בקהל מטרה מסוים. הפעולה מצליחה במקרים רבים וגורמת לציבור רחב להאמין באמונה עיוורת באינטרס זה או אחר של יוזם המחקר. אנו מאמינים שכדי להגיע באמת, לאמת האמיתית, נדרשים שנים ואלפי או עשרות אלפי נבדקים, וכשסוף סוף מגיעים למסקנה האמיתית, ברוב המקרים המקרה כבר לא רלוונטי ועבר זמנו.
מכיוון שכך, ומכיוון שרוב הציבור כיום פגוע ממחלות השיווק למיניהן, ומגיב ברוב המקרים, בבחירת פיתרון ה"אינסטנט" - עכשיו ומיד ביד, כדי לספק עצמו כפיצוי זמני עד להגשמת החולם שמכרו לו, רוב הציבור פשוט בוחר בלאמץ את האמונה, הקלה והנוחה - זה הרבה יותר קל וזמין מאשר לחכות שנים רבות עד לקבלת עובדות מוצקות. זהו כוחם העצום של אנשי יחסי הציבור, יועצי התקשורת וערוצי התקשורת כיום, הם יודעים לשתול במוחו של ציבור רחב אמונות ועם האמונות הללו הולך ציבור שלם בראשו, משכפל דעה, מספר לכל העולם ואשתו את אשר, לכאורה בלבו, ומפיץ, כלחמניות חמות מהתנור, בדרך של מגיפה, את האמונה העדכנית, את הטרנד "האמונתי" החדש לכאורה.
וכך יוצא שהאדם הממוצע חי על בסיס אמונה שברוב המקרים, לא רק שאינה מקדמת אותו בדרך להצלחה, בדרך לאושר ועושר, בדרך להגשמת חלומותיו, האמונה הזו, ברוב המקרים תהא המעצור, הפרדיגמה שאינה מתאימה לו בכלל, אך בשל לחץ חברתי, הוא יאמץ אותה במלוא הדרה וחבריו, שאף הם סובלים מתסמיני האמונה העדכנית, ישוו מי סובל יותר ויאמצו את הכלל צרת רבים, חצי נחמה.
הכותבים הנם יועצי תקשורת, המכהנים כמנכ"לים משותפים ב"חיה לרון תקשורת"
משרד ליחסי ציבור, ייעוץ תקשורתי, אסטרטגיה תקשורתית, תדמית, שיווק ומיתוג.
לתגובות וליצירת קשר: info@chayalaron.co.il
משרד ליחסי ציבור, ייעוץ תקשורתי, אסטרטגיה תקשורתית, תדמית, שיווק ומיתוג.
לתגובות וליצירת קשר: info@chayalaron.co.il