התאגדות המושבים תחת מסגרת האגודה השיתופית יכולה להוות מנוף לקידום אינטרסים שונים במושב ובין השאר אינטרסים כלכליים לטובת האגודה וחבריה.
לאגודות השיתופיות והנהלות המושבים תפקיד חיוני וחשוב ביותר בפיתוחם הכלכלי והחברתי ובפיתוח מקורות פרנסה לאגודות וחבריהן, וזאת באמצעות שימוש בשטחי משבצת האגודה ולעיתים באמצעות שינויי ייעודם על ידי החלטה 949 של ממ"י- המאפשרת הקמת מיזם תעשייתי/כלכלי של האגודה, החלטה זו שונתה בישיבת מועצת המינהל האחרונה.
בעיקרה באה החלטה 949 לאפשר פתרונות תעסוקתיים חלופיים לחברי האגודות החקלאיות בישובים חקלאיים, למטרת תעשיה, מלאכה,אחסנה, מסחר, משרדים, תיירות ונופש, תחנות דלק או לשימוש כלכלי אחר, למעט תכנית למטרת משק חקלאי ולמטרת מגורים.
שטחה המרבי של תכנית לשינוי ייעוד למטרת תעסוקה, נקבע בהחלטה הקודמת על פי אזורי עדיפות, במרכז הארץ 75 דונם ברוטו, באזור עדיפות לאומית ב' וביישובי מרחב התפר - עד 100 דונם ברוטו ובאזור עדיפות לאומית א', בקו עימות וברמת הגולן - עד 150 דונם ברוטו.
בין המינהל לבין הישוב החקלאי או התאגיד אשר הישוב החקלאי הינו בעל שליטה בו ייחתם הסכם פיתוח ל3- שנים, ובכפוף לעמידה בתנאי הסכם הפיתוח ייחתם בין הצדדים חוזה חכירה ל - 49 שנים. חוזה החכירה יכלול תנאי בדבר אפשרות חידושו לתקופה של 49- שנים נוספות.
בגין ההקצאה ישולמו למינהל מלוא דמי החכירה המהוונים, על פי השיעור הנהוג לאותו יעוד באזור בו מצוי הישוב, עפ"י מפת אזורי העדיפות הלאומית אשר תהיה בתוקף בעת הגשת הבקשה להקצאה.
המושב יהיה רשאי להעביר חלק מזכויותיו לאחר, ובלבד שזכויותיו במיזם, לאחר ההעברה, לא תפחתנה מ26%- בכל אחד מאלה: בהון המניות בתאגיד, בזכות למנות מנהלים בתאגיד ובזכות לרווחים מהתאגיד.
כאמור, במועצת מקרקעי ישראל האחרונה, אושר שינוי שיטת חישוב השטחים שיותרו למשבצות חקלאיות לצורך הקמת שטחי תעסוקה, בהתאם להחלטה שבוטלה, לחישוב נטו במקום חישוב ברוטו שנקבע בהחלטה 949 ותיקוניה.
שטחה המרבי של תכנית לשינוי ייעוד למטרת תעסוקה, יהיה מעתה, במרכז הארץ 60 דונם נטו, באזור עדיפות לאומית ב' וביישובי מרחב התפר - עד 80 דונם נטו ובאזור עדיפות לאומית א', בקו עימות וברמת הגולן - עד 120 דונם נטו.
שינוי ההחלטה התקבל לאחר שהתברר כי החישוב ברוטו, יוצר סרבול בעבודה השוטפת ולא מאפשר נתונים מדויקים, מכיוון שבחישוב שטחי תעסוקה ברוטו נכנסים שטחי ההפרשות לצרכי ציבור. לאחר בדיקת מדגם תכניות מגוון של אזורי תעשיה הוחלט כי נכון להפחית 20% מהשטחים ברוטו ונקבעו שטחים נטו.
כאשר בוחנים את המימוש של החלטה 949 ואת נושא השימוש המשותף באמצעי ייצור בקרב המושבים השונים, ניתן לראות כי לא מתבצע שימוש נרחב באמצעים העומדים לרשות האגודה וזאת על אף היתרונות הכלכליים החבויים בה.
דווקא אגודות אשר בחרו ליישם את החלטה 949 והקימו מיזם כלכלי/ תעשייתי במשבצת המושב הצליחו לייצר עבור המושב תועלות כלכליות רבות וכמובן העלו את רמת חייהם של חברי האגודה ואת ערך המשקים במושב.
על האגודה לנצל החלטות כאלו המקנות להן יכולת לייצר מקורות הכנסה ברמת המקרו ותוך כדי כך לעשות שימוש במקור הכנסה זה על מנת לשדרג את תשתיות המושב, את חזות המושב ואת השירותים הניתנים לחבר האגודה ולהבטיח לאגודות חוסן כלכלי ויציבות לאורך זמן.
