זיהוי והשפעה על תפיסה של קהל יעד עבור לקוח ומותגיו, תמיד היוו עדיפות עליונה עבור אנשי ומשרדי יחסי ציבור.
בעבר, כל שהיה צריך לעשות משרד יחסי ציבור הוא לאתר את החשיפות התקשורתיות במספר מצומצם יחסית של מגזינים ועיתונים, כדי להעריך את המוניטין שיש ללקוח שלו בקרב הקהל ויועצי מפתח מתחום העיסוק שלו, כדוגמאת אנליסטים. כיום, כשחשיבות הרשתות החברתיות רק הולכת וגדלה בקצב מסחרר, ההבנה של מה הציבור חושב, רוצה וצריך דורשת אסטרטגיית מעקב וניטור מסובכת ומתוחכמת בהרבה.
בלוגים הפכו פופולארים ביותר
בלוגים מציגים דרך חדשה ומהפכנית של עיתונות. כלי תקשורת מקוון זה מספק לקהל הצרכנים הרעב למידע, זרם קבוע ורלוונטי של מידע חדשותי על הנושאים שהכי מעניינים אותו.
עם הירידה בפופולאריות ובכמות העיתונות המודפסת, נראה כי בלוגים יוצאים לאוויר העולם בקצב בלתי ניתן לעצירה.
מעקב אחר בלוגים מספק מידע חיוני
כאשר הם מנוטרים בצורה יעילה, הבלוגים (וגם פורומים, אתרי ביקורות ועוד) יכולים לספק מידע עשיר, מדויק ומתוזמן היטב על דעות הצרכנים, התנהגותם והעדפותיהם. כאשר עוקבים אחר הערוצים החברתיים הללו, משרד יחסי ציבור יכולים לצבור תובנות חיוניות, להן הם זקוקים כדי ליצור הודעות ומסרים רלוונטים ומשפיעים.
בנוסף, מאחר ודיעות, תגובות ורעיונות, גם אם חיוביים וגם אם שליילים, יכולים להתפשט כאש בשדה קוצים בעולם הבלוגים הנרחב, מידע זה מסייע למשרדים ליישם אסטרטגיות יחסי ציבור המאפשרות להם למנף, באופן יעיל, תקשורת מקוונת כדי לשלוט במוניטין והתדמית של לקוחותיהם.
מה יש לקחת בחשבון כאשר עוקבים אחר עולם הבלוגים
המטרה במעקב אחר בלוגים היא כפולה. הראשונה היא מציאת אותם בלוגים העוסקים ומכסים נושאים הקשורים לתחום המוצרים או השירותים אותם מציע הלקוח, תוך מציאת אלו בעלי כמות הקישורים הגדולה ביותר. הבלוגים המקושרים הם לרוב אלו בעלי טווח ההשפעה הרב ביותר ברשת.
לאחר זיהוי הבלוגים החשובים יותר, משרד יחסי הציבור יכול להתחיל בבניית קשרים עם הבלוגרים, כדי להבטיח שההודעות והמסרים של לקוחותיו, תדמיתם וטענותיהם, יועברו באופן עקבי ומדויק ויוזכרו לאורך הבלוג.
המטרה השנייה בניטור בלוגים היא לאתר איזכורים ספציפיים הקשורים ללקוח.
לדוגמא, ניטור בלוגים יכול לסייע לאנשי יחסי ציבור לאתר ולהעריך איזכורים של החברה, המוצר, שמות המותג או שמותיהם של בכירים בחברה. דבר זה יכול לסייע להם להעריך באופן מתמשך את מוניטין החברה וכיצד תופס השוק את מוצריה או שירותיה, כך שתהיה באפשרותם לזהות בעיות באופן מיידי ולנקוט בפעילויות הדרושות בעת הצורך.
כלים שיסייעו במעקב אחר חשיפות בבלוגים
משרדי יחסי ציבור רבים שוכרים גופים חיצוניים כדי לנטר בלוגים עבורם, כפי שנהוג בעיתונות הכתובה.
עבור המשרדים הבוחרים לעשות זאת בעצמם, ישנו מבחר רב של כלים שיסייעו להם לעשות זאת:
כל כלי המשמש לקריאת RSS יכול לשמש להתקשרות עם חדשות ותוכן מעודכנים באמצעות שימוש במילות מפתח נפוצות (אלו יכולות להיות אותן המילים המשמשות באיתור מידע בעיתונות הכתובה).
ישנו מבחר רב של פתרונות המספקים נתונים מספריים, כדוגמאת PubSub ו Technorati, שבאמצעותם ניתן לקבל סטטיסטיקות על כמות הבלוגים, תדירות שליחת הפוסטים וזמני העדכונים.
ישנם כלים אחרים, כדוגמאת BlogPulse, המספקים מידע איכותי המסייע למשרדים לאתר הקשרים במסרים בבלוגים ודיונים מקוונים נוספים.
חשוב כי כל יחצ"ן ומשרד יחסי ציבור יכיר את עולם הבלוגים מאחר והוא מהווה נדבך חשוב מכלי התקשורת בימינו.