לאגודות השיתופיות והנהלות המושבים תפקיד חיוני וחשוב ביותר בפיתוחם הכלכלי והחברתי ובפיתוח מקורות פרנסה לאגודות וחבריהן, וזאת באמצעות שימוש בשטחי משבצת האגודה ולעיתים באמצעות שינויי ייעודם על ידי החלטה 949 של ממ"י- המאפשרת הקמת מיזם תעשייתי/כלכלי של האגודה, החלטה זו שונתה בישיבת מועצת המינהל האחרונה.
בעיקרה באה החלטה 949 לאפשר פתרונות תעסוקתיים חלופיים לחברי האגודות החקלאיות בישובים חקלאיים, למטרת תעשיה, מלאכה,אחסנה, מסחר, משרדים, תיירות ונופש, תחנות דלק או לשימוש כלכלי אחר, למעט תכנית למטרת משק חקלאי ולמטרת מגורים.
שטחה המרבי של תכנית לשינוי ייעוד למטרת תעסוקה, נקבע בהחלטה הקודמת על פי אזורי עדיפות, במרכז הארץ 75 דונם ברוטו, באזור עדיפות לאומית ב' וביישובי מרחב התפר - עד 100 דונם ברוטו ובאזור עדיפות לאומית א', בקו עימות וברמת הגולן - עד 150 דונם ברוטו.
בין המינהל לבין הישוב החקלאי או התאגיד אשר הישוב החקלאי הינו בעל שליטה בו ייחתם הסכם פיתוח ל3- שנים, ובכפוף לעמידה בתנאי הסכם הפיתוח ייחתם בין הצדדים חוזה חכירה ל - 49 שנים. חוזה החכירה יכלול תנאי בדבר אפשרות חידושו לתקופה של 49- שנים נוספות.
בגין ההקצאה ישולמו למינהל מלוא דמי החכירה המהוונים, על פי השיעור הנהוג לאותו יעוד באזור בו מצוי הישוב, עפ"י מפת אזורי העדיפות הלאומית אשר תהיה בתוקף בעת הגשת הבקשה להקצאה.
המושב יהיה רשאי להעביר חלק מזכויותיו לאחר, ובלבד שזכויותיו במיזם, לאחר ההעברה, לא תפחתנה מ26%- בכל אחד מאלה: בהון המניות בתאגיד, בזכות למנות מנהלים בתאגיד ובזכות לרווחים מהתאגיד.
כאמור, במועצת מקרקעי ישראל האחרונה, אושר שינוי שיטת חישוב השטחים שיותרו למשבצות חקלאיות לצורך הקמת שטחי תעסוקה, בהתאם להחלטה שבוטלה, לחישוב נטו במקום חישוב ברוטו שנקבע בהחלטה 949 ותיקוניה.
שטחה המרבי של תכנית לשינוי ייעוד למטרת תעסוקה, יהיה מעתה, במרכז הארץ 60 דונם נטו, באזור עדיפות לאומית ב' וביישובי מרחב התפר - עד 80 דונם נטו ובאזור עדיפות לאומית א', בקו עימות וברמת הגולן - עד 120 דונם נטו.
שינוי ההחלטה התקבל לאחר שהתברר כי החישוב ברוטו, יוצר סרבול בעבודה השוטפת ולא מאפשר נתונים מדויקים, מכיוון שבחישוב שטחי תעסוקה ברוטו נכנסים שטחי ההפרשות לצרכי ציבור. לאחר בדיקת מדגם תכניות מגוון של אזורי תעשיה הוחלט כי נכון להפחית 20% מהשטחים ברוטו ונקבעו שטחים נטו.
כאשר בוחנים את המימוש של החלטה 949 ואת נושא השימוש המשותף באמצעי ייצור בקרב המושבים השונים, ניתן לראות כי לא מתבצע שימוש נרחב באמצעים העומדים לרשות האגודה וזאת על אף היתרונות הכלכליים החבויים בה.
דווקא אגודות אשר בחרו ליישם את החלטה 949 והקימו מיזם כלכלי/ תעשייתי במשבצת המושב הצליחו לייצר עבור המושב תועלות כלכליות רבות וכמובן העלו את רמת חייהם של חברי האגודה ואת ערך המשקים במושב.
על האגודה לנצל החלטות כאלו המקנות להן יכולת לייצר מקורות הכנסה ברמת המקרו ותוך כדי כך לעשות שימוש במקור הכנסה זה על מנת לשדרג את תשתיות המושב, את חזות המושב ואת השירותים הניתנים לחבר האגודה ולהבטיח לאגודות חוסן כלכלי ויציבות לאורך זמן.
מידע נוסף בנושא קרקעות ואגודות שיתופיות באתר תנועת המושבים:
www.tmoshavim.org.il
www.tmoshavim.org.il